AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.970

"Jag behöver inte berätta det för dig."

Sida 1 av 3
Det var vad jag fick höra av säljaren i telefon då jag frågade varför kunden ångrat sig efter att jag sett att samma bil för andra gången på 2 veckor upplagd på blocket av samma firma, Novation i Uppsala.

Bilen det handlar om är denna: Länk

För ganska exakt 2 veckor sedan så var jag mitt uppe i min dagliga runda på blocket när jag ser denna bil som jag blir intresserad av så jag ringer upp. Detta är en fredag och problemet var att jag inte kunde komma förrän på måndagen för att titta på den. På lördagen ringer jag igen i hopp om att den är kvar då annonsen var kvar men säljaren säger att den är såld och annonsen försvinner kort stund efter det.

Häromdagen ser jag samma bil igen, på samma firma, för samma pris. Jag ringer upp och får prata med en av säljarna. Börjar med att förklara läget och säger att dom har samma bil uppe igen som dom hade för inte så länge sedan. Säljaren säger "vi lägger aldrig upp samma bil två gånger.". Jag säger att det är precis vad dom gjort och att jag till och med ringt och frågat om bilen osv.. Då säger han att det kan väl varit så.(?)

Självklart vill jag veta varför kunden ångrat sig och lämnat tillbaka bilen. Får till svar att han inte behöver berätta detta för mig. Ursäkta mig, men när du ska sälja en bil för 250 000 kr så är det där knappast det rätta svaret? Skulle förstå om han sa att köparen fick ekonomiska problem men det gjorde han inte så vad finns kvar.. Jo, det är något fel på bilen.

Detta är mina personliga åsikter och jag tycker det är väldigt dumt sagt. Varför jag startar denna tråd är för att folk här ska vara extra försiktiga med denna bil. Känns som att man inte vill sälja bil. Kan säga innan ni förmodligen hoppar på mig också att jag vet mycket väl att Novation har haft bra rykte bland BMW-återförsäljarna i Sverige i många år nu så detta är också varför jag startar denna tråd och undrar då självklart, gjorde han rätt?

Jag hoppas folk från Novation ser detta och skriver i tråden!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Intressant, kan ju ha handlat om intigritetskäl eller bara en säljare som hade otur när han öppnade munnen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Han kanske hade sina legitima skäl att inte berätta men han gjorde det knappast på ett sätt som anstår en professionell säljare.
Jag förväntar mig självklart inte att få höra världens detaljerade livshistoria om kunden med namn och hur hans ekonomi såg ut för det bryr jag mig inte.

Men när han inte ens sa att det var kunden problemet låg hos så tolkar man ju automatiskt att då är det bilen det måste vara något fel på.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kanske en sommarvikarie? :)
Kanske lite klumpigt uttryckt av säljaren, men seriöst alltså, det kan ju bero på hur många saker som helst att affären uteblev, det behöver ju inte ha nåt med bilen att göra.
Då förklarar man det på bästa möjliga sätt istället för det nonchalanta och spydiga svar jag fick.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Allt är inte bara svart eller vitt, säljaren kan ju ha varit stressad av olika anledningar och därför levererat ett mindre begåvat svar. Händer mig titt som tätt :-)
Vet inte vad Novation har för regler men vet att vissa bilhandlare har som hederskod att hålla vissa saker konfidentiella såsom inbytespris, försäljningspris etc. Troligen är detta ett känsligt ärende vilket varken bilhandlaren eller bilen i sig skall behöva sota för, trots en klumpig formulering av säljaren.

En bilhandlare är av samma kött och blod som oss andra och kan också göra grodor...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det som inte riktigt framkommer i din historia är om den första kunden köpte bilen och sedan lämnade tillbaka den eller om han enbart hoppade av affären, dvs skedde det ett ägarbyte på bilen.

___
//Ulf
@Programmer, Att dom tog bort annonsen ca 15 min efter att jag ringde upp och fick bekräftat att bilen är såld plus att det gick hela 2 veckor tills dom la upp annonsen igen säger en hel del. Om bilen hann byta ägare eller inte tycker jag inte spelar speciellt stor roll då han lika gärna kan ha tagit hem den över helgen och sedan bestämt sig för att inte ha den av någon anledning.

Regler, hederskodex etc.. Visst, men det är varken fel eller svårt för säljaren att säga "Det var av personliga skäl som kunden inte ville köpa bilen." Det valde han inte att göra vilket skulle få vilken normalt funtad människa som helst att misstänka att det måste då vara något med bilen.

Annars skulle jag kommit på måndagen och med all säkerhet åkt hem med den bilen, det visste säljaren som jag ringde första gången men ändå sa han att bilen är såld och ingenting annat.

Stressad eller inte, ung eller gammal, erfaren eller sommarvikarie.. om man spottar ur sig sådant till en tydligt intresserad kund så är man inte i rätt bransch!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BlackEagle: jag försvarar inte hur säljaren agerat och vad han sagt utan menar bara att om en kund av någon anledning hoppar av affären innan bilen är levererad så är nog risken mindre att anledningen till avhoppet beror på att bilen skulle ha något fell än att om kunden hämtat bilen och sedan kört några dagar och återlämnat den.

Skulle gissa på att det är en kund som ångrat sig av någon anledning och sedan var försäljaren bara usel på att kommunicera med dig på ett vettigt sätt.

___
//Ulf
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag förstår att du reagerar, men av informationen som framgått så verkar det som du överreagerar. Det är mänskligt även det :-)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Fritt fabulerande. Fram med fakta, annars är det svårt att ta på allvar.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Själv skulle jag absolut försöka undvika att handla av en sådan försäljare.
Snacka om dåliga vibbar. Varje lyckad affär tycker jag måste bygga på ett ömsesidigt förtroende.

Per L
Håller helt klart med om att försäljaren inte har skött sig bra fast jag ser ingen mening med att hänga ut en bil på dom svaga grunderna, tycker nog man ska ha nåt faktiskt att komma med om man ska hålla förtroendet uppe.
Om nu säljaren uttryckte sig på exakt det sättet, dvs. med den meningen, är det väldigt klumpigt gjort men jag tycker på ett sätt att han har helt rätt. Det har ju inte något med dig att göra. Hade du gillat om någon lagt sig i sånt som enbart berör dig? Personligen tycker jag inte om när andra lägger sig i sådant som de inte har något att göra med.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför inte kontakta hans chef och fråga varför säljaren sa så?
Roffa1
Novation säljer väl bilen med gällande garanti? om det senare visar sig vara fel på den så vållar det väl ej köparen något problem. Sedan att man blir illa bemött av olika representanter
från BMW det hör tyvärr till vardagen, man får vara glad så länge man ej får stryk av dem.
TS informerar väl bara de erfarenheter han fått av bilfirman gällande bilen ifråga. Sen är det upp till var och en att bedöma den informationen! Det är väl en av meningarna med ett forum!? Antigen tycker du att informationen är irrelevant och bortser från den eller så håller du med TS att det kan vara något underligt och väljer istället att titta vidare på någon av de andra 320d som finns ute till försäljning, svårare än så är det inte! Knappast något påhopp utan ren information, vilket väl alltid är bra?
Jag tycker personligen du överreagerar och gör en höna av en fjäder, av den information som du lämnar ovan. Självklart kunde säljaren kanske använt en annorlunda formulering enligt den som du uppger, men så länge något inte gäller själva bilen utan sannolikt var något personligt för den "första" spekulanten, så tycker jag inte att det finns anledning eller skäl för säljaren att lämna ut det till andra människor. Gör man en enkel kontroll hos Transportstyrelsen så har det heller inte skett något ägarbyte på bilen utan kunden "hoppade av" innan det blev någon affär. Det kan ha varit så enkelt att han eller hon ej fick kredit ex. vis. Det kan ju också ha varit en inbytesbil inblandad där det skett någon form av avvikelse vid värdering. Jag upplever ej att man "lagt ut samma bil två gånger" anant än att man tog bort den som du skriver för att man upplevde bilen såld (vilket jag uppskattar för det är många handlare som fortsätter annonsera sålda bilar, inte minst på Mobile ex. vis) och sen givetvis lade upp bilen igen när den ej blev såld och levererad.

Jag anser att det är ej intressant för mig varför köparen "hoppade av" så länge det ej är pga brister i bilen och som någon påpekade ovan så säljs den ju med garanti. Den har ex. vis fabrksgaranti till 2011-09-23.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.