|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en avtagbar drakkrok på touringen, BMW orginal avtagbar (eftermonterad för dyra slantar) och även om den oftast är avtagen så behöver den väl lite smörja då och då. Vad för smörja rekommenderar ni? Hittade inget här på autopower men via google verkade många rekommendera tunn olja och flera avråder från fett. Vad säger ni? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Jag skulle nog använda vanlig motorolja - helst av tjockare modell, typ 20-50. Eller om du har något annat hemma så är det inte heller fel. Och absolut ingen kontraproduktiv spray liknande 5-56 eller sånt eftersom de löser olja och fett. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Kom att tänka på att man nog borde smörja både kulan och den andra änden som är själva fästet i bilen. Är det samma smörja för båda ändar, dvs både själva kulan och bilfästet? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Kulan smörjer man med smörjfett. Infästningsmekanismen trivs nog bäst med olja. WD-40 och 5-56 kan man köra om det redan börjat kärva, men direkt åtföljt av smörjning med olja. (5-56 hjälper på samma sätt som att kissa på sig på vintern) | |
| Kulan ska väl inte smörjas för nyare kulhandskar? Sen vet jag inte om olja är det bästa, helst ska det väl vara någon typ utav fett? | |
| Precis som Chris87 säger, fett för infästningen och inget fett/olja på kulan ! | |
| Varför ska man inte smörja kulan? Fett har varit bra för kulleder i alla tider. Sedan bilverkarna nästan slutat med det i spindelleder tar ju dessa slut i parti o minut. | |
| Ok, jag svarar mig själv, då jag läst på lite. Verkar som att man inte smörjer säkerhetskopplingar med stabilisatorfunktion, medans gamla vanliga kulhandskar ska fettsmörjas. Cykelhållare är en annan grej som funkar bäst utan fett. | |
|
Det verkar vara många som tycker och har egan erfarenehter. Jag ska ta och kontakta leverantören, dvs min lokala BMWverkstad och se vad de säger. Jag ser flera syften med smörjning: - rostskydd då kroken ju sitter utsatt (även om jag rostskyddar mest genom att ha kroken avmotnerad och inne i skuffen) - kulan skydd mot ren mekanisk nötning då man har släp eller cykelhållare kopplat, dock får det ju inte vara för halt så släp/cykelhållare inte sitter tillräckligt stabilt fast - i infästningsänden så ska ev mekanism fungera lagom trögt, dvs inte kärva men inte heller gå för lätt så den inte fäster ordentligt (Konsitens-)Fett är väl bra som rostskydd och nötningsskydd men å andra sidan får det inte bli så mycket att saker inte fäster som de ska. Olja rinner av lite lättare och således det omvända mot fett - smörjer lite mindre men också mindre risk för "över-smörjning" Kanske teflon-sprejen som jag har till cykelkedjan skulle göra sig bra men den är nog fettlösande så den går nog bort ändå, eller? Hitills är vi i alla fall överens om att vi inte ska ha fettlösande (som t ex 5-56) i förebyggande syfte. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Lite vidare sökningar på westfalias hemsida (det är väl de som levererar BMWs löstagbara dragkrokar) ger följande svar: Fetta/olja regelbundet in lagerställen, glidytor och kulor med hartsfritt fett resp. olja. Låset får endast behandlas med grafit. Jaha, var ska det vara olja och var ska det vara fett. Det borde vara förbjudet att skriva bruksnavisning så tvetydigt. Ska alla delar ha både olja och fett eller ska de första 2 ha fett och den tredje olja eller kvittar det? Det blir inte tydligare av att läsa den tyska eller engelska texten. /Patrik, fortfarande nyfiken /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Du kan använda marina fetter, själv använder jag samma fett som till utombordsmotorerna. Marinfett finns på Jula. Smörjfett med extremt vattenresistent kalciumtvål. Mycket god vidhäftningsförmåga mot metall, tål mycket höga tryck och stötbelastningar. Avsett för alla marina applikationer såsom smörjning av bussningar, glidytor, styrvajrar, drev, vantskruvar, folding-propellrar etc. Konsistensklass: NLGI 2. Vikt: 200 g. [ Dölj del av texten ] //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag var ute och kollade på dragkroken på min nya Audi och där har man tydligen använt ett fett som är helt vitt och är riktigt klibbigt i konsistensen. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Inget smörjmedel på kulan! Många moderna släp, typ husvagn och biltransport, är utrustade med "bromsbelägg" mot kulan, för att förhindra att släpet slänger (ja det fungerar faktiskt!). Vid backning/manövrering ska man släppa bromsen genom att dra upp handtaget/kulhandsken ett steg. "Bromsbeläggen" knäpper/knarrar och låter vid körning i gupp eller tvära svängar, lite irriterande i början men man blir van efter ett tag... Smörjpunkter smörjer jag sparsamt och lite med kalciumbaserat "vitt" marint smörjfett (för båtdrev etc) som är vattenfrånstötande och som inte geggar ned så förtvivlat. Det brukar finnas på liten tub med skruvlock, på macken i kustorter eller hos firman som säljer båtar/motorer. Själva låset/nyckelhålet smörjer jag med grafit/låsspray. |
|
|
Helt rätt Ulf530. Kulan är ren och fin. Det var infästningen jag syftade på och det verkar vara ett vitt marint smörjfett. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Ok, då får vi nog anse frågan som besvarad (..?) | |
|
Så här svarar kundtjänst hos westfalia, föredömligt snabbt (några timmar mellan fråga och svar): In the reception tube of the crossmember you should put grease. Oil in the lock and inthe area of the three chrome balls located in the head of the detachable ballrod. That is enough. Furthermore you should notice the key nos. The no. is punched in the red plastic cap of the key. It starts with 2W... An you must put a sealing cap on the lock of the ballrod. Fett i hålet på bilen olja på kromkulorna och i låset Frågade igen om själva kulan Thanks for a very fast reply. OK grease in the hole on the car and then oil on the lock and three cromium balls that I understnad. But shouldn't I put oil or grease on the actual big ball where I attach my trailer? Of course not too much so trailer will no attach properly but shouldn't I put something there for protection against rust/corrosion? och fick svar - jo fett på kulan också: Yes, at this area you should put grease too. /Patrik, dax att hem och smörja nu då /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ja då kan vi konstatera att Westfalia och släptillverkarna har fundamentalt motsatt uppfattning! Om man smörjer kulan så kommer "bromsbeläggen" i kulhandsken att förstöras, eller åtminstone att dess broms-funktion helt kommer att upphöra. Jag kommer INTE att smörja kulan. |
|
|
Det här var intressant. Hur kan kulan agera broms? Det är ju ett enormt avstånd och därmed hävarm mellan kulan och släpvagnens tyngdpunkt. Var finns denna info om att kulan skall vara torr? mvh/ Anders |
|
|
Ulf530: Det du pratar om är det så kallad påskjuts-broms - dvs att släpets färdbroms aktiveras av att släpet trycket på framåt mot kulan och då bromsar även släpet? Eller är det något annat? Jag har kört släp med dåligt justerad påskjutsbroms och det blir väldigt ryckigt (hade lätt men skrymmande last: kajaker) så fort jag inte släpte på gasen så nöp släpets broms in och det pep till i däcken. Och att avaktivera funktionen med en snäpp upp - är det något som står i instruktionsboken eller är det bara ett "bonna-knep"? Osmord kula låter som metal mot metal och det brukar betyda att mjukaste metallen gnags upp - i växelåda, motor mm så har vi ju smörja där metal går mot metal - iofs i extremare i miljö men ändå? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Kulan är i alla fall osmord på bilen men det verkar vara ett grafitfett i handsken på vårt släp. Det är bra att få veta då man är noga med sina grejer. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Konventionella kulkopplingar ska rengöras och underhållas med fett regelbundet. Säkerhetskopplingar ska inte ha fett. Se tex Länk eine AKS Sicherheitskupplung gepflegt werden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.