AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.201

Vad saknas för sportpaket?

Sida 1 av 2
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

När jag köpte bilen så stod där i annonsen att bilen har komfort-, dynamic- och sportpaket. Nu inser jag att bilhandlaren blåst mig och att där visst inte är sportpaket, men vad är det som saknas som egentligen skulle varit med?

330i
Prod date 2007-02-16

Utrustningen i bilen:
Order options
No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
2BG LT/ALYWHEELS OOUBLE 161/MISCHB
205 AUTOMATIC TRANSMISSION
226 SPORTS SUSPENSION SETTINGS
249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL
255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL
3AC TRAILER TOW HITCH
302 ALARM SYSTEM
386 ROOF RAIL
4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE
428 WARNING TRIANGLE
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D
470 CHILD SEAT ISOFIX ATTACHMENT
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
521 RAIN SENSOR
522 XENON LIGHT
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
563 LIGHTS PACKAGE
663 RADIO BMW PROFESSIONAL
676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
7RR DYNAMICS PACKAGE
7RS COMFORT PACKAGE
8SP COP CONTROL
842 COLD CLIMATE VERSION
850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
877 DELETION CROSS-OVER OPERATION
885 SWEDISH/OWNERS HANOBOOK/SERVICE BOOKLET
896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION
9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION

Series options
No. Description
321 EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR
4AG INTERIOR STRIP TITAN. DULL
520 FOGLIGHTS
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
851 LANGUAGE VERSION GERMAN

Tacksam för svar.

Mvh
Magnus

Jo
211
JockeX
Touareg
Om man väljer dynamic-paketet kan man inte välja sportpaketet. Det du saknar skulle jag tro är exteriöra stylingen från M-sportpaketet (fast det är rätt svårt att köpa en bil utan att se att man saknar den exteriöra stylingen??), m-sportdetaljer såsom växelspaksknopp, lister, m-sportratt.

Annars har du fått med dig sportstolarna och sportfjädringen vilket jag tror att man får med sig med dynamics-paketet.
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

När jag köpte bilen så hade jag faktiskt ingen aning om att man inte kunde kombinera dynamics- och sportpaketen. Jag ville ha en BMW med sportpaket, men det har jag tydligen inte fått. Det där med stylingen lade jag faktiskt inte märke till utan jag litade på bilhandlaren och förutsatte att informationen i annonsen var korrekt.

Så det som saknas är:
Exteriör styling
Växelspaksknopp
Lister
Sportratt

Hur är det med fälgar? Är det något annat som saknas?

Mvh
Magnus

Roffa1
Det som saknas bör vara följande:

Svart innertak.
M-technic instegslister.
M-sportratt.
Främre o bakre spoliler.
M-sportklädsel Alcantara.
M-sport chassie.

Har säkert glömt något..

Tippar att ett M-sportpaket betingar ett begagnatvärde omkring
10-15.000:-
Jo
211
JockeX
Touareg
Hmm, men du måste väl ändå ha tagit en titt på bilderna och sagt "så där vill jag att min bil ska se ut"... eller?

För att svara på din fråga: enligt din spec har du 161-fälgarna, vilket är en 17" fälg som inte är av den modell som man får med sportpaketet. Om din bil är en coupé får man per default en 18"-fälg, men om den är sedan är det 17".

Du kan gå in på bmw:s sida och konfigurera själv så får du se vad det är man får med de olika paketen, det är inte mycket konfigureringsmässigt som förändrat sig sedan 07.
Roffa1
Står det inskrivet i köpekontraktet att bilen är utrustad med sportpaket?
Eller har du annonsen kvar där detta tydligt framgår?

Annars kommer du ingenstans vad det gäller kompensation...
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Finns det inte ett sportpaket resp ett M-sportpaket? Är man ute efter M-sportpaketet bör man ju rimligen se skillnad på bilen med och utan plasten :)

Sportpaketet innehåller väl M-ratt och och växelspak, samt fjädringen, men inget av det externa.

Vad jag menar är att handlaren kan ha missförstått frågan om "sportpaket".
Jo
211
JockeX
Touareg
Micleg, vad jag vet finns det inget separat sportpaket, det finns bara M-sportpaket. Jag vet inte hur det var förr i tiden (pre-E9x), då kanske det var separerat?
Roffa1
marvidss: Vill minnas att jag kommer ihåg annonsen, vet att jag reagerade på att det stod att bilen hade sportpaket. Det var väl en ingen stor auktoriserad handlare? har för mig det var en småhandlare med bilar på bakgården?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Det kanske var advantage eller dynamic som innehåller dom delarna jag räknar upp. Har ju en 320d EDE så den går ju ändå inte att välja till sådant på, har därför inte järnkoll på paketen.
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

Tack för alla svar. Förr i tiden hade jag en BMW 328i -98 med komfort- och sportpaket. Nu när det var dax med en "ny" bil så ville jag ha en med Automatlåda, Komfort- och Sportpaket eftersom jag haft det tidigare. Varken min fru eller jag tänkte på huruvida där var annorlunda fram- och bakspoiler när vi var och provkörde bilen, eller om där var ett M-emblem på ratten eller inte. Fälgarna till sommarhjulen hade vi inte sett i verkligheten och på bilden försäljaren visade såg vi inte om där var M-märke eller inte. Vi köper på känsla och litar på att bilhandlaren gör rätt för sig. Detta har visat sig vara ett stort misstag med denna bil och handlare. Tyvärr visar det sig svårt att resonera med handlaren trots att vi presenterar fakta på fakta (bekräftat från auktoriserade verkstäder) om vad som inte är rätt.

Annonsen har jag undansparad på många olika ställen. Både papper och digitalt.

Bilen är en kombi så 17" M-fälgar borde det vara i sportpaketet.

Detta rör sig om en liten handlare i Skåne. Vill inte presentera vilken förrän jag gjort en sista skriftlig reklammation till dem och eventuellt allmänna reklammationsnämnden. De har väl en 30 bilar på lager känns det som. De finns uthängda på diverse Porsche forum för att de inte gjort rätt för sig. Finns väl stor risk för att de hamnar här med så som de behandlar sina kunder.

Mvh
Magnus

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror det blir svårt att komma någonstans med bilhandlaren och ett av problemet är att det som jag förstått var angivet "sportpaket" och inte "M-sportpaket" i annonsen. Sportpaket är inte något paket som BMW haft som tillval utan det är väl något som handlaren själv hittat på då bilen har sporstolar, sportratt och sportchassi vilket i princip är dynamicpaketet. Hade det stått "M-sportpaket" i annonsen så hade du kanske haft lite mer chans...

De flesta handlare brukar även friskriva sig från att fel kan förekomma i annonstexter och en viss undersökningsplikt har ju köparen också.

För info så har M-sportpaketet utrustningskod 337.

___
//Ulf
Roffa1
marvidss: Du kan väl lägga ut en kopia på annonsinnehållet här i tråden.
Innan faceliften så trodde jag att det var mer eller mindre omöjligt att missa om den hade sportpaket eller ej, det är verkligen en stor skillnad. Samtidigt så kan jag förstå att alla inte orkar/hinner/vill sätta sig ner och läsa på varje liten detalj och således sätter sin tillit på handlarens ord.

För att få någon slags ersättning så bör priset du har betalat legat lite högre än motsvarande bil utan m-sport, då detta paket håller värdet uppe på bilen (ca 15k). Är detta inte fallet så tror jag att det är svårt att få någon ersättning.

När det väl kommer till bilen så kan jag knappast påstå att en bil med m-sport presterar bättre då du har dynamic-paketet. Jag vill minnas att den ordinarie karossen till och med har bättre aerodynamiska värden än m-sport.

Det du egentligen missar är en annorlunda fram och bakspoiler samt svart innertak. Lister, loggor och de fula 17"-fälgarna är i mina ögon strunt samma. Om du då inte betalade ca 15k extra för m-sport så kan du även fråga dig om det skulle vara värt det?
ma
31
marvidss
330iA -07
Hej!

Här kommer annonstexten:

Pris: 249900:- Modellår: 2007, Miltal: 7 000 - 7 499 Tillverkningsår: 2007
Pris exklusive moms: 199 920kr
BMW 330 i Touring / Steptronic / Drag / Svens
Mätarställning: 7400 mil
Färg: Svart / Creamfärgat Läder
Karosseri: Kombi
Info: Avdragbar moms, Automatisk växellåda, Svart Metallic BMW 330i Touring, Rak 6-Cylindrig motor på 3 Liter & 258 Hk, Steptronic ? Automatisk Växellåda, Komfort-paket,
Dynamic-paket & Sport-paket, Creamfärgat Läder, Klimaautomatik med 2 Zoner, BMW Professional Radio med CD-Spelare, HIFI Ljudanläggning, AUX-Ingång, Startknapp, Fjärrstyrt c-lås, Larm, Multifunktionsratt, Färddator, Farthållare, Elhissar Fram & Bak,
Sportratt i Läder, Interiöriister i Aluminium, Armstöd, Mugghållare, Sportstolar, Stolsvärme, Automatiskt Avbländbar Innerspegel, Elektriskt inställbara Ytterspeglar, Regnsensor, Belysningspaket, Park Distance Control ? PDC, Xenon, Strålkastarrengöring, Dimljus Fram, DTC, Sportchassi, Fällbart/Delbart Baksäte, Avstängningsbar Passagerarairbag, ISO-Fix, Fällbara Nackstöd i Baksätet, Insynsskydd,
Lastnät, Takrails, 17? Aluminiumfälgar. Nerfällbar Dragkrok. Endast 1 Brukare samt Fullservad på BMW, senast vid 7126 mil. Avdragbar moms & Möjlighet till Leasing.
Svensksåld !

Vi köpte bilen privat, dvs med moms och utan leasing. Vi prutade inte på priset. Köpekontraktet gör ett tillägg:
"Inklusive 4st sommarhjul på BMW-fälg"
Dessa visade sig vara 205/50 R17 vilket visst inte heller är ok enligt typgodkännande etc.

Mvh
Magnus
Jo
211
JockeX
Touareg
Enligt din spec när bilen var ny så ska du ha 161-fälgen, den kommer i dimensionen 225/45/R17 fram och 255/40/R17 bak.

Jag tror inte BMW säljer 17" fälgar till E9x med dimensionen 205/50?
Jo
211
JockeX
Touareg
Länk
marvidss: Dynamicpaketet kallas i folkmun sportpaket. Således har du sportpaket, eftersom att sportstolar, sportfjädring, sportratt, fälgar med bredare bakdäck, med mer ingår i Dynamicpaketet.
Jag är övertygad om att föregående ägare kallade Dynamicpaketet för sportpaket, samtidigt som denna antagligen även angav Dynamicpaket, därav att handlaren skrev ut det i annonsen.

M-sportpaket däremot är något helt annat då det ger de exteriöra bitarna samt M-sportratt, Glaciärsilver interiörlister, lister vid insteget med M-sport logga, M-sport fotstöd, svart innertak, tyg/alcantara klädsel (om inte skinnklädsel valts).

Du har ju fått det som står i annonsen. Har svårt att se hur du skulle kunna bli kompenserad för att du misstolkat sportpaket som M-sportpaket. Däremot håller jag med om att sommardäcken inte känns helt korrekt, oavsett att svensk lag säger att det är okej och fullt lagligt.
JockeX: Från och med modellår 2009 (ansiktslyftningen) levereras Dubbeleker 161 med 225/45-17 runtom på 8" breda fälgar. De har alltså slopat de bredare bakfälgarna och däcken.

Om någon lyckats montera 205/50-17 på 8,5" breda fälgar går det ju inte undvika att se hur galet det ser ut.
Roffa1
Jag har aldrig tidigare hört talas om att Dynamic-pkt skulle gå under benämningen: Sportpaket. Vart har du hört detta, eller är det något du själv hittat på.

Nämner man "sport-pkt" i en E90 salu annons så tänker nog de allra flesta på M-sport-pkt.
Roffa1: Prata med BMW ägare som inte är entusiaster eller så insatta i BMW så kommer du få höra alla möjliga varianter av sportpaket. Väldigt många gör uttalandet att bilen "har ett sånt där sportpaket", "det där lilla sportpaketet", "sportpaket" eller någon annan mening innehållande ordet "sportpaket".

Just begreppet "sportpaket" är i BMW sammanhang tvetydigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.