|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
så här står det om jag slår på min m3 -96 Länk 12 Pulsgenerator varvräknare 12141401186 om jag istället slår på 328 så får jag denna i samma position Länk 09 Impulsgivare vevaxel 12141703277 |
|
|
så här står det om jag slår på min m3 -96 Länk 12 Pulsgenerator varvräknare 12141401186 om jag istället slår på 328 så får jag denna i samma position Länk 09 Impulsgivare vevaxel 12141703277 |
|
| ursäkta dubbletten | |
| därför jag blev så osäker på om det verkligen existerar en vevaxelgivare på min bil eller om den bara styr varvräknaren på dessa modeller | |
|
Nu blev jag osäker, förutsatte att det var den. Men får du felkod på vevaxelgivaren och denna är vad jag vet den enda som sitter på vevaxeln så det borde rimligen vara den här det är fel på :P Kostar tyvärr 680 kr så inget man kanske vill byta för skoj skull, men har man inget annat att gå på så... Lagt upp bild i fotoalbum: Länk |
|
|
Kolla på bmwfans.info också: Länk Mvh |
|
|
det är inte så att den sitter på andra änden av motorn på dessa modeller? typ på svänghjulet? om det nu är så att den bara styr varvräknaren och min varvräknare fungerar kanon så förstår jag inte varför jag får felkod på den heller =) ingen som vet om detta? |
|
|
Nej jag bytte koppling på brorsans M3 -96 igår och den hade då inga givare på baksidan av motorn. Ska gå ut och kika igen på den lösa pjäsen om jag hittar något annat. |
|
| tydligen så har SMG-ägarna en sådan monterad på växellådan, ända jag kan hitta. | |
|
Hmm, hittade inget på den lösa motorn. Tycker det är konstigt att SMG:n ska ha en givare där och inte de manuella. |
|
|
Hej. Har funderat lite kring att du säger att bilen alltid går bra kall. Kan det inte vara någon slang som expanderar när du får värme på grejjorna och tar tjuvluft på så vis? Testa spruta start gas när den är kall respektive varm. Bara en fundering jag hade. Mvh |
|
|
tröttnade på skiten här igår så skeppade iväg han till bmw för felsökning vi får se vad dom säger om dom kan hitta något. skulle inte förvåna mig om dom säger vanos =) men den vet jag är ok nu om det inte är något med växellådan vill säga som någon annan här på forumet hade. jag har en känsla av att det är kamsensorerna eller lambda som spökar. kan även vara tjuvluft som du säger Mugellorot han tvekar alltid mellan tomgång --> gas också så man kan väl inte utesluta gasspjället eller nåt runt det heller egentligen. |
|
| med andra ord kan det vara precis vad som helst, men jag håller humöret uppe iaf =) | |
|
Nåt jag lärt mig under dessa år i m träsket är följande. Att felsöka dessa motorer kan kännas hopplöst ibland. Jag brukar felsöka det mesta som är troligt. Får jag inte ordning på skiten Under en kort period kör jag bilen till BMW för felsökning. De har i slut ändan hittat felorsaken varpå jag fixar felet själv. Underlättar i tid. Mvh |
|
|
Var köpte du inpa kabeln? Tänkte köpa in en själv. Mvh PG |
|
| Sök på ediabas inpa på blocket så finns det en snubbe på blocket som säljer dom. Helt klart värd investering men ett fullkomligt elände att få igång men när de funkar är det grymt bra. | |
|
Känner att jag måste dela med mig av mitt missnöje här nu lite. vart på bmw idag och kollade varför dom har haft min bil i hela 2veckor snart dom sa att dom har gjort en felsökning både kopplat upp bilen och vart ute o kört med den men dom hittar absolut inget fel på den.. han sa så fint att dom har bokat upp den på ytterligare en felsökning på tisdag. alltså det är så det kokar i en, en normalfuntad människa förstår ju att en bil inte ska stå o gunga o föra oväsen på tomgång. har t.o.m vart folk på stan som har kommit fram till mig o påpekat "den går inte riktigt rent den du" men en förhoppningsvis utbildad mekaniker kan inte hitta nåt??? har haft en hel del olika märken på bilar och lämnat till resp.verkstad.. jag har alltid varit nöjd alltid fixat o trixat med dom även riktigt luriga grejjer har dom lyckats ordna. men bmw kan inte ens konstatera att det är något fel på m3an överhuvudtaget. är dom för stolta för att inse att en bmw kan gå sönder eller vad är det frågan om, eller dom kanske tycker att en soppas gammal bil ska gå lite dåligt. riktigt missnöjd och aningen förbannad. |
|
|
skulle inte förvåna mig om mina problem har med oljetrycket att göra ju mer jag tänker på det ju mer låter det logiskt. om man leker med tanken lite här nu då att bmw har gjort ett vanos-test på bilen då borde ju det gå ut på att dom kopplar tryckluft till vanosen och sedan kopplar den däringa dosan på magnetventilerna och således kör kolvarna fram och tillbaka. eftersom jag har fixat med magnetventilerna kollat så dom funkar och bytt packningar så bör det inte vara några problem där.. kolvarna bör åka ut o in som dom skall och därför lär ju inte bmw upptäcka några problem där om jag inte har problem längre in i vanosen som jag också har börjat misstänka. men när man kopplar tillbaka oljeröret på vanosen och den levererar för dåligt tryck så bör ju vanosen uppträda annorlunda och således kanske inte ligger helt i fas. jag tyckte någon pratade om att anledningen varför det är ett visst fast tryck är för att det ska följa varvtalet och när man tänker på det så gör det inte riktigt det på min bil. jag har ju ett konstigt fenomen när jag gasar bilen från tomgång så tvekar den en aning och bluddrar till innan motorn kommer. står jag på tomgång och är snabb på foten så bluddrar det ordentligt och man känner vibrationer i bilen. samt att det rasslar på rätt bra när man gasar bilen. för om bmw nu feksöker bilen vilket klåparna påstår så borde dom ju börjat med att kolla dom logiska grejjerna typ LMM, lambda, gaspjällspotentiometer, kamaxelgivare, läckage osv. finns ju inga felkoder i bilen heller så. desperata tankar detta men tror det kan finnas någon sanning i det. |
|
|
"Nightxmannen" Tjenare. Har bmw fortfarande bilen? Åk och hämta den och skruva ut ställ skruven på regulatorn så lär den gå kalas sen. Har du får dåligt tryck i vanos så har du garanterat inte rätt värden. Jag har ju gjort denna grej och min bil är hur skön som helst nu och inga missljud. Sen att jag har en trasig katt som gör att den läcker som ett såll i avgassystemet gör ju inte saken bättre. Så jag kan bara tänka mig hur den ska gå när nya kattar är inhandlade så läckaget är borta. Då kan vi nog snacka. Sen ska jag inhandla en ny regulator på bmw så jag försäkrar mig så jag har rätt oljetryck i vanos. Mvh: Fredrik |
|
|
yup dom har fortfarande bilen, som jag skrev i tidigare inlägg här ska dom göra en felsökning till på tisdag och hittar dom inget då så tar jag hem bilen och börjar skruva på vanos. helt otroligt att dom inte kan hitta något fel överhuvudtaget på bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.