|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
I mitten på 90-talet dvs efter modellskiftet för 5-serien E34 - E39, 7-serien E32 - E38 dvs runt 1994-95 började nerförsbacken i kvalitet. Något var det som fick stryka på foten när priset på en 5-serie sänktes. En E34 525i -96 kostade enligt modellguiden 345', och en E39 523i -96 285'. Samma sak gäller för MB, när E-klass W210 lanserades var den lite billigare än utgående W124. |
|
|
Henke: Jag tycker du har fel där. E38 har lika bra kvalite som E32. Många grejer är dessutom uppgraderade och modernare i E38:an. Inte en chans att BMW skullle spara för mycket på sin toppmodel som riktas till kunder som inte bryr sig om det kostar 700kkr eller 1 miljon. Kan däremot hålla med om att 5-serien gjorde en kvalitetesdykning i och med bytet från E34 till E39. Det går inte sätta ett exakt datum för kvalitetssäkningarna utan det är också beroende på model och vilka kunder serien riktar sig till. Sen att det generellt blev en sänkning av kvaliten på de flesta bättre bilar någon gång i mitten och slutet på -90 talet vet de flesta. BMW 4 Life |
|
|
Man får ju inte glömma att kraven på minskad emission och förbrukning driver utvecklingen mot lättare material i hela bilen. Det kan t.ex. var förklaringen till att isoleringen inte är lika tjock även om bullernivån generellt sett minskat på likvärdiga modeller. |
|
|
Kanske därför som "bullerkaraktären" i nya bilar ändrats också? Man åstadkommer kanske mer dämpning i dB över ett brett frekvensintervall tack vare moderna beräkningsmetoder men ljudkurvan blir en annan. |
|
|
Det som definitivt försvårat bullerbekämpningen är extremare lågprofildäck och RFT! |
|
|
Bmw hade sina glansdagar vad gäller kvalit'e på E34, e32, e38, sedan har det börjat dala utför.. BMW CS #07491 |
|
| E38 vs E39? De har ju många likheter. | |
|
E38 och E39 är de sista med riktig inredning. E46 är oclså oki men sen gjorde bmw något de skulle ha stryk för. Mitt ex köpte en bmw 325 09 och den klarade en vinter innan den började krångla. Sen bmw mellan 80-00 är nog en av de bilar som det nästan är omöjligt att se hur långt de har gått genom en visuell överskådning av invändigt slitage. |
|
| Det är något med materialvalen i E39. Oberoende av utseendet som man kan tycka olika om förmedlas en känsla av kvalitet i materielen och inte den där känslan av att det var så billigt som möjligt (som i nyare bilar, även Bmw och Audi!) | |
|
När jag provkörde E60 första gången blev jag riktigt besviken över känslan i inredningen, plasten skrek BILLIGT BILLIGT BILLIGT i en bil med en prislapp närmare 500'. Körde då en E46 och prisskillnaden till en ny E60 kändes inte alls motiverad. Att utsidan dessutom var ful (IMHO) bidrog till att jag inte kört BMW sedan dess. Flera kollegor har uttryckt missnöje över kvaliteten i E60, en sålde nyligen sin E61 -07 och köpte en Kia Ceed pga för mycket strul. Byggkvaliteten i BMW tycks ha gått i motsatt riktning till priserna i samband med att E60 introducerades, min åsikt är att E39/E46 var senaste generationerna där det inte snålades på känsla, kvalitet och hållbarhet. Nyaste 3- och 5-serien är ett lyft utseendemässigt, har inte klämt på inredningen i någon av dem. |
|
| Samma sak med Audi. | |
| BMW säljer för bra helt enkelt,det är det sämsta som kunde hända ang. kvalitet. | |
|
E31 om man bortser med vissa el-problem som även andra bilar från samma tidperiod har/hade. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.