|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jo jag tänkte byta vevlager på min m52tu och undrar om man ska passa på att göra något annat då bilen gått 23000 mil och ändå tagit bort tråget. Renoveringssats till oljepumpen, finns det och borde man kanske gör det? Och till slut lager fråga då jag inte inhandlat vevlagren än. Säkert dum fråga men STD och U.D Vad är skillnaden, olika tillverkare? Länk /P | |
|
Det är väl dimensionen som menas. STD= standard dimension U.D= under dimension //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hej, har en liten fråga... Har du bara tänkt att byta dessa i förebyggande syfte? Mvh H |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis som $Marten säger så används UD vevlager om man slipat om vevaxeln (och diametern på dess tappar har minskat). UD brukar finnas i både +0.25 och +0.50 varianter. Länk |
|
Hej Nej jag har lite missljud men inte grova som dom som lyssnat tror är vevlager. Väldigt svårt att lokalisera men lite lätta slammer när bilen blir varm, plus att jag ibland får "check engine oil" precis när jag stängt av motorn. Trodde först att det var givaren som var kass men efter en kompis påpekade att i kombination med slamret att det var väldigt stor chans att det var vevlagren som släpper igenom olja? Själv vet jag inte hur det fungerar. Han hade bytt på sin saab 95 och m5a och att det blev som nya bilar båda två. Anledningen att jag nappade på det var för att det lät troligt med hans förklaring och att det var hyfsat enkelt och billigt. ps. Ljudet tror jag kommer från mitt på motorn och ev. lite mer på avgassidan men himla svårt att lokalisera. Är jag helt ute och cyklar som vill byta vevlager? |
|
|
Det hör inte till vanligheterna att M52:an blir glapp i vevlagren. Och särskilt inte 523. M54:an av största sort, 3,0 kan ibland bli glapp i bakersta vevlagret men inte heller det är så vanligt. Att det lyser check engine oil vid avstängning är en nivåtriggad signal. Skulle vevlagren släppa igenom för stort flöde skulle oljetryckslampan lysa rött på tomgång med varm motor. Lite lätt slammer skulle kunna vara ventilspelet du hör. Vevlagren ger nog lite dovare knack ifrån sig. |
|
|
Definitionsfråga kanske. Själv tycker jag inte att det kommer från toppen men jo dit var jag på väg från början innan vevlagren kom på tal bara för att. Fortfarande. Det är ganska billig operation och nya lager är väl aldrig fel OM dom skulle vara lite kassa? |
|
| Du kan mäta med plastigauge t.ex. så ser du om det finns lagerspel. Länk | |
|
stukad, Typiskt exempel på ett mycket glappt vevlager: Länk Kraftigt knack vid start innan oljetryck. Sedan, nästan tyst när oljetrycket kommer. Oljud igen när motorn accellereras/belastas (ökad lagerbelastning). Har du liknande symptom? mvh/ Anders |
|
|
Plastigauge har jag aldrig hört talas om förens nu och det var riktigt fiffigt. Tyckte lagren var så billiga att det inte gjorde nåt om jag bytte dom plus att jag fick erfarenheten. Förlåt att jag är envis.. Omformulerad fråga. Om vi låtsas att det är vevlagren som min kompis var rätt säker på exkl oljemeddelandet som avfärdades. Veven har inte skurit och vi kan kalla det för (förebyggande) som Håkan frågade så borde jag väl kunna köpa std-lager och inte bli sämre än 23000mil slitna lager? Nya lager borde minska glappet markant och kanske hålla sig bra tills jag i alla fall byter till nyare bmw som jag är rätt sugen på. Antar att det är ganska dyrt att slipa om den och sätta ud-lager istället. Finns så mycket annat man kan lägga pengarna på när man äger bmw :D Föresten. Om 523ans vevlager är ovanligt, hur är det med 523ans ramlager, lika ovanligt? |
|
|
AKN Hehe emm nää inte på långa vägar så illa. MEN knacket i början har jag som jag var hundra på att det var lyftarna. Mycket mildare knack i början som försvinner rätt fort men kommer tillbaka när bilen närmar sig arbetstemperatur och lite osammanhängade slammer + lite knack. Hur låter det? :) |
|
|
ps Nu pratar jag varm och värst vid tomgång. Kanske finns vid högre register också men inte störande. |
|
|
Hehe, jo mitt exempel ovan var något extremt. Här Länk kan du se proceduren med plastigauge på just din motor. Observera rekommendationen att använda nya bultar vid den slutliga monteringen. En kontroll av oljetrycket är ingen dum ide. En orsak till lågt tryck kan t.ex vara dessa o-ringar Länk (pos 5). Knackade motorn vid låga varv och hög belastning? mvh/ Anders |
|
| Kommer man åt att byta alla vevlager underifrån på dessa maskiner? | |
|
Alright Då har jag fått lite mer grepp om det. Jag ska lyssna exakt imorgon efter jobbet hur bilen låter vid varm, kall, ansträngning osv. Fortfarande nyfiken. Om det inte är något större slitage på veven. Skulle jag kunna byta vevlager utan risk för värre. Eller gillar inte veven nytt lager för gamla slitbanor från gamla lagret? Dvs nytt lager ny vev, gammal vev slipas + ud-lager? Återkommer imorgon Tack så länge! |
|
|
Hej igen! Det var ett tag sen jag körde bilen själv då jag har firma bil och lånat ut bmwn till min far. Ljudet hade blivit värre och även vid högre varv tal än tomgång som jag inte hört förens nu. Jag placerade telefonen motsatta sidan luftfiltret dvs. avgassidan där jag är hundra på att det kommer ifrån nu när ljudet blivit hårdare. Spelade in ljudet på luren och skickade upp det på youtube. Hur som helst så är hela inspelningen på varm motor, tomgång, varvning och även full ansträngning (så mycket jag vågade i garaget alla fall). Länk Någon idé på ljudet? |
|
|
Det låter som det läcker från ett löst tändstift. mvh/ Anders |
|
|
Länk mvh/ Anders |
|
|
Heheh det vore fantastiskt om det skulle vara det, ljudet är ju identiskt. Jag vet med mig att jag kan missa enkla lösningar då jag oftast befarar det värsta och letar på fel ställe. Är det ett stift så får jag skämmas! Kollar imorgon :) mvh/ Patrik |
|
|
Kör inte mer om det är ett stift som håller på att sticka. Gängorna glappar upp väldigt lätt och du kan lika gärna vara beredd på en Helicoillagning redan nu. |
|
|
Av filmen att döma låter det dock tyvärr inte alls som ventilspel/lyftare. Löst-Stiftljud och lagerljud låter väldigt lika. Håll tummarna och kolla detta först. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.