AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
22.184

Felsökning M3 3.2

Sida 1 av 7
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Hej, detta verkar vara något som ofta är på tapeten här men jag är i stora felsökningssvängen så jag tänkte starta en tråd och avsluta den när problemen är åtgärdade.

möjligtvis kan väl någon med liknande problem följa och få ordning på sina kärror me :)

Jag har en M3 -96 som lever sitt eget liv.. går ut på morgonen startar bilen och drar iväg så går den oftast fint.. men sedan så händer det ju ibland att man stänger av bilen en liten stund för att sedan starta igen när fortfarande varm och det är då problemen brukar visa sig.

ett exempel på detta är när jag skulle besikta imorse, börja me att jag körde ut till besiktningen stängde av bilen.. starta bilen igen för att köra in och problemen kommer.

han gungar som en amerikanare, spottar, fräser misständer.. går allmänt kasst på tomgång.

detta kan också visa sig om han får stå på tomgång lite för länge från kall start.

samt att han kan tappa responsen lite ibland när man är ute o kör

svårt att förklara men känns som om man inte riktigt har alla 321hk varje gång man stampar :)

så jag tänkt ääh jag byter alla tändspolar + alla tändhylsor.. kan inte skada va?
stiften är i princip nya så dom får sitta tillsvidare.

beräknar väl att få dessa här nu nästa vecka.. 7 dagars väntetid på schmeidmann :(

vart på inspektion 1 precis innan jag ställde av bilen förra året och den visade då inga felkoder iaf.

jag stirrar argt på LMM också så den pillar jag nog ner om inte tändspolarna gör susen.

nåt annat jag borde kolla? givare?

tacksam för svar.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
En översyn av magnetventilerna till vanos kan göra susuen ;)

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det låter mer som det är bränslepumpen som tappar trycket emellanåt.
Luftmassamätaren är det inte för du fick inga felkoder och vanosventilerna
kan det inte i heller vara för dom reglerar inte på tomgång.

mvh stefan
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
hmm jäkligt mysko men får lägga till pumparna på min kontrollista..

borde inte dom ge felkoder om dom inte lämnar tryck tillräckligt osv?

det konstiga är att han går så jämt och fint när man gasar bilen.. kan iof rycka till precis innan 3000 rpm ibland.. har hänt vid tillfällen.

när han råkade bli nollad över vinterförvaringen så gick han ju som en påse nötter ett tag men det gick över sedan efter några mil när den hade adapterat sig.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
kom på en sak till som man kan kanske får erkänna med en klump i halsen.

har orginal rolls royce vanos antar från -96 då jag inte kan finna några papper på att den är bytt.. fruktansvärt väldokumenterad bil annars :)
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag hade inte köpt nya tändspolar föränn vanos hade fått sig en översyn. Låter lite som nåt mysko el tjofräs. :0)

Plocka ur alla ventilerna och löd om dem. Köp nya o-ringar och byt de med. Men se till att få tag på viton ringar. Håller bra mycket bättre och tål dubbelt så mycket värme.

Min m3 hoppa och gick ojämt på tomgång när min ena magnetventil strula.
Så även om vanos inte reglerar på tomgång så är vanos enheten beroende av att vara helt fungerande. Om det finns nåt strul med ventilerna så medför detta att kammarna ej uppnår sina lägen och kammarna kan mycket väl stå helt fel vid tomgång tex. Och då går den som en V8 som går på 3 cyl ;)

Läs på lite på ämnet och ut i garaget och meka.

///
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
jepp får väl söka runt lite på vanos då.. är det svårt att göra dom där grejjerna själv? eller är det något som bör lämnas iväg till verkstad?
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
har läst lite extra nu så börjar få lite kött på benen.

om jag nu skulle vilja byta ut ventilerna.. vad tror ni det skulle kosta?

är det förbannat dyrt så får man väl gå på lödtekniken då men personligen tycker jag det hade kännts bättre att byta ut dom kanske.

är ju trots allt en -96 med org.vanos så det kan väl inte skada.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ventilerna ligger kring 3000:- st. Och du har 4st. Så 12000:- för att byta alla.
Så jag skulle löda om dem om du inte är gjord av pengar ;0)
Och byt o-ringarna.
Kan även vara o-ringarna inne i vanos och då blir det genast krångligare. Och där har jag inte varit och mekat så där saknar jag erfarenhet.

Men gör som jag sagt och går den inte bättre efter dessa grejjer så får du i värsta fall köpa en undre och en övre ventil och byta runt dem tills du hittar den som gett upp!

Bytet av o-ringarna inne i vanos är ingen konst att byta utan det som är jobbigt är att meka av vanos samt justera in den.

Kör inte in till BMW bara för då vill dem du ska byta hela vanos och det ligger kring 25 000:-

///
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Lossa locket till ventilerna, lossa alla fyra kabelarna till ventilerna. Ta en liten tras bit och sätt i gapet på en polegrip, ta och greppa en ventil med polegripen. OBS: Tryck ej ihop för hårt så du inte skadar krets kortet. Vicka ej på ventilen utan skruva på ventilerna fram och tillbaka samtidigt som du drar rakt ut. Då ploppar ventilerna ut och lite olja kommer ut men det är ingen fara. Av med o-ringarna och på med de nya. Löd om. Sen är det bara trycka in ventilerna SÅ SOM DE SATT!! Och koppla in dem.

Hoppas det hjälper dig lite på vägen.

///
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
kollade med schmeidmann dom ville ha 9800:- för rubbet, men det är en saftig prislapp som du säger.

är det just magnetventilerna som felar på en vanos eller är dom kända för att gå fel mekaniskt också?

utdrag från wikipedia om vanos:

Systemet har under åren varit behäftat med en del problem, på M3 E36 3.2 har de flesta motorer fått sina Rolls Royce tillverkade Dubbel-VANOS enheter utbytta mot diton från Sachs eftersom de från Rolls Royce hade problem med magnetventiler som orsakade oljeläckage. Detta resulterade i ett rasslande ljud, effektförlust på låga varvtal, missljud och dåliga avgasvärden.

I övrigt är Vanos ett pålitligt system och de aktuella sexorna från BMW brukar anses vara bra och stryktåliga motorer om underhållet skötts korrekt.

man undrar ju varför många byter hela vanos om det bara är magnetventilerna som går sönder.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Anledningen till att så många har fått byta sina vanosenheter är antagligen en kombination av okunskap av ägaren samt BMW gör allt för att tjäna pengar. Har fått uppfattningen att bmw är rätt dåliga på vanos överlag. När min vanos strula körde jag in den på felsökning. Det svar jag fick av bmw var att jag skulle byta hela vanos av en kostnad av 25 000:-
Tackade snällt men bestämt nej till det erbjudandet och åkte hem och beställde nya viton oringar samt att jag lödde om ventilerna. Sen felsökte jag igen och då va allt ok.

Tror inte det är någon större skillnad på rr vanosen och sachs. Då även sachs enheten för oväsen samt strular.

Även vanos växellådan har förmågan att glappa då det är för stort spel i ett lager.
Bara den kostar 10 000:-
Sen är det ju oringar i hela enheten som kan ge sig och då tätar den inte som den ska och då kan oljan läcka in i motorn igen och det medför att vanos ej klarar vrida kammarna i rätt lägen som då upplevs som tappad effekt som resultat och då är enda alternativet att riva ner vanos och renovera.
Vanos tappar alltså oljetryck om den inte är tät.
Sen har man ju hört de som fått vanos ras vad det nu är?
Troligtvis när skruvarna går av till locket på magnetventilerna och tömmer motorn på olja som
resulterar i totalras.

///
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
nu har skiten börjat föra ett jäkla väsen också.. ett knackljud som följer motorvarvet.
kom från ingenstans.

har kollat oljenivån på motorn.. helt perfekt så inte det iaf.

är enheten helt körd nu tro eller kan magnetventilsfixen lösa detta fenomen?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Kör du med bilen när den går som en påse nötter?

OM du har lokaliserat ljudet till vanos så är det vanos växellådan som väsnas.
Har i stort sett alla m3:or utan renoverad vanos. Vissa mer andra mindre.
Bmw säger att det är ett så kallat skönhets fel.
Inte bara e36 m3 som har problem, även m3 e46 och m5 e60. Vet ej hur omfattande det är på de två sistnämnda modeller men det är ju allmänt känt iallafall.

Oftast kommer ljudet från vanos lådan lite smygandes. På dig låter det som det bara började helt plötsligt.

Har bilen gått bra hela tiden eller har den hoppat och fräst på tomgång mesta dels eller?

Ingen aning om vad som kan hända om man kör med en trasig magnetventil. Kam lägena blir ju inte där dem borde vara. Sen om man gasar med bilen så kanske den kan spika vad vet jag? När min strula så körde jag inte en meter med bilen.

Posta gärna en film så man får höra vad det är för ljud du fått.

Jag tippar på att du har något kabelbrott eller liknande på någon magnetventil iom att den inte går hel kass hela tiden.

Plocka ur ventilerna och kolla på kaplarna hur de ser ut. Är lika lätt som att byta olja!
Då kan du ju iallafall lugna nerverna lite.

///
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
han går egentligen bara dåligt på tomgång och det är ju när han har fått stått en stund.

sedan kan han ju hoppa till lite vid 3000rpm men annars så går han ju som ett spjut.

ingen ketchupeffekt drar jämt och fint... men alltid dålig på tomgång.
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Nightxmannen: Jag är absolut inte någon mekaniskt guru. Men tänkte slänga in en erfarenhet här. Min M3a gick riktigt dåligt på tomgång, BMW felsökte två gånger och bytade LMM. Jag hade ett öppetfilter på bilen från k/n. De bad mig sätta på original boxen med filter inför tredje besöket. Gjorde detta hemma i garaget och vips gick bilen hur fint som helst på tomgång efter det.
Lite andra symptomer som jag hade med det öppna filtret var att skulle jag under färd hålla in kopplingen kunde motorn dö, och bilen rykte en jävla massa när jag slö körde bilen. Den gick dock riktigt bra när jag väl gav den varv. Men men...

Har du ett öppet filter, så testa slänga på original burken.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Har orginalboxen på.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Hej, tänkte nu är det dax för mig att uppdatera här då jag har grejjat lite.
Har bytt alla tändspolar nu samt tändhattar.
har också försökt nu ungefär en veckas tid att försöka bena ut problemet jag har.

först och främst vart det ju en wow-upplevelse när jag bytte spolarna, så mycket bättre respons nu.. ångrar jag inte.

MEN problemet kvarstår med tomgången och misständningarna.

Så här gjorde jag imorse:

gick ut startade bilen.. vart ute och åkte några mil drog på o så där.. gick riktigt fint inga hugg ingenting sedan jag bytte spolarna faktiskt.. låter precis som en m3 skall också.

sedan efter detta ställde jag mig på parkeringsplatsen och lät han stå på tomgång (oljetemp 90) ligger helt fullkomligt jämt på tomgång ett par små misständningar ibland man kan känna men absolut inget allvarligt.

sedan så stängde jag av bilen.. väntade 1 min och startade igen.. och den GICK SOM EN PÅSE NÖTTER.

det jag inte för mitt liv kan förstå är varför jag alltid får fenomenet när jag stänger av och startar igen medans varm..

har dokumenterat det här med film ska bara få lagt upp på nätet sedan postar jag dom här.

det jag tänker är ju.. om nu min vanos är helkass så varför visar det sig bara när jag startar varm bil?

lutar start åt en utbytesvanos från drvanos.com

ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Här kommer länken till videon jag har gjort.. =)

Länk

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Så den har slutat knacka nu eller? Va ju inte så farligt vanos rassel men det fanns allt där.
Men som sagt. SKÖNHETS fel som BMW uttrycker sig.

Jag har ingen aning om varför den bara går skit efter att du startar den när den är varm.
Men precis så som din bil går när den går dåligt. Precis så gick min när min ena magnetventil hade gått sönder. Om du inte åkt in och felsökt än så gör det.

Finns ju även en box till vanos. Kan ju vara något strul med den.
Du har inte kollat på magnetventilerna?

///
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
har inte orkat mig till bmw o köpt nya o-ringar än därför jag inte plockat ner o kollat ventilerna.. men ska göra det i veckan nu tänkte jag.

O-ringar och bultar man bör byta va?

uppdaterar med mera info när det är utfört =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.