AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
22.189

Felsökning M3 3.2

Sida 3 av 7
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Verkar skumt...
Precis som du skriver så går det inta att missa när de klickar, hörs och känns tydligt.
ed
776
edge
520dT M -15
Hålet som du har där den nedre vänstra ventilen sitter är normalt. Ser iaf ut så på min. Måste oxå köpa 2 nya magnetventiler för de är helt döda.. :(
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
9v batteri? Ett sånt där litet som sitter i brandvarnare? Glöm det! Det orkar inte hålla upp spänningen när man ansluter det (testa att mäta spänningen samtidigt).
Använd ett bilbatteri.
ed
776
edge
520dT M -15
ANVÄND 9V BATTERI !!! Det räcker gott och väl. Testa INTE med 12v, det gjorde jag och därför har ja nu förstört 2 magnetventelier.
ma
7.450
marin849
Om det är 4 ohm som det står i tråden blir det över 2A och ett 9V batteri kan säkert klara det en stund men man vet ju inte om det är ventilen eller batteriet isf.
Men innan man kopplar på nånting alls borde man väl fundera över hur de skall fungera. På bilar med steglös vanos styrs ventilen av 12 V PWM så den tvingas inte i botten med en smäll av styrdonet som den gör när man bara lägger på spänning (därför kanske bättre med ett klent batteri?). Med enkelvanos är den inte steglös utan av/på och då är att lägga på spänning samma sak som bilen gör.
Men M3 har väl lite andra vanos-varianter? En kam steglös t.e.x. beroende på årsmod?
ma
7.450
marin849
Och att se till att koppla plus och minus rätt när man provar om det nu är så att ventilen är mekaniskt känslig (själva spolen skiter ju i vilket - påverka bara åt vilket håll den drar)
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Okay jag får passa på att tacka för all hjälp jag har fått med det här.

Men nu står jag ju inför dilemmat. behöver 4st nya magnetventiler och det kostar ju i runda slänga 10k på bmw.

jag vet ju inte hur skicket på vanosen är annars, han kan ju ha gått med trasiga magnetventiler i flera år, finns det risk för mera skador tror ni ?

jag får ju en utbytesvanos från usa för ca 7k jag kanske borde ta en sådan istället för att vara på den säkra sidan? den från drvanos där lär ju inte rassla heller som min nu också gör.

vet inte hur jag ska göra riktigt.. ny från bmw är iaf helt uteslutet.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
någon som har det exakta priset på magnetventiler från bmw?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Skicka vanosen till dr.vanos.
Dem byter även alla oringar inne i vanos.
Och fixar spelet på vanosväxellådan. Så den bör va tyst när du monterat den.
Men va en här på forumet som skicka sin till dr vanos men den va nog tyst i ca 2-300 mil.
Men det är ju skit samma. Man vet iallafall att bilen går som ett skott sen

Så det är vad jag hade gjort. Jag ska göra det när min börjar strula och ge jobbiga symtom.

///
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Vill bara göra ett inlägg om dr.vanos. Har en enhet där ifrån. Den var tyst ca 200 mil... sen börja den rassla igen som innan... så hmm... inte värt pengarna i mitt fall iallafall...
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
okay.. kanske inte värt det ändå.

har skickat en offert till bmw här i uddevalla nu också ska se vad nya magnetventiler kostar o så där.

räknade lite på en utbytes från USA blir ju massa tull och grejjer också + att jag får använda mig av bmw för att byta, är nog inte mekaniker nog för det.

det var tydligen något slags proffs som hade yttrat sig om att själva vanosen är en bra konstruktion och att det var magnetventilerna i 99% av fallen... så vad tusan kanske kör en chansning där.

har vart inne på youtube o lyssnat lite på vanosar också och när man jämför så skrammlar nog inte min så farligt ändå.

i värsta fall får jag väl sälja ventilerna och ta en vanos från usa.

finns mycket pengar att tjäna om det är så enkelt som att enbart byta ventilerna.

aah blir så trött vill bara få ordning på skiten nu =)
ed
776
edge
520dT M -15
Ett par magnetventiler kostar 5600:- på bmw. Samma pris på båda paren.
Rätta mig om jag har fel, men ja tror alla amerikanska m3 e36 har enkelvanos?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"Sjobusen"

Vad jag förstått det som så skickar man sin befintliga vanos till usa utan magnetventilerna. ?
Och de där borta skickar en utbytes vanos, alltså en renoverad enhet med nya oringar i hela enheten samt att de gör nåt med lagret i vanos växellådan så den blir tyst.

Jag anser att det är värt att skicka den dit även om den låter illa efter 2-300 mil.
Jag menar alla oringar är ju utbytta till nya och det kan mycket väl vara de som inte tätar på vissa m3 or i Sverige som går dåligt. Känns ju lite som att antingen går mventilerna eller så går dem inte.
Jag har kört min m3 i 5000 mil och den har alltid låtit. Så ljudet skiter jag i.
Mer man vill ha fullt funktion i vanos och det lär man få med nya oringar överallt.

///
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Dom renoverar Euro 3.2 vanosar också.

man behöver inte skicka in vanosen för rep innan.. man kan köpa en ny renoverad av han och skicka in sin gamla när man har bytt ut den o få 600dollar tillbaka.

problemet är att euro m3 är väl inte så vanliga i usa kanske så han har sällan någon på lager.

men om man räknar lite då.

1200dollar(priset) + frakt 88dollar + moms 25% + tull säg 10% så blir det nog dyrare än vad man tror.

sedan så får man ju tillbaka 600dollar MEN står på sidan att han förbereder sig rätten att dra av på det om det skulle visa sig att det rör sig om mekaniska fel

så tekniskt sett vad jag har förstått så får du bara tillbaka 600dollar om vanosen i princip bara behöver nya packningar.

bad news for me.

tror inte han blir så glad om man skickar vanosen utan magnetventiler.. men om det är någon som har erfarenhet så får ni gärna dela den :)

sedan ska man ju betala någon för att byta också.. säg att bmw tar 5000:- för detta? låter det rimligt?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
En BMW verkstad i mitt område skulle ha 2500:- för att montera av och på vanos om jag inte kommer ihåg rätt.

///
Jobbet som Dr.Vanos utför, är det något som är omöjligt att utföra själv? Jag misstänker att det eventuellt kan vara dåliga o-ringar i min vanos men jag vill inte skicka grejerna till USA och betala en massa dollars.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
är det värt att kolla upp boxen innan man sätter i dom nya ventilerna eller?
finns det något som kan förstöra dom?

fick en liten tankeställare här nu.. kanske är så att dom inte får någon signal från databoxen och på detta sätt har kärvat ihop eftersom kolven stått stilla ?

kan man voltmäta kontakten tro ?
alt kolla i boxen först kanske, någon som vet vart den sitter?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Nä men att alla ventiler inte funkar känns väldigt konstigt snödd på omöjligt. Men som sagt hört nån enstaka som haft strul med boxen. Och den sitter under styrboxen. Står du framför bilen med huven öppen så sitter boxen längst upp till vänster.

Alltså att byta oringar är ju inga konstigheter. Det svåra är att montera den. Montera av den lär ju gå utav bara farten;0)

Så försök hitta nån som kan montera den skapligt billigt.
Och nej tror inte det är bortkasstade pengar om du köper nya ventiler.

///
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"Till trådskaparen"

Du funderar på om kolvarna i ventilerna kärvat ihop?!
Alltså din bil skulle gå skit hela tiden då!! Testa ryck kablarna till alla magnetventilerna så märker du ifall alla är trasiga. Tror inte det. Har aldrig gjort det själv så gör det på egen risk. Men kan inte tänka mig att det är någon fara men jag tror den kommer gå snor kast.

///
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
jag tycker också det skulle va snudd på omöjligt att alla är trasiga.

han trycker iaf ut ventilerna en aning på avgassidan och det har jag hört är tecken på att dom är kassa. vart mycket lättare att plocka den ena där.

och tro mig jag har satt fast dom ordentligt tills det klicka som bara den.

väldigt långsökt att det skulle vara något sådant som att dom inte får någon signal men vill inte lämna något åt slumpen heller.

det kanske är möjligt att han lyckas öppna ventilerna en aning med 12v som systemet går på men med 9v batteri vart det totalt dött i allihopa. (flera olika batteri nya i förpackning testades)

trode ärligt det var batteriet först så sladda iväg med dieseln o köpte ett par till men ingen lycka.

ska faktiskt prova att rycka sladdarna också och se om det gör någon skillnad, gör det inte det så har jag väl vart lurad på iaf 50 pollar.

pratade med förra ägaren faktiskt och han påstod att den gick mycket bättre förr men så kan man ju ofta tycka när man börjar tröttna på grejjerna me.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.