AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.887

Har motorn gått in i nödprogramsläge? E32, M70

Sida 1 av 2
Th
593
Theobald
750ial -88
Hade mekat med bilen och skulle provköra den en kort bit. Märkte då att motorn verkade slö och lådan växlade inte som den skulle, slirade lite grand.
Kollade stickan och såg att oljenivån låg under nedersta strecket vilket förklarar att lådan inte går som den ska.

Men kan det vara detta som gjort att motorn går sämre också, att den gått in i nödprogramsläge el.dyl.? Verkar som att ena motorhalvan är ur drift.

Kan man fylla på olja vid automatlådans oljesticka eller måsta jag fylla på underifrån? Bytte olja och filter för drygt ett år sedan.

Ska tillägga att jag kollade oljenivån med motorn igång!

Nån som vet!?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Finns det sticka fyller man ju på där, man skall ju inte göra det värre för sig än nödvändigt. Det kan ju vara så att lådan skickar signal till motorn att den slirar och då begränsas gaspådraget, men jag har aldrig hört om det.

/Mats J
Th
593
Theobald
750ial -88
Vet inte vad som hände efter jag haft bilen uppe på pallbockarna!? Verkar
som att motorn bara går på 6 cylindrar just nu. Måste ha gått i nödläge. Frågan är varför?

Har satt batteriet på laddning ikväll. Få se om felet försvinner i och med att jag kopplat bort pluspolenoch får full kräm i batteriet!?
När jag mätte spänningen innan jag kopplade på laddaren ikväll var det c:a 12.6 Volt. Kan detta vara för låg spänning?

Ska försöka få tag på olja till lådan imorron och fylla på genom röret till stickan. Bra där att jag fick detta med påfyllningen bekräftat av dig, Mats!

Vid oljebytet för 2 år sen hade verkstaden i en "longlife" olja. Ska man ha i samma eller kan man ha i annan olja. Det kanske inte går att blanda?!

"Nöden är uppfinningarnas moder."
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kolla om motorn bara går på ena cylinderraden genom att känna nära avgasgrenrören, varmt=går, kallare=går inte.
Kan vara kass soppapump, kan vara att tändkabeln inte sitter fast på bakersta stiftet på någon sida.

12,6Volt är väl ingen katastrof tycker jag.

Vid påfyllning är det ju alltid trevligast om man kan fylla exakt samma olja, men är det samma spec på oljorna skall dom väl tåla att blandas, men jag har inte koll på automatlådeoljor...

/Mats J
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej!
Bara som en reflexion så ska det väl egentligen inte vara "longlifeolja" i din låda men viktigare är nog att den olja du häller i är lite uppvärmd till max 48 gr/C annars riskerar du lätt att det blir för mycket olja vid varm låda och då växlar den för Hårt och jobbar med för högt tryck.
Mvh Dic
Th
593
Theobald
750ial -88
Dic> Enligt verkstaden som bytte oljan så var rekommendationerna från BMW att använda s.k. "longlife"-olja.
Ska krypa under bilen nu och kolla in på lådan vad det står att det ska vara för typ av olja. Ska finnas en skylt!

Sen det med "longlife"-olja som aldrig behöver bytas, det har man läst både det ena och andra om, t.ex att det inte finns några oljor med "evigt liv" utan måste bytas! Det tycker jag själv låter sunt, att byta oljan kanske vart annat eller vart tredje år.

Får ställa oljedunken med oljan i solen en stund då för att få upp värmen i den!

Mats J> Tändkabel tror jag är uteslutet och bensinpunmpen är ganska ny och jag har kört väldigt lite.

När jag drog ur ena LMM:en så gick motorn, när jag drog ur den andra så "dog" den direkt!
Likadant när jag drog säkringarna till bensinpumparna, den ena borta så gick motorn, den andra så dog den med en gång.

Men ska känna på grenrören också när jag startar nästa gång, ifall felet kvarstår!

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Theobald!
Där ser man,var nytt för mig.Har alltid hört att ZF lådorna mellan 88 o 94 rekommenderades Dextron 2 eller 3 beroende på etikett,sedan när E 38 släpptes så blev det mer poppis med "longlife".
Kanske du kan pröva att skifta sidor på LMM,har haft exakt lika som du och då var den ena dålig,såg att du fanns långt från Sthlm annars kunde du glida förbi mig och testa med andra LMM,tror jag har 2 st liggande och de som sitter i min bil funkar perfekt.
Säkringar till soppapumparna kan man ju alltid byta,är aldrig fel.
Mvh Dic
Th
593
Theobald
750ial -88
Har varit under bilen nu och hittade till slut skylten i ett skrymsle, MEN det stod inte vilken olja det skulle vara. Inte på det sättet jag trodde iallafall!

Ringde BMW och fick reda på att man ska kolla vilken färg det är på själva skylten. På min stod det B U med rött och den hade även röda fält, så då borde BMW veta vad jag ska ha antar jag.

Dic> Undrar om det är Dextron 2 eller 3 som du säger. Är inte Dextron röd?

Passade även på att rengöra balkar och stag från gammal olja. Kände sen
på bultarna till oljetråget till motorn. Dom satt väldigt löst, så det är väl packningen som krymt ihop. Drog åt dom.
Sen hittade jag en lös kabel med kabelsko som hängde fritt. Den tillhörde en kabel som gick in i motorns oljetråg och är troligen en jordkabel till oljenivåsensorn. Satte fast den med en av oljetrågsbultarna.

Kollad in "kuddarna" till lådan. Dom sitter j-t oländigt till och jag är tveksam till att dom går att byta utan att ta loss avgassystemet ($Marten).

Tyvärr gick det inte att få tag på olja hos M-bil idag!

Fortsättning förljer imorron!

Th
593
Theobald
750ial -88
Dic> Har provat skiftat sidor med LMM. Det vart samma fel. Jag är 99.99% säker på att motorn gått in i nödläget.
Tack ändå för att du ställde upp!

Är dom till salu din LMM? ;)

Th
593
Theobald
750ial -88
Dic> Är lite förvirrat här nu ang. olja till lådan. Enligt en firma här i stan som i
flera år hållit på med att reparera / serva / chiptrimmat BMW-bilar så är det som du säger Dic, det ska inte vara nån "longlife" till de äldre modellerna. Det är den röda vanliga oljan som gäller, dextron II / III.

Men det mysko är att oljan hos M-bilar kostar kring 250 kr / litern medans den röda hos den andra firman kostade bara 98 kr / litern. Den hos M-bilar som är dyrare måste vara den s.k. longlife! Måste höra med verkarn på M-bilar imorron vad han förespråkar!

Sen när jag var nere nu och kollade oljenivån i automaten när bilen inte är igång så var det olja ända upp till den övre delen av den svarta plasten, alltså högre upp än strecket för högsta nivån. Ska det verkligen vara så hög nivå???

Th
593
Theobald
750ial -88
Hittade ett forum där man diskuterar den här longlife-oljan till 4HP24-lådan.

Longlife-oljan till 4HP24-lådan hette tidigare Esso LT 711 41, men efter att Esso köptes upp av Mobil har oljan fått namnet Mobil LT 711 41.

Den är ganska dyr, mellan 250 - 300 kr / litern hos BMW, men det verkar som att det finns billigare alternativ.
Det är så att även Audi har ZF 4HP24 lådor och där heter oljan man använder Auto 15 ED (enligt Audi-forumet) och kostar enbart 47 kr / litern.
Tråden är visserligen 1/2 år gammal, men oljan borde inte ha gått upp så mycket i pris.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Okej!
Skylten kan vara svart eller grön,det är oftast färgen som avgör vilken typ av olja (kan finnas andra färger)det borde Bmw kunna hjälpa dig med,
Är inte helt säker på Dextron siffrorna men en kompis som hade en 90:a skulle ha 2:an och då jag hade en 92:a så skulle det vara 3:an.
När du skiftade LMM,var det samma sida som inte gick?vad som är intressant är om samma problem bytte sida,om så är fallet så bör det vara en kass LMM.
Vill inte göra affärer på andras olycka men kalla det gärna för "en lång låneperiod".Ska leta rätt på dem så hörs vi vidare om det praktiska.
Jodå,Dextron kan man ofta köpa på macken till vettiga priser jämfört med de andra rippoff priserna på longlife.Valvoline hade ett tag i Sverige en longlife till vettigt pris men den försvann ju så klart efter ett tag,Även Shell har en men det är svårt att köpa den som privat person.
Hur är det med LMM lampan i instrumentbrädan lyser den hela tiden eller slocknar den efter start.
Mvh Dic
Th
593
Theobald
750ial -88
Felet flyttade inte på sig när jag bytte sida med LMM:erna.

Jag antar att du menar EML-lampan. LMM:erna har mig veterligen ingen indikationslampa i panelen.

EML-lampan lyser som den ska när jag vrider tändingen utan att starta, efter ett par sekunder slocknar den som den ska och jag startar motorn.
Inga andra varningslampor lyser när motorn går, men bilen går bara på 6 cylindrar.

Funderar på om jag ska kolla upp bensinpumparna iallafall som Mats J. pratade om. Jag tror själv inte det är dom, men man kan aldrig veta.

Märkte redan för en vecka sen att bilen inte gick så bra på växlarna 1 -2 och 3 vid manuell växling. Var precis som om växlarna slirade eller att kraften försvann på något sätt. Men på automatläget gick lådan som den skulle.

Problemet uppstod efter jag haft uppe bilen på pallbockar för några dagar sen, för att fixa upphängningen till avgassystemet.

Läste nånstans att motorn kan gå in i nödläge ifall nånting felar i "lådan".
Eftersom det visat sig att det är för lite olja i den så ska jag där med att fylla på till rätt nivå. Få se om nödläget släpper då!?

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Tror Dic menar EML lampa. Mig veterligt finns det ingen LMM lampa i instrumentet.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tror jag slant på tangentbordet,ber så hemskt mycket om ursäkt.
Mvh Dic
$M
974
$Marten

Har du kollat så att kabelkontakterna sitter ordentligt Motronic boxarna. Dom skall sitta helt stumt, inte gå att vicka eller röra någonting.
Hade själv detta problemet förra vintern att den bara gick på en bank. Efter
lite stök oich bök så hittade jag och det var just att den ena kontakten inte satt på ordentligt på boxen.

Th
593
Theobald
750ial -88
$Marten> Har kollat kabelkontakterna och dom sitter.

Dic> Lätt at blanda ihop alla förkortningar som LMM, EML, DME ...

Th
593
Theobald
750ial -88
Tydligen så är det inte "longlife"-olja i min låda som jag trodde utan en vanlig Dexron II, vilket också rekommenderas från BMW för äldre bilar med 4HP24-lådan.

Fick från BMW utskrivet 3 1/2 A4-sidor med olika godkända Produktnamn / Tillverkare / Leverantörer av oljan som går att använda till 4HP24-lådan.

BMW själva kör med Castrol Transmax Z. En liter kostar hos dom 161 kr. Men det finns säkert billigare i den här listan. Såg i ett Audiforum att t.ex Q8's AUTO 15 skulle gå på bara 47 kr / litern för ett halvår sedan. Den produkten finns med i denna listan.

Enligt en firma jag pratade med skulle även PENNZOIL ATF3 gå bra, 98 kr / litern. Men den finns däremot inte med i listan.

Listan gäller för ZF-växellådor: 3HP22 - 4HP22 - 4HP22EH - 4HP24 -

Även växellådorna: A4S 310R (THM-R1) - A4S 270R (THM-R1w) med svart typskylt kan använda oljor enligt listan.

Skulle vilja återge listan, få se om / när jag får tid att skriva ner den!

Th
593
Theobald
750ial -88
Mats J. (ifall du läser detta), jag får krypa till korset! Du hade rätt, det var ena bensinpumpen som lagt av!

Började misstänka detta eftersom jag har en bucklig tank sen tidigare och ena pumpen ligger högre än den andra. Så när ena pumpen fortfarande ligger under soppanivån så kan den andra ligga över och bara pumpa luft.

Så nu tänkte jag köra ett annat Mats J. trick. Jag köpte en T-koppling (fanns ej Y) och ska mata båda railsen med samma pump.

I övrigt så har jag nu fyllt på med olja i automaten. Gick i 7-8 dl. Tycker inte jag haft något läckage som märkts så jag undrar ifall det funnits luft kvar efter förra oljebytet!?

Nåväl, allt börjar ordna sig ser det ut som! Ska antagligen krypa under bilen på "Kristi Flygare Dag"! :)

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Tänk på att nivån i automaten skall mätas med driftsvarm låda annars får du fel mängd. Minns inte hela proceduren men man skall fylla på tills det rinner ur en plugg i lådan som skruvas bort.

Det kommer säkert någon vxl-lådsfantom snart och berättar.
$M
974
$Marten

Går det inte att göra någon habrovink på själva pumpen så att den suger
lite längre ner. Vet att jag är ute och cyklar på tunn is nu. Du vet ju hur mycket det skiljer i nivåskillnad mellan pumparna. Jag tror inte det är riktigt bra att bara köra på en pump som matar bägge railsen.

Skall ut till garaget imorgon, kan slänga ett "getöga" på mina lösa pumpar och se om det inte går att fundera ut något vettigt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.