|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Johan_e39: Du skrev tidigare "Jag letar inte direkt en sån bil. Jag är mer ute efter att sälja min egen och köpa en e39 nånstans kring 100k... Har mer suttit och tittat vad folk begär för sina bilar för att hitta en nivå vars jag ska lägga ut min egen". Jag skulle säga att folket här skulle säkert kunna värdera din bil ganska bra. Det hör väl till diskussionen i största allmänhet. |
|
|
vad säger vi om brunfärgade skruvar/plåtar under bilen då? är bilen värd 10000kr då också, oavsett resten? För under bilen uppstår ju mindre brunfärgningar lite här och där direkt, som inte är "karossrost". Och säkert även i nån dold balk etc etc |
|
|
Tripps: Det tror jag inte på. En rostfri bil som har gått mer än 5000 mil existerar inte annat än i fantasin. Ni som pratar om rostfria begagnade bilar verkar drömma underliga drömmar, eller så vet ni inte vad delen "fri" i ordet betyder. Hur vore det om ni började med att ta några minuter till att söka orden som stämmer med det ni vill uttrycka? På det viset kanske alla skulle prata om samma sak. Det verkar inte vara fallet här. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Därav min fråga ovan... Dragkroken (eller snarare fästet) t.e.x. brukar ju rosta innan man kör ut bilen från nybilshallen. Normalt menar man väl rostfri om det saknas "rost på ställen det inte ska finnas rost", dvs allt som är lackat i bilens färg. |
|
|
esadh:Om man ska vara petig har bilen inte gått "mer än 5000 mil",vilket tydligt framgår av texten.Men,säkert finns det antydan till korrosion någonstans undertill.Möjligen av kosmetisk betydelse.Bilen är med andra ord så rostangripen som en svensksåld,sommarkörd lågmilare som förvarats i varmgarage normalt är. Men,det var inte denna omfattning av "rost" som inläggen handlat om. |
|
|
Alltså rostar bilarna långt innan 5000 mil, vilket styrker mitt påstående, eller? Inläggen har handlat om rostfria bilar. Så då är de alltså inte rostfria - de kanske har lite eller obetydlig rost men de är definitivt inte fria från rost (vilket rostFRI betyder). Olika människors definitioner av vad som är obetydlig rostbildning är olika så man kanske får börja med att definiera vad som är obetydligt och inte. Men de är definitivt inte rostfria. Det är jämförbart med att skriva att bilen är "fullutrustad". Därav mitt inlägg. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hade en väldigt fin E39 touring, men folk verkar ju bry sig mer om utrustning än om hur bilen är. Man frågar efter tv, nav, skinn, osv. Jag köpte min bil med mindre utrustning därför att den var i så väldigt fint skick.(Hur många Volvo v70 har den utrustningen för 27 tusen?) Känns som att vi är lite fel ute, man ska ha en fullt utrustad bil utan rost, för nästan inga pengar alls. Putte. |
|
|
I danmark är läget värre för den som ska ha fin bil... Länk mvh! |
|
| Vad är problemet? Det är ju bara att önska den som ska ha en "fullt utrustad bil utan rost för nästan inga pengar" lycka till. Den personen lär nämligen behöva leta ett tag. :) | |
|
Seriöst,en "rostfri bil" är den som lämnar produktionsbandet från den fabrik som tillverkat bilen ifråga,således är en beg bil inte vare sej rostfri eller 100% rostfri oavsett vad nuvarande ägare/annonsör tycker eller upplever. Det finns bra objekt som inte drabbats svårt av detta dilemma,och detta beroende på både ägarens vårdnad samt bruk. Dessa objekt som är förskona från detta gissel betingar då ett högre marknadsvärde både pga årsmodell och skötsel. Dvs,kortfattat den ovanligheten att en äldre modell som både har vårdats ömt samt rullat låga mil kan säljas för en högre summa än motsvarande nyare modell. Inget ovanligt och helt enl den princip som veteran bilars marknad samlas i. Nu är dock inte -98or förknippade med att vara veteran klassade ännu,så detta faktum att priser på +50' för en lågmilad -98a E39 inte är särskilt realistiskt i dags dato. Men vad är ett realistiskt pris då ?? Ja detta är köparens val,mao vad Du tycker är Din bedömning och således kan denna tråd bli oändligt lång ;) |
|
|
Det jag syftar på när jag pratar om en rostfri bil är väl egentligen att det inte ska ha börjat rosta i skärmkanter, dörrar, huv, bagagelucka, trösklar osv... Klart som fan man alltid hittar en rostfri skruv nånstans på en nästan ny bil... Har sett många e39 som påstås ha klarat sig bra från rost... Tydligen så innebär det att det har börjat rosta i inviket på skärmkanter, nån liten blemma i nederkant på nån dörr och kanske en fläck på bagageluckan... Jag däremot håller inte med om att en bil som klarat sig bra från rost, ser ut på det sättet... Kanske att jag kan acceptera en liten rostfläck nånstans på bilen. Då kan jag tycka att den klarat sig bra. Men där verkar det vara vilt skilda meningar i BMW-Sverige... Dr pepper, Vill jag ha en vettig värdering så går jag nog nån annanstans och utför den... Värderingar över bilder på ett forum är jag inte så intresserad av. Kan nog bedöma rätt bra själv i vilken prisklass bilen hamnar... Dock är det alltid intressant att höra hur andra ser på e39´ans prisbild. Jag har hittat på ett nytt uttryck när det gäller bilpriser... Plus eller minus "fantasi-tillägg" Kan på en lite billigare bil jämföras med moms. Många bilar man ser tycker jag inkluderar fantasi-tillägg i priset, vilket jag också anser borde vara en ungefärlig prutmån för att landa på en vettig nivå. |
|
|
Johan_e39: Lär dig nu en gång för alltid att rost är patina. Patina är vackert slitage. Rost är vackert slitage. |
|
|
Intressant tråd. Jag har en 528 från 98 som gått 19600, men som jag inte kunde sälja för 30-32, så det är lika bra att jag behåller den. Om marknaden inte vill betala mer än 20 för den nu så får jag säkert inte långt därifrån även om den fått mer slitage om några års tid. Speciellt om det nu ska vara svårt att hitta ett exemplar som saknar synlig rost som min. Men i slutändan finns nog ingen bil inom denna prisklass som ger så mycket körglädje och säkerhet m.m. Så det är inte så illa att ha kvar den. Lycka till alla ni som letar, och till ni som säljer! Mvh Daniel |
|
| Jag har rost på förstärkningsbryggan under kardantunneln och avgassystemet är lite brunprickigt. Det finns rost i nederkanten av den delbara bakluckan (den svarta). Bilen har gått 10250 mil och är i övrigt helt perfekt men pga rosten inser jag ju att jag max får 20000 för den :) | |
|
Jag säger bara har själv en rostfri bmw 520i-99 tror aldrig att jag skulle släppa sen under 25000kr iaf. Man måste ju ta hand om sina bilar;) BmW Klart |
|
|
Hehe, en rostfri 12 år gammal bil? Jag är synnerligen skeptisk. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Min 523i 99 touring är fräsch, fin, rostfri, och härlig på vägen inga vibbar eller problem, jag släpper aldrig den för nån nyare modell med kvalitets problem. E39:an är den bästa BMW nånsin tillverkats...jag mekar med bilar och har aldrig sett en sån fin design i andra bilar inte ens mersa har den designen...så jag säger lycka till att hitta en fin E39 |
|
|
Hehehe jag får väl lägga upp en bild på den=) BmW Klart |
|
|
Vad skulle bilder visa? Såvida du inte precis har plockat av hela karossen, blästrat den och lackat den från grunden så är den inte rostFRI. I så fall vet man inte vad man säger. Det gäller alla begagnade bilar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh - Kan du förklara för mig hur rost kan uppstå på en bil som aldrig kommit i kontakt med vatten? För du generaliserar ju och säger att ALLA begagnade bilar har rost. Min sommarbil har aldrig körts i regn, aldrig på vintern och förvaras i uppvärmt garage. Det är en 97:a som DEFINTIVT inte har någon rost på sig. Generellt sett har du säkert rätt även om det låter lite petigt, men du kan inte säga att ALLA har rost Mvh andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.