|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Funderar på att åka och köpa en originalarm och skruva dit. Skulle tro att ratten står rakt då. | |
|
Hej! Innan ni handlar på Fultema: Kolla med Länk Jag bytte bärarmarna i förrgår: Länk Armarna har fasta lägen, så ingen inställning av framvagn skall vara nödvändig. /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
| Tänk att alla envisas med att "fasta lägen" inte kräver justering av toe. Vore alla fasta lägen nolltoleranta skulle även styrstagen vara fasta. | |
|
Kan väl tänka mig att byte av den främre kräver inställning av framvagnen. Jag var själv och kollade detta med inställning av framvagn hos min BMW-Guru Joakim på Göteborgs Bilservice Länk innan jag gav mig på bytet av de bakre bärarmen. Enligt Haynes krävs inget annat än att man drar åt flänsbult med låsmutter när bilen är nedsänkt och hjulen belastade. Men du kanske har andra erfarenheter? /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Inga egna erfarenheter än vad gäller just E39. Har bytt fjäderben och lagring samt stabilisatorstagen hittills. Har glapp i främre högra länkarmen och jag har redan bakre o främre för höger sida. Lurar på att köpa båda till vänster också och byta allt. Möjligt att den bakre rent geometriskt påverkar så lite att om man använder OEM-leverantör klarar sig från justering. Killen du frågade borde ju rent statistiskt ha på fötterna att uttala sig. Har däremot provat på en Merca att byta en styrled och sedan använda det gamla sniksättet med en lång skjutsticka (två vkr-rör iskjutna i varandra) Måla o ritsa märken i slitbanan och kolla ett halvvarv emellan. Det resulterade tydligen i toe-out och ett snedslitet däck ;) |
|
| Kan väl förtydliga lite.. Jag är fullt förstådd med att det finns toleranser. Men att ratten ställer sig ett kvarts varv fel efter byte till en biltema-arm....då anser att tillverkarens toleranser är åt h-vete. | |
| Ja, jag tycker också att det låter extremt. Det borde nästan kännas Konstigt vid körning. Är det toe-out som blivit av länkarmsbytet borde den åla som en orm vid bromsning och spårig vägbana. | |
|
Ja..bilen spårar vid bromsning. Och man får sitta och parera mycket mer nu än innan vi körning på plan/rak väg. Funderar på att klaga till biltema. Visst, kan göra en framvagnsinställning, men den utbytta delen har ju lik förbannat fel mått anser jag. |
|
| Men kan det inte vara så att det gjorts en framvagnsinställning med den gamla, slitna armen på plats..? Och att denna inställlning nu med en frisk arm på plats blir helt fel..? | |
| Kan ju tillägga att även min ratt stog 45grader åt vänster efter bytet, ett fjärdels halvt varv så att säga. Hade inte gjort framvagnsinställning i min ägo på bilen tidigare då jag ägt den i 6månader bara. | |
|
Nej. Ingen framvagnsinställning gjord under de 5000 mil jag har kört bilen. Och inget snedslitande heller. Det är länkarmen som är orsaken till att ratten står snett, Jag tänker byta till en BMW original länkarm och sedan ev justera framvagnen. Aldrig mer biltema. Det duger till Volvo 740..inget annat |
|
|
I första inlägget säger du ju så här "Förmodligen kommer bilen slita mer framdäck nu än förut." Det tolkar jag som att den slet däck redan innan bytet, trots att du ändrat dig i sista inlägget, där du säger att den inte slitit däck. Jag tror personligen att det var den gamla länkarmen som glappade och Biltemagrejen är felfri. För övrigt fattar jag inte vad du tror att det ska hjälpa att skriva en massa inlägg här. Ratten kommer i alla fall att stå snett. Åk och få framvagnen inställd i stället. Även om du nu lämnar tillbaka Biltemaarmen och sätter din en original så måste du ju göra en framvagnskontroll om du är det minsta seriös, och det även om ratten råkar stå rakt efter bytet. Naturligtvis kommer du att skriva att bilen blev perfekt efter bytet utan framvagnsinställning, och ingen kommer att kunna bevisa motsatsen, men jag vet vad jag kommer att tro i alla fall. |
|
|
Jag har inte ändrat mig...däck slits väl alltid på en bil. Men mer eller mindre beroende på bland annat just framvagnsinställning. Självklart har bilen slitit däck även innan bytet, men inte snett. Jag skrev ett inlägg för att jag var missnöjd med en produkt, något som jag tror andra forummedlemmar kan vara intresserade av. Att det sedan har blivit flera inlägg är väl just vad ett diskussionsforum är till för eller? Jag säger eller kommer absolut inte att säga att bilen blir perfekt efter ett byte till en originalarm, MEN om jag byter till en BMW-arm och ratten ställer "rätt" igen så kommer bilen att slita däcken mindre snett än vad den hade gjort med biltema armen...det fattar vem som helst. |
|
|
e30cabbe Snyggt med plattor på uppfarten.Har du gjort det själv?(såg på dina bilder hur fint det är) Tycker det blev snyggt hos mig med........ Mvh Jonas B. |
|
|
@Brynet Tackar! Jag gjorde det inte själv - det finns ju folk som lever på att lägga marksten :-) /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
| Peter_55, om du ska sitta och slå fast att TS är här för o ljuga tror jag du själv är ute och cyklar. Det här med justering av toe, efter byte av länkarmar har alltid funnits olika åsikter om. Jag hävdar att man ska justera och i detta fallet är det ju inbtressant att höra hur mycket det kan skilja i längd på olika armar. Och däck slits alltid så fort de används ;) | |
|
Är väll inte svårare än att dyu mäter din ditsatta Biltema arm mot den du hade på bilen innan för att se eventuella avvikelser. Skiljer det så mycket att det skulle ställa ratten märkbart snett så är det ju bara att reklamera varan. |
|
|
re: esad Nja i teorin kanske men inte i praktiken. Originaldelar brukar ha bättre passform och man kan klara sig utan hjulinställn ingen även om den självklart alltid är önskvärd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.