AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.412

Problem med motorvarv och tomgång E39 M52

Sida 1 av 2
Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
Hej!

Min 523:a (05/98) beter sig lite märkligt på 2 sätt.

Vid kallstart så går tomgången upp till 1500-2000 varv för att sjunka till normal tomgång efter 10-20 sekunder.
Startar jag om bilen så finns inte detta fenomen alls.

Det andra problemet är lite udda, när man kopplar ur för att växla så stiger motorvarvet med 2-300 varv fastän jag släppt gasen. Om man motorbromsar någon sekund innan man kopplar ur sjunker motorvarvet direkt.

Allt detta utan felkoder. Jag har funderingar på att byta insugsbälg och ev gaslägesgivare till att börja med, någon som har andra förslag??

//Micke
Be
278
Bengt C
523i -96
Det finns en tomgångsventil som sitter parallellt med gasspjället. Det är vanligt att sådana kärvar och då har varvtalet en tendens att hoppa upp på det där sättet. Jag har framgångsrikt lirkat upp kärvande sådana genom att spruta in lite 5-56 och låtit det "dra en stund". Jag har lyft av ena luftslangen och sprutat rakt in i ventilen.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hade samma fel på en gammal V70 och det berodde på tomgångsmotorn/tomgångsventilen. Gjorde rent och felet försvann. Ventilen sitter paralellt med gasspjället och reglerar luften på tomgång.

//Lasse
Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
Tackar!

Det ska provas, återkommer med resultatet.

//Micke
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Tala gärna om hur de gick å vad du gjorde. Har somma problem med min 528 -98 som går upp 500 i varv när man släpper gasen å kopplar:( vet ej men min är seg tillbaka när man varvar upp den så sjunker den lite väl sakta tillbaka till tomgång. men har jag min bil på tomgång å öppnar oljelocket sjunker tomgången å bilen låter normalt. Tätt i vevhusventilationen lr är de tomgångsventilen de å?

Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
Så, nu är tomgångsventilen rengjord men inte blev det bättre för det.

Fler förslag någon?

//Micke
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Kollat vevhusventilationen?

Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
På besiktningen igår visade det sig att det inte går att hålla annat varvtal än tomgång eller över 2800 varv.
När man når 2500varv och släpper gasen någon mikrometer för att hålla förhöjd tomgång så går den ned till tomgång. (precis som om man släpper gasen helt)

"När man kopplar ur för att växla så stiger motorvarvet med 2-300 varv" kan preciseras med: motorvarvet stiger mer beroende på hur mycket gaspedalen varit nedtryckt. Fullgas ger 5-600varvs ökning, någon sekunds motorbroms ger ingen ökning alls.

Har testat startgas för att hitta om den drar tjuvluft också utan resultat.

Vevhusventilationen, finns det något enkelt knep att testa den utan att riva och undersöka slang för slang? (Har jag bilen på tomgång och öppnar oljelocket så sjunker varvtalet och tomgången blir ojämn)

/Micke
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Låter som samma problem som min BMW. Prova å bara ta bort plaströret som går ner till burken och gör rent de. Vet ej om de hjälper men de är inte så krångligt å bara prova. Jag gjorde de å upplevde att det blev mycket bättre men bara ett par dagar:( Jag börjar tröttna på att den går upp i varv:( skulle vara gött å veta vad de är för fel. Har gjort samma som dig med att kolla om den tjuv tar luft.

Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
Problemet löst. Bytte gasspjälslägesgivare så nu går den som ett troll igen :)

//Micke
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Vart fick du tag i en ny å vad kosta en sån?

Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
Den byttes av Carlsson bil i Örebro för 750:- plus montage

//Micke
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
någon som vet vart den där gasspjälslägesgivaren sitter?bild? har samma problem har länge undrat vad det kan vara för fel,
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
skulle oxå vilja veta hur den ser ut å vart den sitter. har inte hunnit bytt min än:(
Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
Länk

#2 i bilden om jag inte minns helt fel.

//Micke
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Även jag har ett liknande problem,för mig börja det hela efter att jag bytte vevhusventilationen förebyggande syfte,Det som hände med min bil är att spelar ingen roll om bilen har stått 7 timmar eller 7 min när man startat en kall bil går ju oftast varvet strax över 1000rpm sedan sjunker den på ca 700-800 min sjunker direkt ungefär som att bilen är varm i motorn varje gång jag startar den.Allstå käns det som att chock funktionen är borta..Jag har kollat alla kontakter gjort rent tomgångsmotorn osv ingen skillnad hittar inga sprickor heller men käns uppenbart att jag har missat nåt samband med byte av VV..Har ni nån ide vad det kan vara..Det är 520IA

Probvlem nr2 som dök i samma veva är att den har blivit mycket tröttare mellan 60-90 KM i timmen när jag ska öka i fart måste jag nästan göra kickdown för att få fart på bilen

Inga felkoder alls..Tips???
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
detta hände mig oxå efter att jag hade bytt vevhusventilationen, bilen känns tröttare och att varvmätaren vill gärna stiga upp i ca 2-300varv när man kopplar för att byta växel, men jag ska beställa den kontakten/givaren (nr2) och sen får vi se ifall det gör någon skillnad.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Återkom gärna med resultat
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bmw-E39 hur gick det fick du ordning på bilen

bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
jag har tyvärr inte hunnit mecka något med bilen, jag tittade lite noggrannare i motorummet och såg att en av insugs rören har spruckit, har inte bytt den heller men de kommer att bli första steget iallafall.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har upptäckt en intressant grej kolla igenom motorn igår hittade ett rör som sticker ut ca 2,5 cm på baksidan av insuget satt en plast lock på som var dåligt/sönder tog bort den och provade starta motorn och kände på den upptäckte att den suger in luft rätt så kraftigt fakstist..tillverka en egen gummi lock och satte dit den nu är bilen mycket piggare av nån anledning..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.