|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är väl bara att beställa ett fax från transportstyrelsen och kolla om bilen bytt ägare under perioden. Har den det så är det bara att ringa killen som köpte och lämnade tillbaka bilen. Fråga bara om det var fel på bilen eftersom han lämnade tillbaka den. Visar det sig att bilen inte bytt ägare så var det väl nåt trassel med köparen i stället och bilen är kanske sjysst.. |
|
|
som framgår av mitt inlägg så bytte bilen aldrig ägare...Novation har varit ägare sedan 11/4 2011 /Anders |
|
|
Ah, det missade jag. Isåfall skulle åtminstone jag misstänka att köparen inte fick lån och misslyckades med att hosta upp pengar. |
|
|
Väldigt blandade reaktioner på min trådstart ser jag. Jag vet mycket väl att det finns garantier som gäller osv men jag tycker att jag har rätt att få höra mer än den meningen när jag är beredd att punga ut en kvarts miljon för en bil. Det kanske inte är mycket pengar för vissa men jag har slitit för dom till sista öret och då vill jag känna mig säker på bilen jag köper! Jag har nästan 600 kilometer till Uppsala och har varken tid eller ork ifall det skulle vara så att bilen skulle ha problem. Tycker inte alls jag överreagerar som många påstår här. |
|
|
ja jag tycker du överreagerar. Bilen säljs ju med nybilsgaranti och det skedde ju av något för oss okänt skäl ingen försäljning till kunden som du refererar till. Jag anser inte att det är säljföretagets skyldighet att upplysa varför en bil ej säljs som är "reserverad" eller tecknad på annat vis. Det är väl bara att leta vidare bland de nästan 150 st 320d som finns på Blocket om du nu inte av olika skäl vill köpa denna bil. Du kan ju aldrig få mera garanti än kvarvarande nybilsgaranti, så varför reagera så häftigt som du gör? Det sker ju ex. vis dagligen numera affärer där köparen (privatpersoner eller företag) av olika skäl ej får kredit för att ta ett exempel. Jag hade förstått dig om du kommit till Uppsala och hade reserverat bilen och får höra den är såld, men tycker inte det verkar vara något speciellt med det som hänt dig av vad du har skrivit ovan. Om du ändå skulle köpa bilen och den av någon okänd anledning skulle få ett problem (som kan hända precis på ALLA bilar) så har du ju som sagt nybilsgaranti och du kan vända dig till närmsta BMW verkstad och få ev. fel åtgärdade på garantin, du behöver förstås inte åka dessa 60 milen... /Anders |
|
| Jag håller helt med trådstartaren; oavsett om det är något fel med bilen eller inte så tycker jag säljaren har missat något väsentligt i sin yrkesroll och därför förtjänat ett missat säljtillfälle och eventuell affär. | |
| Kineto: Säg att du varit på väg att köpa en bil men sen har inte finansieringen accepterats pga betalningsanmärkningar, otillräcklig inkomst eller något annat. Hade du då tyckt det varit okej för säljaren att berätta hela den historia för nästa köpare av den bil som du tidigare varit på väg att köpa? Håller du inte med om att andra inte har med det att göra? | |
|
jag var på samma firma för 2 år sedan och kollade på en bil, dom skulle göra en snabb värdering av min samtidigt som jag var ute och provkörde. när jag kom tillbaka fick jag höra att min bil var i uselt skick och att jag skulle få ca 25k för den (e46 320 -01) Jag ifrågasatte varför den var i så uselt skick och fick till svar att det var fel på motorn (dom sa aldrig vad det var för fel) sen så va ac:n helt kaputt och skulle bytas för den inte gått igång (kallaste dagen på hela året, va -29 grader när jag var där och säkert -20 i bilen då jag bara åkt en kort sträcka dit, konstigt att den inte går igång) sen va det stenskott på motorhuven. frågade om dom verkligen var seriösa och fick ett självklart hånleende tillbaka så tackade för mig och åkte där ifrån. Det var min erfarenhet av dom=) |
|
|
Förstår inte hur man orkar bränna så mycket negativ energi när det är bara att köpa en annan bil om man inte är nöjd med säljaren, det skulle iaf jag göra om det nu skulle ha varit så. Sen är det så i livet tyvärr att alla kan inte gilla alla. Av olika skäl så "klickar" det inte ibland...tyvärr bara att acceptera och gå vidare... /Anders |
|
|
Av egen erfarenhet vet jag att bilfirmor kan makulera ett ägarbyte så att man inte syns alls trots att man varit registrerad ägare. I mitt fall handlade det om en bil som lämnades tillbaka efter några dagar pga fel. I övrigt håller jag med TS, jag hade dock endast frågat om bilen lämnades tillbaka pga fel. Hade säljaren svarat nej så hade jag köpt bilen utan oro men självklart kontrollerat den noga innan. Garanti finns visserligen men det finns saker som garantin inte rår på, exempelvis krockhistorik. |
|
|
@Chris87, du missar poängen med trådstarten, min vän. Precis som jag skrivit tidigare så förväntar jag mig inte varenda detalj om föregående kund. Vad h*n heter och hur dennes ekonomi ser ut osv kan dom hålla för sig själva. Det jag ville höra var iallafall vad orsaken var till att det inte blev en affär. Tycker jag har rätt till det som möjlig köpare. Förväntade mig bara inte ett sådant svar av en representant för en BMW-återförsäljare med det bra rykte dom faktiskt har i Sverige. |
|
| Jag tycker inte du har rätt till det, som möjlig köpare. Kolla historiken och sköt dina egna affärer. Snacka om storm i ett vattenglas. Håller med Med Känsla för övrigt. | |
|
Har någon av er någon gång gjort ett misstag på jobbet? Eller bara varit lite osmidig i kommunikationen någon gång? Är man i automatiskt i fel bransch (som det skrevs tidigare) i så fall om man svarar ja på något ovanstående? Tycker det är en ganska hård bedömning :-) Om det är något som irriterar dig - ta det som en man och ring upp säljaren och säg det. Om säljaren inte totalt saknar all form av social förmåga borde ni kunna förstå varandra, kanske rent av får du en ursäkt tillbaka. |
|
| BlackEagle: Visst du kunde fått ett trevligare svar, men varför det inte blev någon affär har du ju inte med att göra, du verkar inte förstå det? Det rör enbart säljaren och den förre köparen. Varför ska du ha information som inte berör dig? | |
| I mina ögon handlar det primärt om kundbemötandet, inte om huruvida bilen är behäftad med fel eller inte. Det finns alltid mer eller mindre bra sätt att bemöta en fråga som man av någon anledning inte vill besvara. Det här var ett tydligt exempel på det senare fallet. | |
| Mjaha, nu blev det tyst.. | |
| Rena spekulationer, men köparen kanske har upptäckt att den varit krockad (något som andra länder har upplysningsplikt på, men inte i Sverige) eller att den har något svagt transmissionsljud eller så. Säljaren hoppas då på att få iväg den snabbt innan ryktet går. Ingen långsiktig policy kanske, men bilförsäljare konkurrerar med andra bilförsäljare och ingen vill sitta med Svarte Petter. När hästar byttes ut av bilar, byttes hästskojarna ut mot bildito ;) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja frågan är ju vilket som är bäst eller sämst, att inte besvara en fråga man inte behöver svara på eller dra en vanlig försäljarvals istället för att blidka frågeställarens nyfikenhet ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men herregud, istället för att spekulera vilt är det väl bara ringa till Novation och fråga rakt ut isåfall eller också undersöka via tidigare försäkringsbolag. Det här börjar ju bli rena High Chaparal med världens gissningslekar... snacka om att göra en höna av en fjäder...eller storm i ett vattenglas. /Anders |
|
| Ja, skall man ha en tråd som denna om något ingen vet något om så kommer en massa scenarion att målas upp. Mitt till försäljarens nackdel, Chris87 till köparens nackdel. Båda ung. lika trovärdiga enl. mig. Ringa till Novation och fråga känns rätt verkningslöst. Möjligen leta i något gammalt försäkringsärende. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.