AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.148

Länkarm fram E39 från Biltema

Sida 1 av 2
he
23
heliac
520 Touring -01
Bytte länkarm fram nedre på min E39 igår. Nu står ratten snett. Vad jag kan se finns inget att justera som har med länkarmen att göra. Måttet på länkarmen kan ju inte stämma. Eller?

Det var en länkarm från biltema, så man fick väl vad man betalade för antagligen. Men bilen har gått långt och är 10 år så jag tyckte inte den var värd mer än en biltemadel.

Förmodligen kommer bilen slita mer framdäck nu än förut.

Så ni som åker på dyra däck....passa er för biltemas framvagnsdelar.
ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
tjena- testa att göra fram vagn inställningar. rekommenderas vid byte av länkarm.

Mvh Kevin
he
23
heliac
520 Touring -01
Jo det förstår jag... men det känns fortfarande som den nya länkarmen diffar i mått mot original (för det var det som satt innan). Även om den gamla var pyttelite glapp så ska väl inte ratten ställa sig helt på sne bara för att man sätter dit en ny??
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Har du bytt främre länkarmar på din bil har du varit tvungen att lossa
fjäderben från sina fästen. Har du vridit lite på fjäderbena innan montering
får du garanterat sned ratt. Man ska markera positionen på fjäderbena mot
deras fäste innan man lossar dom. Framvagnsinställning...
he
23
heliac
520 Touring -01
Jag lossade kulleden längst ut på länkarmen samt bulten som går genom bussningen längst in på länkarmen. Som jag ser det så är det enbart längden på den nya länkarmen som kan påverka, förutom det minimla glappet som var i den gamla oxå, men det glappet flyttar inte ratten såpass här mycket.

Vad var det som skulle märkas upp? Jag kan ju inte märka upp mot den gamla delen som jag tar loss?!?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fjäderbenet skall ha en markering mitt för klämförbandets slits. Kan vara bra att veta om du behövt sänka ner spindeln på benet för att komma åt spindelleden under. Hur fjäderbenet vrids kontra spindeln har däremot inget med styrningsläget att göra. Spindeln vrids kring samma centrumlinje om den snurrar på fjäderbenet vid klämförbandet som när hela benet snurrar via fjäderbenslagringen så det är samma sak. Vad som påverkar är som sagt länkarmens längd. Tillverkningstoleranserna är inte bättre än att en justering av toe-vinkeln måste göras vid byte av dessa. (mycket kort hävarm mellan spindelleder och yttre styrled). Ska du märka något, så märk fjäderbenet vid klämmans slits om det inte finns märkning. På mina nya dämpare när jag bytte hade benet både bottenanslag samt en liten plåttunga som gick ner i slitsen. Detta bara om du behöver lossa fjäderbenet. I övringt är det bara att byta länkarm och göra en hjulinställning på en firma som har den utrustningen.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Snålar man in på det ena stället så drabbar det andra positioner istället. en 4-hjulinställning är inte helt billig, utan brukar ligga i paritet med vad en original länkarm kostar ... lätt att vara efterklok men men
he
23
heliac
520 Touring -01
Trodde iofs inte att passformen skulle vara så illa... Om den sedan slits ut fortare hade man väl varit mer beredd på.

Men varför göra 4-hjulsinställning??
Ol
24
OlaD
525iT -01
320iT -03
750ial -88
Jag bytte oxå nedre länkarmar fram på min e39a för ett tag sen. Valde att testa biltemas, och jag hade inga problem med passform, ratten står rakt som vanligt. Jag gjorde oxå som du, lossade kulleden och längst in vid bussningen, fanns inget som behövde märkas upp.
Har hållit koll på framdäcken och de började slita lite snett så jag har haft den inne på framvagnsinställning nu, får se hur det tar sig. Jag tror framvagns inställning är att rekommendera även vid byte till originallänkarmar...
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Länkarmspriset har ju inget med hjulinställningen att göra. Den måste ju utföras oavsett om man köper länkarmen på Biltema eller hos BMW.
Att man sedan kanske måste justera hjulinställningen mer är ju i sammanhanget oväsentligt då man inte betalar mer för detta.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Har också bytat till Biltemas länkarm, gick väldigt smidigt och är nöjd. Som esadh säger så är framvagnsinställning en kostnad man alltid får räkna med vid sådana bytet.
he
23
heliac
520 Touring -01
mja... Låt säga att framvagnen är justerad när en frisk, då borde den ju "gå ur" justerat läge ju mer glapp leden blir. Om man sedan sätter dit en ny länkarm skall ju justeringen stämma igen, förutsatt ätt den nya länkarmen håller exakt samma mått som den gamla. Men eftersom biltemas länkarmar uppnbart inte gör det så....
he
23
heliac
520 Touring -01
"när en frisk länkarm sitter i" menar jag.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Förstår hur du tänker, men läget på de andra lederna och styrleden framförallt ändrar sig ju säkert lättare när däcket tex skakar under körning osv.
Slits den gamla ut på en timme och man byter direkt så är det annan sak, men så är det ju aldrig utan det brukar vara under en längre tid.
Jag menar inte med detta att Biltemas grejer håller måtten 100% alltid, utan att man bör göra framvagnsinställning efter att ha bytat leder i framvagnen.
he
23
heliac
520 Touring -01
Förstår däremot inte hur du tänker. Jag har kört bilen i ca 5000 mil. Den är inne på sin andra uppsättning däck i min ägo. Den har inte slitit framdäcken det minsta snett så länge jag ägt den. Ratten har alltid stått rakt.'

När jag nu byter ut länkarmen ställer sig ratten rejält snett och det kan ENBART bero på att den nya länkarmen inte är lika lång som den gamla var. Hade jag bytt bägge så hade antagligen ratten stått rakt (om biltemas armar nu inte diffar i längd på höger och vänster modell) men då hade jag istället åkt och plogat med felaktig vinkel på bägge framhjulen istället.

Ratten har flyttat sig ca ett kvarts varv åt höger, och det kan som sagt bara bero på att den nya armen har fel längd. Att det minimala glappet i leden är borta kan omöjligt flytta ratten så här mycket,
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter onekligen rejält galet. Om man ponerar att styrleden sitter på 100 mm hävarm från spindelns ledlinje, innebär det att det för varje grads toevinkeländring krävs 1,74mm skruvande på styrleden alternativt längdskillnad på BÅDA länkarmar. Ett kvartsvarv på ratten verkar väldigt mycket så det bara är toe-vinkeln på det ena framhjulet som ändrats. Det känns som om det nästan borde synas med blotta ögat.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har bytt både främre länkarmar, fjäderbenslagring, länkarmsbussningar, stötdämpare på min 540 är enbart fasta lägen och kräver normalt ingen framvagnsinställning, och det är ju några år sedan och däckslitaget och rattinställning är perfekt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Notera ! Att det inte monterats några biltemalänkarmar enbart inköpta från BMW.
Styrleder, spindelleder , hjullager mm har vistas sig under årens lopp vid flertalet tillfällen varit totalt undermålig i kvalitet hos Biltema så där handlar jag inte sådana delar.
En VAG bil Polo Seat tex så måste man kosta på en framvagnsinställning a 800spänn vid byta av hjullager som enbart höll 3000 mil man måste plocka bort navet och pressa ur och i nya lager. Originallagret höll 10.000 mil Biltemas 3000 mil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vet inte vilka tillverkningstoleranser som gäller för OEM-leverantörer till BMW, men ett fast läge är ett fast läge även på en lite längre eller lite kortare länkarm. Det enda som är tänkt att justeras på en E39:a är väl just styrlederna / toevinkeln. Alla andra lägen är ju fasta och om alla fasta lägen vore nolltoleranta, så skulle ju även styrlederna vara fasta, men de är de ju inte ;)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Är inte camber och caster fasta på E39 och bara toe justerbart?

@heliac - låter ju nästan som det har blivit något knas vid monteringen. Ett kvarts ratt-varv är på tok för mycket och antyder för mig att inte bara toe utan också att camber och caster är skapligt fel.
Jag bytte precis till nya stag (inte styrstag) i framvagnen på min E34a. Originaldelar. Ingen justering behövdes.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.