|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Det finns vatten i luften. Men vän av ordning ställer naturligtvis bilen i isolerat garage med luftavfuktare. |
|
|
Andreas523: Så din bil är alltså inte tvättad, någonsin? "Inte kommit i kontakt med vatten", pfft. Den var ju ännu sämre. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jo det har den, väldigt frekvent, men den har också blivit minutiöst torkad med både högtrycksluft och sämskinn, så ingen fukt har fått ligga kvar på bilen, så återigen, hur får din konspirationsteori ihop rost utan vatten som får ligga i kontakt med metall under längre tid? |
|
|
Andreas: PÅ bilen skriver du. Men det är ju helt omöjligt att tvätta en bil utan att det tränger in vatten på oåtkomliga ställen. Bakom innerskärmar och i balkar t.ex. Sen blåser du med tryckluft och blåser in vattnet ännu längre in i skrymslena. Om det inte är så att du plockar isär hela bilen och torkar ren den direkt efter tvätt, så är det ju bara att erkänna att esadh har rätt. Nån helt rostfri bil finns inte... |
|
|
Just därför, eftersom INGA bilar är helt rostfria i varenda litet osynligt skrymsle är det ju bara löjligt att inte få kalla en bil beg bil som är 10 år gammal "rostfri" i dagligt tal om den är rostfri på alla ställen som syns och är av betydelse typ dörrar, skarvar osv. Det måste ju gå att uttrycka skillnad mellan en bil som klarat sig på bästa möjliga sätt (dvs svårt att upptäcka nån rost alls) och en som har lite rost här och där. |
|
|
Det går utmärkt att uttrycka att en bil inte har synlig rost i kontrast till att skriva att den är fri från rost, vilket är en lögn. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ok, det är en definitionsfråga, det köper jag, men tror ni verkligen att någon annan än ni anser att rostfri innebär att det inte finns någon rost inuti balkar etc? Jag för min personliga del, anser att rostfri innebär synlig rost, den jag ser och kan inspektera som vanlig bilägare, dvs att jag slipper skämmas för att åka runt med bilen. Jag tror att det är perspektivet köparen letar efter. Om man sysslar med hårklyverier så är det ju svårt att skilja bilar utan synlig rost från bilar med synliga hål i skrovet i annonsdjungeln med er retorik, för då måste ju alla skriva "rosthög säljes" eller? Mvh andreas |
|
|
Snacka om dra definitionen till en extrem gräns. Fabriksnya bilar är inte heller rostfria, det finns trots allt lite lite rost någonstans som man inte vet om. För min del är en bil rostfri om den saknar all form av rost som jag kan upptäcka med blotta ögat inom en rimlig gräns. Ytrost på diff eller länkarmar räknar jag inte in utan endast på bilens kaross inkl. dörrar osv. |
|
|
Aha, så om någon skriver rostfri ska man räkna med att underredet kan vara sönderrostat. Extremt att fri ska betyda fri? Inte i närheten. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Världen är inte svart eller vit, det finns gråzoner. Vart skrev jag att underredet kan vara sönderrostat om någon skriver att en bil är rostfri? Jag skrev att jag inte räknar med ytrost på ex. diffklump eller länkarmar. De flesta bilar som har rullat mer än 500 mil har någon form av ytrost på de ställena. Ska man räkna med bromsskivornas ytrost som rost också? Själva underredet, dvs karossens underrede är en annan sak självklart. |
|
|
Nej, världen är inte svart eller vit. Men definitioner av ord är det. Det handlar om att förstå vad ord betyder och använda dem på rätt sätt för att beskriva något så korrekt som möjligt. Och att använda ett ändläge (som "fri är) är mer än lovligt dumt gjort. "För min del är en bil rostfri om..." är exakt problemet när man gör egna definitioner av vad ord ska betyda. Ordet "fri" betyder just att det inte finns minsta lilla, och då får man använda andra ord för att beskriva situationen när det finns lite. Hur ska någon som läser den beskrivningen, gjord av någon annan, kunna lista ut vad skribenten har för egen definition av ordet fri? "Själva underredet, dvs karossens underrede är en annan sak självklart." Är det? Varför skulle det vara så självklart när du har gjort en hemmagjord definition av ordet fri? Om man skriver rostfri ska det inte finnas minsta lilla. Alltså är det en term man inte kan använda när man ska beskriva en bil. Svårare än så är det inte. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: Bäst du kontaktar Blocket.se, om man får upp din utförliga definition av ordet rostfri vid upplägg av nya fordonsannonser så kanske vi får en bättre värld och färre allvarliga missförstånd? För användande av ordet rostfri: Vem försöker du lura nu? Det finns inga rostfria bilar! Möjligtvis ok vid nyförsäljning annars anger du exakt vilka delar av bilen som är totalt rostfria och vilka som inte är det. ;-) |
|
|
Jag tror tyvärr att du är rätt ensam om den tolkningen. Här har du en lista på 3168 bilar på blocket där termen "rostfri" används. Maila nu varenda en och påpeka hur fel dem har. Länk Förresten, ett tips om vi nu ändå pratar missvisande definitioner. Rostfritt stål rostar om man utsätter det för vatten tillräckligt mycket. Vänd dig till branschen medans du ändå håller på och påtala hur missvisande termen är. |
|
| mats_epost: Några drinkar till så kanske vi också förstår resonemanget. Med hänvisning till esadhs signatur. :) | |
|
Om världen inte är svart eller vit, varför ska man då använda svart/vita uttryck för att beskriva gråzoner? Tolkning? Det är du som tolkar fritt. Jag håller mig till de definitioner som redan är fastställda. – ROST-FRI. [jfr t. rostfrei, eng. rustless] [ROST-FRI.ssg 1] 1) till 1: fri från rost; rostren; särsk. om (föremål av) järn l. stål; äv. övergående i bet.: blank, felfri. Lyceum 2: 146 (1811). Mycket rostigt jern har.. funnits vara bättre att smida än rostfritt. ALMROTH Karmarsch 196 (1838). Rostfria svärden drogo de halft. ARFWIDSSON Oisian 1: 252 (1842). Genom in- och anoljning kunna gevärets alla jernoch ståldelar en längre tid hållas rena och rostfria. JOCHNICK Handgev. 111 (1854). Fullständigt rostfritt vatten. VäxtLiv 2: 39 (1934). MARTINSON ArméHor. 178 1942. [ROST-FRI.ssg 2] 2) till 1: som icke kan angripas av rost; särsk. om (föremål av) stål (l. järn): som på grund av tillsatser av vissa andra ämnen (krom, nickel, molybden) icke kan angripas av rost; rostbeständig, rosthärdig, rostsäker. Rostfria aluminiumfjädrar (i snörliv). Ka- talÅhlénHolm 35: 27 (1915). Rostfritt ståls användningsområden. JernkÅ 1920, s. 362. Rostfritt stål – en tysk uppfinning. Representerat redan på Baltiska utställningen (1914). SvD(A) 1921, nr 12, s. 11. Rostfritt järn. HandInd. 580 1927. Gas, elektricitet och rostfritt stål har revolutionerat husmoderns arbete i köket. BOLIN VFöda 396 (1934). Rostfri sked. StKokb. 67 1940. särsk. [ROST-FRI.ssg 2.a] a) i utvidgad anv., om lokal (i sht kök o. d.): försedd med utrustning o. d. av rostfritt stål. Ett mode som står sig är det rostfria köket. SvD(A) 1935, nr 250, s. 1. Därs,(B) 1943, nr 101, s. 5. [ROST-FRI.ssg 2.b] b) i n. sg. obest. (stundom äv. best.), substantiverat, om rostfritt stål l. (koll.) om föremål l. redskap o. d. av rostfritt stål; särsk. dels om ätvärktyg (skedar, gafflar, knivar) l. andra husgeråd (t. ex. fat, skålar) av rostfritt stål, dels om diskbänkar l. annan köksutrustning o. d. av rostfritt stål, dels i uttr. (sked, fat o. d.) i rostfritt, (sked osv.) av rostfritt stål. Köpa rostfritt (dvs. rostfria ätvärktyg). Ha rostfritt (dvs. rostfri diskbänk o. d.) i köket. KatalHantvSthm 1934, s. 74. Till köksinredningar har det rostfria varit accepterat länge nu. Boet 1938, s. 220. Ätverktyg i rostfritt. SvHem 1954, s. 234. Anm. till 2 b. Stundom användes (i sht vard.) ordet rostfritt ss. rent sbst. med best. -et. Köket med en låda för rostfrittet. Idun 1958, nr 5, s. 38. [ROST-FRI.ssg 3] 3) (i sht i fackspr.) till 3 a: fri från angrepp av rost(svampar); äv. om tid: varunder angrepp av rost(svampar) icke förekommer l. förekommit. Kornet, äfven der det växte alldeles invid mycket rostig hafre, var i det närmaste rostfritt. LAHT 1894,s. 207. SmåskrLandtbr. 8: 15 (1896; om år). Saxat ut SAOB _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Angående blocket så är det ägarens ansvar att beskriva deras vara så korrekt som möjligt. Att folk ljuger om sina bilar är väl knappast något nytt. Om 3168 människor hävdade att grisar kan flyga skulle ni anse det vara en sanning? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: Jag hänger med på ditt resonemang men trots att jag inte håller med så har jag gett dig tips på hur du ska nå ut med budskapet. Här är ännu en syndare som felaktigt använder sig av ordet "rostfritt". Ring och säg att du känner dig lurad. Länk Angående blocket, du har ju uppenbarligen bevis på att 3168 bilar är felbeskrivna. Anmäl! |
|
|
Med samma resonemang är alltså en bil trasig om du har några stenskott på lacken, en sliten ventilhatt eller en repa på katalysatorn? Den är ju definitivt inte hel, eftersom den faktiskt har några brister. Och på frågan om jag är frisk, måste jag dessvärre svara nej. Kattjäveln bet mig i tån och jag har 2 myggbett på underarmen. Så helt frisk är jag inte... Seriöst, Någonstans måste man väl ändå dra en gräns för vad som uppfattas som generellt acceptabelt för våra uttryck? Det viktigaste är väl att vi förstår varandera, och har man en någorlunda (åtminstone tvåsiffrig) intelligenskvot bör man kunna tolka annonstexter och göra egna bedömningar. Så länge mil bil inte har någon synlig rost i skarvar och på andra vitala/bärande delar kommer jag kalla den rostfri - och hoppas på att åtminstone 99,995% av befolkningen förstår vad jag menar. Mvh / Peter |
|
|
Oj då tooon, nu blandar du äpplen och päron. Hel eller trasig anger funktion och därmed har inte kosmetiska skador med huruvida bilen är hel eller inte att göra. Du klarar inte av att skilja mellan sjukdom och skada heller? Katt- eller myggbett är inte sjukdomar - det är skador. Så jo, du är frisk. Åtminstone fysiskt. Det är fantastiskt hur man i Sverige slåss så hårt för att fortsätta ha fel bara för att den trånga världen inte ska rasa. Håll ni er på den tvåsiffriga IQ-nivån om ni vill, men gnäll inte när de som har tresiffrigt påpekar att ni far med osanning. ;-) Ha en bra sommar! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Nu skapar du väl ändå ditt eget regelverk? Vad jag ville komma fram till är vi ALLA definerar ord och uttryck annorlunda utefter egna erfarenheter och krav - oavsett vad SAOB säger. DU baserar uttrycken hel/trasig på varans funktion, och att det per defintion ÄR så? En kantstött kruka är inte hel för mig, inte heller en bil med krockad framskärm (även om blinkers etc fungerar). Helt frisk? Ska vi dra det till det extrema så vet jag ju inte det. Lika lite som jag har undersökt varenda skruv under bilen har jag gjort en total genomgång/sjukundersökning. Jag får lita på symptomen - precis som på det allmäna och synbara skicket på bilen. Men du förstår fortfarande inte vart jag vill komma alltså?? Dessutom har jag ingen aning om vad katten tuggat på innan den bet mig i foten, eller hur? ;) Ett gott tecken på att man har ett högt IQ är att man blir medveten om sina egna brister. Ett annat gott tecken är att man kan ta input -> bearbeta och sedan dra en slutsats. Utan att slå upp varenda ord i SAOB ;) Det samma! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.