|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alex: Jag tolkar det som att undersökningen gäller modellrelaterade fel, dvs "anmärkningar mot bilens konstruktion och komponenternas kvalitet". Här är snittet 3% underkända bilar. Sen om man ser på alla fel, dvs de som du nämner (lätta att själv åtgärda) då är snittet uppe i 12%. Det var alltså i 5-seriens fall troligen fler än 12% som underkändes men 12% stod för fel som kunde relateras till modellen. Liten notering: många gånger i trådar där milens betydelse diskuteras så är det en skara som flitigt vill påtala att det minsann inte spelar någon roll (kan tom vara bättre) att bilen rullar långt. Den rullar då jämt och på landsväg/motorväg vilket inte sliter. Här kan vi dock konstatera att det sannolikt har en negativ betydelse (4.6 mot 2.3%), om man inte nu vill påtala att det är just dieselmotorn som krånglar i det förstnämnda fallet... |
|
|
Alex84: Men om du istället läser på kolumnens överskrift här Länk så står det klart och tydligt "Modellrelaterade fel" vilket betyder att allt som inte är modellspecifikt är undantaget. Eller tror du verkligen att artikeln fråntager kolumnens egen överskrift sin betydelse? Fortfarande tveksam? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hej För 4 år sedan låg E39 i topp, bättre än Toyota avensis med fler. Då fanns inga stora problem med framvagn trots att bilen är tung. Det är bara att erkänna bristerna som gör att bmw hamnar bland dom sämre. Bägge mina styrleder bytta vid 8k mil trots mycket lugn körning. Många kvalitetsbrister på dessa nyare bilar men det är åtminstonde kul när det fungerar. |
|
|
Har hört tidigare att AMS favoriserar BMW. Kul då att läsa deras artikel ang. bilprovningens resultat: Länk En artikel som visar vilka bilar som har mest problem med styrleder: Länk |
|
|
Man hoppas att BMW har lärt sig av läxan och åtgärdat problemet med styrleder iom nya modellerna. Audi hade ju stora problem för ett antal år sedan men nu verkar det vara bra skit:) Hissade upp min bil och kollade, såg mycket förtroendegivande ut, både drivlina och hjulupphängning mm. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Har kritiserat Bmw kvalitet tidigare och då ang Rost samt motor-relaterade problem. Fickmycket mothugg ang min kritik,men sanningen är de fakta som fanns tillgängliga bara här på AP vid den tidpunkten. Lika med detta statistiska underlag från SBP som har redovisats i olika tidningar. Tyvärr så är detta med statistik lite så att "man kan tolka" saker olika ur underlaget,och jag vill veta mer än bara % vad/vilka felen var innan jag hävdar bu eller bä ang detta! Jag försvarar inte märket Bmw,tvärtom så har jag varit väldigt kritisk till märket som själva vill framhäva sej som premium i alla sammanhang. Men jag vill veta mera exakt vad som brustit i kvalitet innan jag hänger ut tungan åt Bmw! |
|
|
Typ detta som Ex ( Äldre dokumentation ) Länk |
|
|
Det är bara att erkänna att Audi ligger för vad gäller faktisk kvalitet. Jag överväger en A4/A6 mer och mer som nästa bil. Visst är det felhjulsdrivet, men i övrigt verkar det vara kanonbilar. Kan inte minnas att jag läst något negativt om A4 de sista åren. Har ni? |
|
|
Lite finns väl att läsa om Audi precis som för alla andra märken och modeller. På Nordicaudi.com finns dessa trådar tex: Länk Länk Mvh Martin |
|
|
Melzen: haha ja det där var faktiskt lite kul! Nu fick vissa vatten på sin kvarn (rikliga mängder)! Alex84: mm stämmer vad du säger, man får passa sig lite med statistik. Dock i detta fall så är BMWn lååångt efter med sina dryga 12%, liksom de var förra året. Det blir väldigt svårt att prata bort, det handlar ändå om modellrelaterade fel ...två år i rad! Vissa modeller av e6x kommer iaf jag att undvika! Man hoppas att BMW lär sig av detta så att detta bara blir en liten dipp. För nog måste det ingå kvalité i det priset de begär!? |
|
|
Absolut Keiser,men det som är viktigt rörande fel som blivit underkända är vilka fel det rör sej om. Ex om det rör sej om styrleder,spindel-leder etc,mao chassi-fel som berör väghållningen och givetvis säkerhet. Likaså om det rör sej om bromsar där säkerheten påverkas. Man kan dela in fel i 2 kategorier. *Säkerhet *Kostnad Säkerhetsfel kan naturligtvis vara dyr att åtgärda också,men som kostnadsfel är det nog emission fel som kostar mest att åtgärda. Dvs fel på co-värden mm som i princip slutar med svindyr nota från verkstaden. Säkerheten med bromsar,styrleder och spindel-leder är inte så billiga att åtgärda heller,men svårt för en verkstad att skena iväg med priserna då delarna är kända. Problemet med SBP statistik är att de detaljer som påvisats som bristande bara kategoriserats under stora block för redovisning. Dvs bilens konstruktion eller komponenternas kvalitet. För min del är en bils konstruktionsbrister de som i ex med Mercedes A-klass första modeller som var relativt instabila,dvs en konstruktionsmiss !!! Komponenters kvalitet är väl ändock delar som slits eller? Däri ryms hela bilen som helhet anser jag då den byggs av just komponenter. Så tolkningen är fri och svaret döljs i ett dunkel.. Ge mej statistiken på de brister som Bmw 5-serien lider av (E60/61) så disskuterar vi efter detta igen ;) Och då menar jag naturligtvis de komponenter som varit undermåliga,ex styr-leder,spindel-leder,broms-skivor etc. Rör det sej om konstruktionsbrister så vill jag även veta vad som belyses med detta? |
|
|
Egentligen spelar det ingen roll ...eller iaf inte av avgörande betydelse. :) Naturligtvis tar jag hellre ett billigt fel framför ett dyrt, ett ofarligt fel framför ett farligt men allra helst tar jag inget fel framför ett fel. I BMWs fall är mer än var 10e bil behäftad med modellfel, det är inte godkänt på en tre år gammal bil! Lägg därtill alla övriga fel så var det ganska många BMWägare som åkte från besiktningen besviken! Oavsett feltyp kan vi konstatera det. Ska man analysera det noggrannare så krävs mer data men i fallet 5-serie så har den redan misslyckats. BMW säljer bra men i allmänhet speglar försäljningen till viss del ryktet från gamla modeller. Ett dåligt rykte tar tid att tvätta bort, liksom ett gott rykte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.