AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.874

E61 2007 bland de sämsta enl. Bilprovningens statistik

Sida 1 av 2
Endast 5 bilmodeller är sämre årsmodell 2007.
Någon som har mer info vad de har slagit ner på?
Vilka saker är de Du har fått redan på som anmärkning hos SBP ?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Det är väl förmodligen detta dokument TS syftar: Länk

Enligt detta kommer BMW 5-serie kombi diesel tillverkade från 2003-01 på plats 214 av 218 testade bilmodeller. 5-serie kombi bensin kommer på plats 191.

Inte så smickrande för BMW
Ja det var inte nådigt dåliga placeringar må jag säga..

Sorterade lite på Bmw enbart och resultatet blev överraskande !

Men jag sorterade på Volvo med och fann minst lika nedslående resultat och värre där,ex XC90,V70 etc.

Fel är fel i statistiken om så det rör sej om glödlampor eller dåliga bromsar.
Man ser inte vilka felen är bakom siffrorna.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Dokumentet visar också att dieselbilarna har gått längre vilken helt klart har med det sämre resultatet att göra. I BMW:s fall tror jag det var framvagnen som hade mest problem med glappande länkarmar. Tung bil, stor motor och en bil man gärna kör och inte åker i spelar nog in.
Som potentiell köpare av en E61 08-09 blir man rätt orolig (som jag skrev i första inlägget avser statistiken årsmodell 2007, faceliftade bilar ingår mao i denna statistik, jag inbillade mig att de fixat de mesta problemen)

Om det nu är så att BMW ägaren kör mer och "hårdare" som vissa påstår borde då detta inte avspeglas i konstruktionen av detaljerna? BMW tar ju trots allt ganska bra betalt för sina kärror, vad får man för pengen?
Länk till Teknikens Världs artikel:

Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är ju en jävla skillnad om bilen rullat 9000 mil eller 4000 mil i antal fel.
Detta test är inget jag skulle ge något för.

//Stefan

Mina bilar:Länk
4000 el 9000mil, gör hur mycket? 10 ggr mer fel?

Exempel:
Plats 10 Audi A6 sedan diesel 8900 mil 0,1% fel
Plats 214 BMW 5 kombi diesel 8900 mil 12,4% fel!!

120 ggr fler fel på en BMW än en Audi i samma klass.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Stefan: Håller med dig i det du säger. BMW e61 diesel hade dock ett antal bilar framför sig som i snitt rullat ännu längre och trots detta fått bättre resultat än BMW, och det går ju dessvärre inte att prata bort...:/

ex:

Plats 185 Volkswagen ,  Transporter/Caravelle/Multivan T5 ,  Diesel
Fel 5,9% Mil: 10 455

Plats 111 Saab ,  9-5 ,  Kombi ,  Diesel
Fel 2,0% Mil: 10 184

Plats 79 Audi ,  A4 Avant ,  Kombi ,  Diesel
Fel 1,2% Mil: 9 319

Plats 49 Volkswagen ,  Passat Variant B6 ,  Kombi ,  Diesel
Fel 0,8% Mil: 9 316

Plats 214 BMW ,  5-Serien ,  Kombi ,  Diesel
Fel 12,4% Mil: 8 956

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Tror att det är styrled/länkarmar på e60/61 som ger denna dåliga statistik. Tror att många e61 ägare fått byta/fixa detta redan innan första besiktningen.
" Tung bil, stor motor och en bil man gärna kör och inte åker i spelar nog in. "

Det är säkert en anledning men det är ju bara ett bevis på att BMW´s konstruktörer inte har gjort jobbet rätt isåfall. Tyvärr...
men kolla hur få bilar de är som ingår i statistiken... totalt bara ca 100 000 bilar. säger ju inte så mycket tycker jag
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
GE>>Ja, tråkigt att de hamnar långt ned men bilar säljer de så något måste de göra rätt. Hoppas på bättre statistik med nya Fxx.
J-
534
J-A
325i T -08
Undrar om BMW ger någon goodwill för det förmodade typfelet?

E91 diesel ligger bättre till än medelbilen och 5 ggr färre ombes än E61 diesel.

Audis samtliga modeller är betydligt bättre än medelbilen.

Det skulle inte kunna vara så att BMW har dålig kvalite/dimensionering i vissa detaljer... De håller helt enkelt inte måttet! Det är väl nästan enda orsaken som hittills inte föreslagits, man skulle kunna tolka många av förslagen som (dåliga) bortförklaringar.

CptnNemo: "bara" 100 000 bilar, utveckla gärna varför det skulle vara för få!!
melzen : Oavsett brister så är ju E60/E61 väldigt trevliga bilar så visst gör BMW mycket rätt med.
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
jar tror att minst hälften av dessa underkännanden beror på bmws förträffliga rft-däck.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Alex84: "Fel är fel i statistiken om så det rör sej om glödlampor eller dåliga bromsar. Man ser inte vilka felen är bakom siffrorna."

Förvisso, men det står att det är "modellrelaterade fel". D.v.s. glödlampor, slitna däck, avtagbara dragkrokar och liknande är undantaget från denna statistik.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
@esahd: Ok men läs detta då och läs hela artikeln !!
Länk

För säkerhets skull infogar jag detta klipp..

Intressant att notera är också att andelen underkända är i genomsnitt 12 procent för fel som är lätta för ägaren själv att kontrollera, till exempel däckens mönsterdjup och vindrutetorkarblad. Till den här kategorin hör också komponenter som gör att bilen syns i trafiken och som underlättar för föraren att se andra fordon.

Ett exempel är att var femte bil underkändes på grund av att minst ett positionsljus var ur funktion. För bland annat Peugeot 206, Fiat Punto och Renault Espace underkändes mer än var tionde bil på grund av felaktigt inställda halvljus, konstaterar Bilprovningen.

Slut....

Så inte vet jag ??

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Detta kan betyda att BMW ägare litar fullt på sina verkstäder då det mycket sällan kolla så enkla saker själva. De känner sig nog ha råd att låta någon annan göra alla jobb på sin bil och smutsar nog sällan ner sina egna händer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.