|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Alltså jag börjar ju bli less nu... Håller på att leta en till e39 som andra bil... Det finns INTE en rostfri e39 mellan -96 till -99 för en vettig peng, inom en 50 mils radie på blocket... Och dom som bara har nån fläck på nån skärmkant är istället så jävla nerkörda, gått till månen och tillbaka, eller har massa små diverse fel, så man har inte ens lust att ge 10000:- för biljävlarna... Hur sköter folk sina bilar egentligen? Har e39 blivit ett "ungdomsplågasönderbiljäveln" åk? Verkar som att man måste gå upp på -00 och minst 35000:- för att hitta en fin bil... Är verkligen e39 en sån skitbil eller är det BMW ägare som förväntar sig för mycket av sina bilar och därför inte håller efter kaross mm? Eller är det så att dom har blivit billiga att köpa in så kläppar har råd med dom, men sen har dom inte råd med servicekostnader samt att hålla bilen i skick? Och jag bor dessutom ganska långt uppe i norr, där vi ofta brukar ha relativt rostfria bilar... Men att skriva norrlandskörd i en bilannons nu för tiden är fan bara trams. Bilarna ser ju lika jävliga ut här uppe som söderut. Har kollat på bilar mellan Umeå och Haparanda, men hitta en fin e39 och betala ungefär vad bilen är värd är ju omöjligt. Dom som har en fin -96a med 25k mil tror ju dom ska få 40000:- för den. Ja typ hälften är den väl värd iallafall... Har ni några teorier om varför det har blivit så svårt att hitta en 10-13 år gammal e39 i bra skick, medan det finns volvo 240, 740, 940 som är 20-30 år gamla och rostfria, i bra skick, i överflöd? | |
| Tja, Volvo har alltid haft bättre lack o rostskydd än BMW t.ex.. | |
| Tror nog att du undervärderar något. Vad är en vettig peng för en rostfri? | |
|
E39:or kostar en del att hålla i skick. Jag tror att de flesta som köper en gammal E39 inte är entusiaster utan är bara ute efter att glida lite i en BMW för inga pengar alls. Folk som har investerat stora pengar i sina E39 vill helst inte skänka bort dem heller. Då kör de hellre vidare. Tror att du får svårt att hitta en fin, rostfri och välvårdad E39 under 40 lappar. |
|
| Du letar efter en bil som är uppåt 15 år gammal så vad förväntar du dig egentligen!? Att du dessutom tror att du ska hitta en superfräsch E39 som inte gått långt för under 30.000 bevisar ju enbart att du verkar ganska rejält dum i huvudet faktiskt. Så titta i spegeln först innan du sätter dig här och dömer andra. | |
| Min sedan är fin, välunderhållen och servad efter bok. Skulle inte släppa den för "billigast på blocketpengar". | |
| ;popcorn | |
|
crli9194, jag förstår att du sitter på typ en -96a, lite halvrisig, som du ändå tycker är värd 40000:- Jag pratar inte om att hitta en superfräsch bil... bara en ROSTFRI, ärthjärna. Jag förstår inte hur NÅN kan tycka att en e39 520i -96, 35000 mil, med tygklädsel, rost lite här å var, snikutrustad, småfix osv. är värd en krona över 15000:- ? Det är ju mer eller mindre bara skit kvar av det som en gång var en bmw... Pratar inte heller några "billigast på blocket" pengar, men jag tycker det verkar vara överpris på väldigt många e39or. Då med tanke på årsmodell, rost, mil, fix överallt på bilen, utrustning osv. Jag tycker typ en -98a, med kanske 25000 mil på mätaren, rostfri, hyfsat utrustad, skattad och besiktad, bra SoV-däck, landar nånstans runt 30000:- Kanske är det bara jag som tycker rostfläckar här å var sänker värdet REJÄLT? Ser jag en rostig skärmkant på en bil så är det i mina ögon -5000:- på en gång mot en rostfri bil. Sen en rostig bagagelucka på det, då är vi snart på 10000:- för att lämna in och åtgärda det. Vill man däremot köra runt med en rostig bil, då blir väl utgångspunkten till en värdering totalt annorlunda. Då kan man tycka att en e39 istället kan vara prisvärd, men jag försöker ju se helheten i det... Vad kommer det kosta innan denna bilen är i bra skick igen? Och då... Blir väääääääldigt många e39or värdelösa i mina ögon. |
|
|
Det e väl bara och inse att rostskyddet och lacken är kiss kass värdelöst på dom. Den säger ngt annat, är allt annat än objektiv. |
|
|
Vilka bra resonemang du kommer med. Tillgång och efterfrågan är vad som styr ett marknadsvärde, men du verkar upprörd över att säljare inte accepterar ditt bud att pruta 5-10 tusen för en smått rostig skärmkant på en 15 år gammal bil. Eftersom du inte får köpa en sådan bil för 15 000 så borde du själv förstå att din uppfattning om marknadsvärdet är ganska skevt. Att försöka ändra slutpriset på den svenska marknaden genom att spy galla på ett bil-forum är kanske inte rätt väg att gå. Ditt största problem är nog att det inte finns en rostfri E39 i den prisklassen och då kan du inte pruta 5 000 för en rostig skärmkant då motsvarande inte finns i just den prisklassen. Men fortsätt du att försöka hitta en bil på detta vis, men spy gärna galla inför din mamma eller kompisar nästa gång istället för att skapa ett tämligen innehållslöst inlägg här. Ps. Du är ganska fel ute med din gissning angående vilken bil jag har och du skulle inte ha råd att köpa den av mig. Kanske kan vara kul att veta eftersom du är ganska självsäker i din förmåga att bedöma priser. |
|
|
crli9194, Jag letar inte direkt en sån bil. Jag är mer ute efter att sälja min egen och köpa en e39 nånstans kring 100k... Har mer suttit och tittat vad folk begär för sina bilar för att hitta en nivå vars jag ska lägga ut min egen.. Och ska jag lyssna på dig så måste jag ju lägga ut den för minst 60k med tanke på att den är rostfri, i bra skick, skinn, hyfsat utrustad + några år nyare + har större motor än dom bilar jag nu diskuterar... Men det känns inte rimligt tycker jag... Nånstans kring 40-45k känns rimligt, men efter alla påhopp här och sen se vad folk begär för rishögarna, så är det väl bara lägga på 15k då eller vad säger du? Inlägget var väl egentligen mer fokuserat på om det är bilar med dålig kvalitet eller om många äldre e39or hamnar i dåliga händer, och därför är väldigt risiga... Det är ju som du säger, tillgång och efterfrågan styr priser... Men även folket styr priserna... Skulle fler välja att istället lägga pengarna på en bil i bra skick, så skulle alla få behålla sina rishögar, vilket i slutändan skulle få ner bilarna på sitt rätta värde... Man ska ju ha ut nånting av att hålla sin bil i skick medans man äger den. Men det är ju snart inte lönt då e39 rishögarna inte ligger allt för många tusenlappar billigare... Alla har ju sin egen åsikt... |
|
|
Ska väl inte säga att bilpriser.se alltid stämmer till 100% men.... Inga vinterdäck i OK skick, import, basutförande, ingen servicebok. BMW 520i Sedan, E39 (150hk) -97 | 35000 mil | Värdeminskningsstartdatum 1997-01-01 Köppris 10 000 - 20 000 kr vid köp hos privatperson. På denna bil är skick och kondition helt avgörande för värdet. Troligtvis ligger värdet i spannet men kan i utomordentligt bra skick vara högre. Rostfri är inte att jämföra med utomordentligt skick enligt mig... |
|
|
Johan_e39: Inte ens med min budget på 100 000:- för en E39:a har jag inte lyckats hitta ngn och jag har letat nu i snart 1 år.... Med din budget tror jag att det blir riktigt svårt att hitta den E39:an du söker då 99% av dem på blocket är lik/vanvårdade/sönderkörda/rostiga/. BMW M-POWER |
|
|
GINO, jag letar ju också en e39 som första bil för runt 100k, och det är ju som du säger. Svårt även där. Att klaga på dom gamla rishögarna i första inlägget var väl mer för att provocera lite grann för att få en spontan kommentar av nån vad som anses om prisnivån på e39... Och det lyckades ju rätt bra. Tydligen så tycks ju att en -96a, risig e39 som gått en resa genom vintergatan är värd 30000:- Det trodde jag faktiskt inte... Är det den allmänna uppfattningen om e39 så, så måste jag ju erkänna att jag har varit lite ute och cyklat då jag själv är av helt annan uppfattning... Men det är ju bra att veta då jag förmodligen snart ska sälja min nuvarande e39 som tydligen är värt betydligt mer än jag hade tänkt lägga ut den för... Fortfarande så undrar jag över varför så många e39or är i så dåligt skick... Du säger ju också att 99% av alla e39or är i dålig skick på ett eller annat sätt. Då kan jag ju inte vara helt ute och cykla på den punkten iallafall... Sen verkar ju ingen direkt ärlig i sina annonser heller... I annonsen är det en fin bil i bra skick. Sen efter ett tag börjar det krypa fram att det är lite rost på bilen, airbag lampan lyser ibland, bakvagnen känns lite sladdrig, ac´n kyler inte osv... Vad är folk ute efter? Att lura på bilen på nån okunnig som inte märker felen? Är det hur folk funkar idag? Köpa bil idag är ju att jämföra med rysk roulette. Kanske glömde säljaren tala om att bromsvätskebehållaren läcker och att man mitt vad det är kan bli utan bromsar... För att tjäna sig några tusenlappar... Det är ju helt hopplöst att titta på bilar på blocket, för när man väl är på plats och ser bilen så är den inte i närheten av vad annonsen säger... Eller har folk en helt annan uppfattning om vad en fin BMW är? Kan en "fin" BMW vara rostig? Nä, inte enligt mig iallafall... |
|
|
Tyvärr vill jag påstå att den genomsnittliga -96, -97 BMW E39 är sämre skick framförallt rostmässigt än exempelvis Audi A6, Volvo S70 och Saab 9-5. Sämre rostskydd är en faktor men också att E39 sannolikt i större utsträckning har ägts av "bilentusiaster" med tung gasfot och tomt servicekonto. ------- //Lövet |
|
| Va!! Kallar du oss fattiglappar nu sedan du sålde 530:n Lövet? Pizzabagare kan jag ta men det här! ;) | |
| Med tanke på att alla mina saabar har rostat inom tre år så tycker jag också att kraven här är högt ställda. Visst går det att hitta entusiastbilar men då lär man får betala för det. | |
| Är en rostfri bil en "entusiastbil" ?? Är det så illa att en 15 år gammal rostfri BMW e39 ska kallas för entusiastbil? | |
|
Anders: Du tillhör inte "entusiast"-kategorin utan entusiast-kategorin. Notera skillnaden i citationstecken. ;) ------- //Lövet |
|
| En 15 år gammal rostfri E39 kallas för utopi ;) | |
| Då kanske alla jänkar är en Utopi Anders-72 ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.