|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
kolla hit nu grabbar. verkar som om jag äntligen har löst mitt tomgångsproblem med varm motor. jäkligt förbannad på mig själv detta borde varit det första jag kolla på bilen ok jag började med att skruva loss tratten mellan LMM och INSUG och ryckte givaren på undersidan, detta förstår jag är insugstempgivare rätta mig om jag har fel detta hjälpte inte så prövade att rycka den givaren precis under insugsrör 1 och 2 sett framifrån den satt på en rörförgrening så detta antar jag är tempgivaren för vatten. detta är givaren databoxen tar motorns temperatur från eller har jag fel? nu till det intressanta, när jag ryckte denna så går han nästan spikrakt på tomgång prövat flera gånger att sätta i o dra ur, bilen blev e granna svårstartad med denna ur och ryker som 13 skorstenar och luktar men det funkar. nu till frågan jag ställer mig själv och er, går motorn bra på tomgång pga att han fettar på eller är givaren helt kass? jag har en multimeter men jag vet inte vad han ska ligga på vid olika temperaturer, om någon har koll på detta så dela gärna med er. kommer byta denna givaren ändå pga att den är billig men vill ändå veta om den är kass eller inte |
|
| detta löste tyvärr inte problemet heller. | |
|
kollade bilen nu i eftermiddag har fått en ny felkod, prövat att radera denna men dyker upp så fort jag startar bilen. 67. output-VANOS-early valve blir inte klokare på att googla detta heller, vad innebär detta egentligen? trasig ventil? vet inte när detta dök upp egentligen men kan ha blivit när jag bytte tryckregulator |
|
|
nu jäklar fick jag lite kött på benen, hittade ett register med alla BMW-felkoder för MSS50 67 VANOS Advance Valve- Intake lite lättare att förstå vad det handlar om, det är alltså en ventil på insugssidan som krånglar suck suck suck tar aldrig slut detta |
|
| Då är det bara att byta ventil så går den som en dräm sen ;) | |
|
det börjar bli fruktansvärt knäckande detta, bytte ju dessa ventiler för inte ens 50 mil sedan. ok vart ju begagnade ventiler men dom verkade ju funka när jag satte i dom OHM-mätning = OK Batteritest = OK och felkoden dök inte upp före nu tog loss sladdarna förut och gjorde en ohm-mätning igen och det verkar skumt för nu visar alla ventiler ~ 4.2 , vill minnas att när jag satte i dom mätte dom ~ 3.9 detta var även på avgassidan. äter min bil magnetventiler eller vad är det frågan om? dom fyra jag plockade ur innan bytet vart ju totalt döda. jaja kommer att plocka ventilerna på insugssidan imorgon löda om dessa och se om det hjälper. men är det inte på avgassidan dom brukar strula när tomgången blir kass? kanske blir samma fenomen på insug? jag skulle helst vilja byta alla ventiler, men dilemmat är att dom kostar 12000:- fan får ju nästan en ny vanos för det. + att det kan ju alltid vara strul med packningar längre in, vanosen rasslar ju med ny regulator på också lixom. |
|
|
var ute och lödade om insugsventilerna nu. testade också med batteri på dom och bägge klickar ännu så verkar fungera. dock så fixade inte detta mitt problem |
|
|
Jag satt o lurade på om det kan vara gasbufferten som gett sig, den brukar ge sig i andra tillämpningar också. Jag skrev ett inlägg om detta i den andra tråden om vanos. iden är ju att den skall hjälpa till med o hålla trycket uppe o om den säckar ihop så kan man nog få problem med oljetrycket o eftersom hela vanosenhetens funktion vilar på ett stenhårt tryck hela tiden så... en teori iaf. som vad jag vet inte dryftats på detta forum men väl på bimmerforum. Länk Jag håller just nu på o tittar på o göra en oljetryckstestare för vanosenheten. Det står inte ett dyft om oljetrycket i vanosenheten i BMW verkstadmanual och hur man skall testa den, bara hur man byter. Mvh Peter |
|
|
ja kan vara vad som helst egentligen. mina ventiler är nu iaf testade både på insugssidan och på avgas och dom är om jag får säga det i riktigt bra skick. dom mäter bra och klickar till bra men ändå har jag problem. min bil hamnar i ryckigt läge när man först kör den varm 80grader och sedan gör ett par gaspådrag. om man inte gör några gaspådrag så är det inte alltid han hamnar i detta läge märkte en annan grejj, om bilen hamnar i det ryckiga läget så verkar det bli bättre om jag fortfarande stillastående varvar upp bilen till ca 4000rpm och sakta släpper upp gasen tills han närmar sig tomgång då kan han hamna i ett halvryckigt läge istället =) så därför är jag rätt säker på att han inte orkar ställa kammarna som han skall shit jag som trodde mina vanosbekymmer var över. |
|
|
Du felsökte bilen och det visade på trasig mventil? I och med att du köpte begagnade ventiler så är det fullt möjligt att en är trasig. Byt de på insug om det var de som var trasiga. Lär inte räcka med en omlödning. Så med ny regulator låter den ändå? Då lär din vanos växellåda behöva lite kärlek. Kan även vara en/fler o-ringar som inte tätar inne i vanos så du får ett såkallat inre läckage. Det medför då att olje trycket minskar. /Fredrik |
|
| jag tror inte mina ventiler är trasiga jag tror den felkoden beror på något annat. | |
| Jepp han rasslar ännu mest på nedgående varv | |
|
Exakt samma som på min, kom efter oringsbytet på alla magnetventiler och oljebyte. Så vi har alltså samma fel, jag har dock inget fel på gången.. ännu.. :-/ Man undrar om byte av oringar på magneterna ökar på trycket på de inre oringarna och därmed kanske skapar läckage. Mvh Peter |
|
|
Så du menar att det är något annat som är problemet? Du har felsökt och fick fram att en insugs ventill strula. Skulle inte tro det. Är nog precis det som är felet tyvärr. Men exakt vad är symptomerna? Vibrerande bil? Hoppar/Misständer? Slö? /Fredrik |
|
|
när jag bytte ventilerna för några månader sedan så fanns där ingen felkod, denna dök upp nu här för någon dag sedan och bilen går varken bättre eller sämre nu. jag ska ut och pröva radera denna felkod igen imorgon, har nämnligen inte prövat efter att jag löda om. så här ligger det till.. ska försöka förklara så gott jag kan. när jag startar bilen kall så börjar det alltid med att tomgången ligger högt, typ 1500rpm.. detta vandrar sakta neråt för att hamna på 7-800 varv redan här så märker man att det floffar en del i avgasrören och bilen rör sig en aning, kollar man i motorrummet så kan man se att motorn rör sig en aning. detta är inte så farligt, men det är sjukt irriterande. kör jag bilen varm och gör några gaspådrag så står bilen och hoppar och detta gör bilen riktigt jobbig att köra med på låga varv. låt oss säga att jag står på tomgång nu när bilen skakar, trycker jag på gasen då så blir det ungefär så här. bludder, bludder, bludder gas... tvekar alltså en aning innnan den börjar varva. så länge jag håller gasspjället öppet så går den bra antar jag det skumma är att jag verkar delvis kunna komma ur detta läge genom att varva upp bilen till ca 4000 varv och sakta släppa av. då blir faktiskt tomgången en aning bättre men långt ifrån ren. |
|
|
jag har insett mina begränsningar. ska ge jarls bilservice en chans att visa vad dom går för. ringde dom imorse och tänkte höra lite o så där men fick så bra bemötande så jag bestämde mig för att lämna in bilen där. dom ska ta den på tisdag så antagligen är väl den här tråden avslutad nästa vecka nån gång =) ska bli väldigt intressesant att ÄNTLIGEN få ordning på grejjerna. |
|
| ja just det, felkoden på m-ventilen försvann iomed omlödning så visst hjälper det =) | |
|
Bara att gratulera då. Ja han på Jarls har jag pratat med för ett par år sen. Väldigt trevlig prick. |
|
|
Bara att gratulera då. Ja han på Jarls har jag pratat med för ett par år sen. Väldigt trevlig prick. |
|
| hehe vi får väl se om det är läge för gratulationer, känns som om min plånbok aldrig kommer förlåta mig iaf =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.