AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
35.691

Vad smörja dragkrok med?

Sida 2 av 2
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Nej självfallet pratar jag inte om påskjutsbromsen.
Utan om AKS, som Mats säger (finns kanske fler namn på liknande system?), se nedan.

Ja hävstången är stor. Men husvagnen är ju väl balanserad över centrum/axel/boggi, trots att den som min vagn väger 1800 kg,
(jämför t ex att kultrycket inte år överstiga 90 kg på BMW:s demonterbara dragkrok!). Jag har själv testat med och utan AKS och det gör faktiskt en tydlig skillnad!

Som jag tidigare skrev:
"Inget smörjmedel på själva kulan!
Många moderna släp, typ min egen husvagn, är utrustade med "friktionsbelägg" mot kulan, för att förhindra att släpet slänger (ja det fungerar faktiskt!).
Vid backning/manövrering ska man släppa bromsen genom att dra upp handtaget/kulhandsken ett steg (Det är inget bonnaknep utan det står i instruktionsboen. Då släpper man trycket på friktionsbeläggen.)
"Friktionsbeläggen" knäpper/knarrar och låter vid körning i gupp eller tvära svängar, lite irriterande i början men man blir van efter ett tag...

Ang "AKS-säkerhetskoppling" kan man bl a läsa:

"AKS-säkerhetskopplingar kräver nästan inget underhåll. Kontrollera slitageindikeringarna för att kontrollera slitaget på friktionsbeläggen. Friktionsbeläggen i kulhandsken (2 st på sidorna, respektive 1 st fram och 1 st bak) är lätta att byta ut.
(Smörj respektive olja in alla glid- och lagerytor.)
OBS: Se till att det INTE kommer fett eller olja på själva friktionsbeläggen, respektive på de ytor som är i kontakt med kulan!
För att AKS skall fungera krävs att man avlägsnar all eventuell färg på kulan och sedan håller den ren, torr och repfri.
KULAN FÅR UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER SMÖRJAS IN MED SMÖRJFETT."
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Länk till Kabe, som kallar sin koppling för: Friktionskoppling WS3000.
"klämmer om bilens dragkula. reduceras oönskade
sidosvängningar".

Där står även om att släppa upp kulhandsken ett snäpp vid rangering; Stabiliserad respektive Ej stabiliserad.

Samt: "måste, i kulskålarna, hållas helt fri från fett"

Länk

Som sagt: Jag kommer INTE att smörja kulan.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Tja, om man fettar in kulan kan man ju lika gärna testa att fetta in bromsskivorna också - de rostar ju så lätt och det är en stor hävstångsverkan från däcken också...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ulf530, ok, tack för informationen.

Det står ju klart att kör man årligen 5km 2ggr till återvinningen behövs knappt någon dragkrok smörjas. Slitaget kommer inte att bli stort nog inom överskådlig tid.

Sen finns de drag som har hal friktionsyta som inte skall behöva smörjas.

Och nu dessa nya drag som kräver friktion. Hmm, man hänger inte med dragutvecklingen.

esadh, jag skojade en gång med en person om att fetta in skivorna så att dennes problem med bromsgnissel skulle försvinna. Det skulle jag inte gjort. Personen klagade dagen efter att han hade fått bromsa rejält för att få stopp på bilen. Själv visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Bara tur att det det inte skedde någon olycka.

mvh/ Anders
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad är det för fel på fett? Bara kladda på :)
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Om man har ett släp med friktionsbroms i kulan och ett gammalt hederligt som skall ha fettad kula, måste man skaffa sig en kula till eller räcker det med att torka av kula emellan? Känns jobbigt om man måste avfetta emellan och speciellt om någon lånar släpet med friktionsbroms.

Helt klart är att det har hänt saker med dragen, de gamla 50 kulorna klarade bara 2000kr, nu fixar dragen 3500. På tal om kultryck som någon nämnde tidigare så har jag för mig att min X5 har max 150kg på det avtagbara.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Således beror det på vad man avser hänga på kroken - har man säkerhetskoppling som Ulf föredömligt beskriver så ska kulan vara torr men har man gammaldax hederligt släp så kan man nog kosta på sig lite fett på kulan, dock inte så mycket att man riskerar ordentlig fastsättning.

@esadh: Jag tycker din liknelse med att smörja bromsarna haltar rejält. Vid normal körning är INTE bromsbelägg och bromsskiva i kontakt och deras uppgift är att då föraren bromsar skapa maximal friktion. En släpkoppling har i normal drift (körning) kontakt metal mot metal och syftet är att styra och hålla fast släpet men inte nödvändigtvis med mer friktion än vad som krävs - vid maximal friktion i släpkoppling skulle det bli svårstyrt (stelopererad släpkoppling ger ett långt ekipage). Däremot bör man se till att bromsoken är smorda i sina kanaler så de inte rostar fast där men det är en annan sak. Vi lämnar bromsarna och återgår till släpsmörja nu.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
"...deras uppgift är att då föraren bromsar skapa maximal friktion."
Precis som säkerhetshandskens funktion alltså. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
To
58
Tokigast
E34 525i -91
E39 540/6 touring -98
E39 525 TDSA -96
E92 330xd M-sport coupé -07
mitt avtagbara drag på en E39 (original monterat) kärvade lite, var väldigt trögt att få loss, de klickade i fint o smidigt men loss fick man vålda lite, så jag provade att smörja självka skallen på draget där metallkulorna är med motorolja, och for på JULA o köpte en tub med marinfett (59kr eller nå sånt) och smorde hålet på bilen, låste o låse upp ett par gånger, monterade o monterade av, och nu fungerar de klockrent igen, så man får väl tacka för ännu en tråd som hjälpt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.