AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.061

BMW 525 TAPPADE ORKEN TOTALT OCH BÖRJADE GÅ ORENT. HJÄLP!

Sida 1 av 2
Visa användare
53
olsson1991
525i -93
Hej de är så att ajg har en bmw 525 e34 93a 24v som jag körde med rätt hårt en sträcka och varvade rätt bra och helt plötsligt känndes de som om jag fick soppa torsk men jag hade ju massa soppa såg jag, den dog inte helt den bara började hosta och gick så orent en bil bara kan gå.

gick inte varva alls den ba hoppade fram så jag kom knappt framåt.
var ska jag börja leta? mvh ola

allt under 19" är vinterdäck
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Om katalysatorn har rasat, så går kan motorn gå ganska bra på tomgång men vill inte varva alls. Vad menar du med att den "hoppar" ?
Kamaxel/vevaxel givare kan ge konstigt beteende när dom ger upp!
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Skulle tro att det är LMM (luftmassemätaren) eller vevaxel/kamaxelgivare.
Visa användare
53
olsson1991
525i -93
de jag menar med att den hoppar är att när de började hade jag gas men helt spötsligt svarade den itne och gickner i varv så gasade jag till och då hoppade den igång igen och så gjode den så en gång till och tilslut gick över till att inte kunna varva alls och bara blöddra som fan och går i typ 10 km/h

tack för svaren, jag har hört att de kan vara ett stift elr en tändspole som gett upp i och med att jag varvade rätt bra. för man får kännslan av att den itne går på alla för den är totlat ork lös

kan man så ska man :D
Visa användare
53
olsson1991
525i -93
går de på nått sätt felsöka en kam/vevaxel givare så man kan utesluta om de är de som är felet och går det felsöka på en lmm ? mvh ola

Visa användare
53
olsson1991
525i -93
kopplade ur lmm och då gick den nästan helt okej. mkt bättre iaf. är de lmm som ger helt fel signaler då elr så de är den de är fel på? där va även en spricka i luftbälgen efter lmm

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Börja med att byta bälgen. Spelar ingen roll vad LMM mäter om den drar ouppmätt luft också.
Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
Hade samma fel bytte tändstift, lmm mm för en massa pengar utan resultat. Bytte bränslefilter sedan gick den som vanligt!
Visa användare
53
olsson1991
525i -93
nu sitter de en hel luftbälg så den drar ingen tjuvluft nu, jasså johnny? men gick din med bättre om du kopplade bort lmm ? var sitter bränslefiltret på dessa.

Visa användare
53
olsson1991
525i -93
grejjen är den att den gick skit bra och den ba "smack" på ett ögonblick så gick den skit! de bara kom direkt. om filtret är igensatt borde den inte gått sämre och sämre successivt då? och kan en lmm pajja sådär på en gång bara elr försämras den successivt?

Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
Länk

Här hittar du det mesta.
Visa användare
53
olsson1991
525i -93
johnny? men gick din med bättre om du kopplade bort lmm ?

Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
För mig kom stoppet i filtret rätt så direkt. Även om det inte är filtret så kan det vara värt att byta ändå.Körde så ett tag då jag trodde det var lmm som felade. Nej den gick inte bättre då jag tog bort lmm. Har du någon annan lmm att testa med? Annars har jag en liggande, vet ej om den passar din bil.
Tjuvluft? Testa med att spraya startgas runt slangarna, varvar den upp har du läckage. Antar att du kollat bränsletrycket.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Samma hände mig en gång för några månader sen. Jag bytte stift och gummibälg till luftinsug. Jag trodde jag hade löst problemet men det hände igen för några dagar sen. Säg gärna till om du löser det.
Visa användare
53
olsson1991
525i -93
nej ja har ingen annan att testa med, min har nr 0 280 217 502 och 1 747 155. kolla om du har samma :D nej jag har inte kollat bränsle trycket hur gör man de, den får soppa men vet ju inte om de är rätt tryck.

den drar ingen tjuvluft.

min går som en skit så ska jag köra den nu så kör jag med lmm ur kopplad för då går den mycket bättre nästan bra.

kan ta och byta filtret ändå. finns där mer än ett filter vilket bytte du ? och sitter de vid tanken / underbilen elr i motorummet. ?

Ska säga till när ajg hittat felet. dr.pepper

Visa användare
53
olsson1991
525i -93
Har köpt en vakun och bränsletrycksmätare på biltema nu, om man kolllar trycket med en sådan? hur mkt tryck ska de vara då :D

Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
Hej igen
Min LMM har nummer 0280 202 082 och 1 286 615.9. Finns i V Göteborg om du vill testa den? Enligt Haynes ska bränsletrycket på din bil vara 3.0 Bar. Mitt bränslefilter sitter till vänster i motorrummet. Med lite tur kan du hitta Haynes "Gör det själv Handbok" på Mekonomen/Biltema eller liknande.
Visa användare
53
olsson1991
525i -93
okej tack. jag har bytt bränslefilter nu och lmm men ingen förbätttring va fan kan de va ?? :S

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hei!
Om du hade trasig bälg innan och körde hårt så kan du ha bränt en vnetil eller kolv. Er det mycket tjuvluft så går bilen med för tunn bränsleblandning og då blir det för hög temperatur i förbrenningsrummet. (du skrev ju at du hade bytt bälg efteråt...)
Också at det skedde plötsligt efter hård körning kan peka på dette. Annars kam- eller vevsensor. ev tändspolar eller bränslepump.

MVH
Sakke
Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
Hej
Det billigaste i längden blir om du lämnar in den för felsökning hos någon riktig bilmekaniker. Bor du i närheten kan jag rekommendera Fernevald i Bohus. Med alla tips du får här så har du snart en ny bil :O)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.