AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.293

Dålig lukt i kupén 320D -10

Sida 1 av 2
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Jag har problem med att det luktar svagt blöthund i min bil. Jag har ägt bilen sedan ny och det skulle aldrig komma på min tanke att släppa in en hund i bilen. Bilen har gått 3000 mil och är en 320D -10 med m-sport. Kan det vara alcantaran som släpper lukt?
Någon som har en idé på vad detta kan bero på så är jag mycket tacksam.

/Nicklas
Har du fuktigt under mattorna?
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Ingen fukt under mattorna tyvärr, då hade man fått någon ledtråd.

Det jag har lagt märke till är att den släpper inte så mycket kondesvatten från acc. Frågan är om det står kvar vatten som surnar.

J-
534
J-A
325i T -08
Om ditt problem beror på ACn så finns det mängder av trådar i forumet.

Jag har aldrig träffat på en nyare bil av annat märke som luktar så äckligt i kupén som min nuvarande. "Fotsvettlukten" kom redan när bilen var drygt ett år.

Testade idag Länk

Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Jag har inte en aning om var lukten sitter, jag försöker greppa efter alla tips.

Jag har haft bilen på Mr Cap där alla mattor kemtvättades och även golvmattan för vi trodde lukten satt där men ingen skillnad.

Var köpte du SONAX car AC cleaner?
J-
534
J-A
325i T -08
Autoexperten, pris 129 kr.

Roffa1
Luktar även i min 2009 med inslag av rutten fisk o fotsvett. Tyckte dock att jag fick bort en del av stanken efter att ha kört med värmereglagen på max i någon timma.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Små påsar med VirkonS fanns att köpa på Granngården förra året - har fortfarande kvar mer än halva påsen:

Länk

Mvh
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Jag ska prova o behandla acc men jag tycker det är för tidigt för att det ska växa i kliman. Ingen som har någon annan erfarenhet från lukt i bilen?
Det är så lustigt att lukten kommer efter ca 30 minuters körning alltså inte direkt som jag tycker det borde göra om det är från acc.

/Nicklas
Roffa1
Att lukten uppträder först efter 30 min skulle kunna tyda på att "någonting" tidigare har hänt i förarstolen. Kroppsvärmen frigör nog odören uppskattningsvis efter ca 30 min.
Pröva med att sätta på stolens elvärme och testa om det luktar direkt.

Vet du om alcantaran tidigare är behandlad med något fläckbortstötande medel?
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Då jag har ägt bilen och bara kört den själv så vet jag att det inte har hänt något i förarstolen. Jag ska testa med stolsvärmen. Alcantaran är inte behandlad med något fläckbortstötande medel. För vad jag vet så gör Mr Cap inte något invändigt som skulle kunna ha med lukten att göra eller har jag missat något??
Roffa1
Alcantara har nog tyvärr en tendens att lätt absorbera kroppsvätskor så som svett, osv.
Och eftersom det är ett mocca liknande syntetmaterial så lämpar det sig ej heller att tvätta av.
Vill minnas att den enda rekommenderade rengöringen är dammsugning.

Tror det snabbt skapas illaluktande bakterier i materialet om man tex hoppar in i bilen blöt av svett efter träningspasset i skogen.
Efter att ha haft en E46 med Alcantara och även i nuvarande E91 så kan jag inte hålla med om att det skulle börja lukta om den. Aldrig varit med om att alcantaran i sätena börjat lukta illa under de 6 år som vi haft det i våra bilar, trots att vi har suttit med bar överkropp vid varma dagar. Även haft folk i baksätet med fuktiga badkläder på sig som suttit på den mittersta platsen, dvs. 100% alcantara och inget tyg.

Jag tror mer att det är något annat som skapar lukten än alcantaran i sätena. Hade det varit alcantaran borde det lukta när bilen står ute i solen en varm sommardag, likt denna.
Att alcantara skulle absorbera kroppsvätskor bättre ser jag som ren nonsens, har du någon fakta som stöder detta eller är det ren fabulering?

Jag har i min egen bil med alcantara inga som helst luktproblem, trots småbarn och allt vad det innebär med smuts och odörer :-)

Med allra största sannolikhet är det kopplat till kliman eller fläkten, prova med bakteriedödande spray som rekomenderats tidigare.
Roffa1
Kristoffer_L: Det behövs väl knappast någon fakta för att förstå att alcantara med sin porösa mocca liknande yta suger åt sig fukt betydligt lättare än vad en glatt skinnyta gör.
Testa själv så lär du nog upptäcka skillnaden ganska så omgående.
Alcantaran i BMW sitter bara på sidorna av stolen dvs precis som vid halvläder. Jag tolkade ditt inlägg som att alcanataran skulle vara mer känslig än tyget i alcantaraklädseln.
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Jag har haft alcantare sedan -04 och har aldrig haft problem med lukt i mina bilar tidigare. Jag ska in till BMW och behandla acc med någon form av gas som ska sprutas in dräneringshålet.
Hoppas att detta sker på fredag.

Roffa1: Har du någonsin ägt en BMW med alcantara? Med tanke på dina inlägg så tolkar jag det som ett nej.
J-
534
J-A
325i T -08
Nicklas:
Min bil behandlades hos BMW på hösten. Till sommaren var stanken åter tillbaka. Hoppas att du inte ska betala för gasinjektionen?

Roffa1
Chris87: Vi har ytterligare en E90-2007 med s.k M-sportklädsel (Alcantara)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
När jag köpte min bil 2009 kom doften alltid om mastängde av acn. Jag botade det med Virkon S i två omgångar och har inte fått tillbaka doften sen dess, men jag stänger alltid av ACn exakt 103,8 sekunder före stopp så att förångaren hinner värmas upp till utomshustemp medan man fortfarande har luftcirkulation där. Parkerar man med iskall=blöt förångare och ingen ventilation så har man en fin liten doftodling. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.