|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag och en kompis satt igår och diskuterade begreppet kvalitet på väg hem från en bilträff. Det rymmer självklart en hel del dimensioner, men för mig är en kvalitetsbil byggd för att stå emot tidens tand. Materialval blir därmed viktigt. Den solida känslan, dvs hur materialen används tillsammans är också en viktig aspekt. Samt komforten och driftsäkerheten. Vi halkade in på både Mercedes och Volvo (!) som exempel på detta. Och i min värld är och BMW synonymt med kvalitet. Men efter att ha läst ett par trådar om detta så inser jag att likt andra bilmärken så har det inte varit ett linjärt begrepp genom BMWs modellprogram. Därför är jag nyfiken på era synpunkter. Vilken modellserie etc anser ni vara den som bäst visar på BMWs känsla för kvalitetsbegreppet? E34? E38? Och varför i sådana fall? | |
|
Har inte provat de absolut nyaste BMW bilarna som säljs nu men det mesta från föregående generationer som jämförelse. Tycker att BMW bilar från mitten av -80 talet fram till -00 känns mest kvalitativa. E28, E34 och E38 verkar extremt välbyggda enligt mitt tycke med en känsla av "oförstörbarhet" och inga tråkiga haverier bara man vårdar grejerna normalt. Därför köpte jag dom. :-) Min E34 som är min första BMW har jag haft 8 år nu och kört 5400 mil på dom åren utan några konstigheter. Fortfarande orginal avgassystem och stötdämpare dock börjar de kännas lite slitna nu men konstigt vore väl annars. Slitaget på förrarstolen började tyvärr synas förra året i form av lite slitna trådar som släppt i sitsen men i övrigt är bilen fräsh och allt funkar perfekt utan missljud. BMW känslan finns kvar trots 19 års ålder. Det tycker jag är kvalite. Kolla gärna in mina nya bilder på E34:an. BMW 4 Life |
|
| Misstänkte att E34 skulle nämnas! En vän till mig hade en 525, och jag minns hur imponerad jag blev av den. Bättre komfort än i vår nya V70, inredningen såg ut som ny! Och E38:an, den skulle jag gärna äga! Med dagens bensinpriser skulle jag nöja mig med en 728. Hmm..man kanske ska börja leta! | |
|
Intressant frågeställning! Jag tänker att om kvalitet = avsaknad av rost så är väl senare modeller bättre? Om man tänker överdimensionering i mtrl (reglage, mekanik etc) så var väl dåtidens tillverkning utförd med större toleranser men också mer gods som skydd för minimimått... Om kvalitet= driftsäkerhet så är väl enkla modeller med beprövad teknik "bättre" än toppmodeller fullmatade med nya lösningar på exv motorstyrning/mtrl (exv nikasilfenomenet)... Kan man definiera "kvalitet" som "upplevd hållbarhet i förhållande till användning" så tror jag man hamnar runt sent 80-tidigt 90-tal någonstans, men det är bara en ren gissning :-) |
|
|
Just fenomenet kring materialval, var det bättre för 20 år sedan? Vad är i så fall all ny produktionsteknik värd, om den inte förbättrar kvaliteten? Men å andra sidan finns det helt andra krav på miljö och besparingar numera? Jag har ju för mig att Volvo exempelvis byggde relativt "exotiska" turbomotorer på 80-talet, med smidda kolvar osv. Dvs man sparade inte på krutet, vilket innebar att det höll. Kanske ett skäl till att vi kan upprätthålla en relativt föråldrar bilpark i Sverige? |
|
| Kvalitet är väl ett ganska diffust ord,men påkostade lösningar och material borde väl vara grundstommen ? | |
| vad gäller materialval tycker jag att "billiga bilar" har gått från "billiga material som känns och ser billiga ut" till "billiga material som känns billiga men ser lite bättre ut" medan premiumvagnarna har gått från "dyra material som känns och ser dyra ut" till "billigare material än förut som snart närmar sig de billiga bilarna". En oroväckande trend att skillnaden i pris består men skillnaden i materialval försvinner. Något överdrivet men jag tycker det ligger något i det. | |
| E34 är det sagt :) | |
|
Tycker att marin849 visar på en mycket intressant aspekt! Förr var det verkligen schyssta prylar rätt igenom vilket till viss (stor) del syntes på priset. Nu tar alla biltillverkare de genvägar de kan och visar på upplevd kvalité, inte säkert faktiskt kvalité trots att man tar betalt för riktigt kvalité. Om nu någon hänger med i mina tankegångar?? Det jag försöker säga är att sakerna var mer gediget gjorda, med tanke på att det skulle hålla länge medans nuvarande bilar helt har anamat vår slit-och-släng mentalitet. Hur många tror att det kommer finnas lika många bilar av årgång 2010 kvar om 50 år som det idag finns bilar från 60-talet kvar? Det finns i mitt tycke inte heller så mycket charm kvar i moderna bilar så att man skulle komma på tanken att spara en modern BMW till eftervärlden finns inte i min tankevärld i alla fall. Däremot tänker jag, så länge jag kan försvara mig, spara min e46:a! Niklas Fransosen |
|
| Min E46 är snart 13 år och den känns fortfarande fräsch. Men det är många delar som fått bytas under årens lopp som inte är slitagedelar. Detta måste också beaktas när man diskuterar kvalitet. | |
|
Tycker att min E39:a uppvisar en god driftsäkerhet och kvalité ( mtrl. mekanik och mycket god interiörkänsla såväl som körkänsla etc.).. Men en del här på forumet tycker att denna modell har en del övrigt att önska i driftsäkerhetshänseende och motståndskraft mot rostmasken t.ex.. Den har nu rullat över 21000mil. Min E32:a måste jag säga har mycket kvar att ge trots över 36000mil rullade, upplevs väldigt bra ihopskruvad och har inte givit mig några nämnbara större problem ännu.. Ok, visst...lite generatorstrul och åtgärdat lmm, bytt stötdämpare runt om och fjädrar bak, lackerat nedre delen av bilen, bytt lite handbromsbackar och skivor/klossar etc. är några problemområden som jag haft, men bilen är från dinosaurietiden och normala slitagedetaljer byts naturligtvis med jämna mellanrum ;) Mvh Janne. |
|
|
BMW är fortfarande på väg mot topp! |
|
|
Åkte Audi A6 2010 nyligen och den är ett utmärkt exempel på det jag menade i mitt inlägg. Den där mys- och gedigenhetskänslan lyste med sin frånvaro vilket förstärktes när man kände på material osv. En obehaglig känsla av att det bara är dittryckta plastpaneler med 0,3mm överdrag av något ytmaterial och att det under ytan ser extremt billigt och enkelt ut. Deprimerande likt bilar som kostar 100000 kr mindre. Raka motsatsen mot en A6 från 2002 eller E39. Sen kanske finns något paket för ytterligare 100000 som kan återställa en del av känslan. Det är väldigt intressant att demontera bilar, E39 är mycket trevlig att plocka isär inredningen t.ex. så att man ser tjockleken på isoleringen, de oerhört snygga kabeldragningarna, allt är inklätt och överlappar bra osv. Det är enkelt att ta isär o sätta ihop utan att förstöra en massa clips. Sånt som bygger på den där trevliga gemytlighetskänslan av att det är en genomtänkt och bra konstruktion. Min pappas kommentar var intressant vid demontering av dörrsidorna "här ser man att det är en BMW". Sen kanske det också har förfallit med E60 och F10 som på A6an... |
|
|
... så länge BMW toppar ADACs stora årliga undersökning skall man nog inte hänga alltför mycket läpp. Men visst försöks det sparas överallt - kolla den nya A6:an exempelvis som har en klart plastigare inredning än den nu snart utgående modellen. Där har åtminstone BMW valt en annan väg - F1x-bilarna känns gedignare än min E61:a. Det är lite som reparatören som bytte ut vår tvättmaskin - vi (jag) var trötta på Electrolux/AEG ständiga kvalitetssäkningar och hade köpt en Miele istället. Och killen sade att visst håller Miele en klass högre än de andra, men de är klart sämre än det de producerade för 30 år sedan. Då höll de i evighet. Enligt honom så sänkte Miele inte kvaliteten lika snabbt som andra märken. Men nedåt gick det. Det är väl lite av ett tecken på det slit- och slängsamhälle vi alla varit med och skapat. Långsiktig Qualität premieras inte längre. Tänk bara en Merca från början av 70-talet och kolla vad de tillverkar nu... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tyvärr behöver man inte gå längre än till BMW-emblemet på huven för att se hur saker blivit billigare på modeller från 90-talet och framåt. Det är av plast! På äldre BMW är det en metalldetalj med riktig emalj. Tittar man på njurarna är de också av "kromad" plast. En E28 har njurar av plåt, om jag inte minns fel. Personligen har jag svårt att egentligen bedöma hur den totala sammanlagda kvalitéten har utvecklats. Är bilarna mer driftsäkra, repareras mindre och rostar mindre nu? Jag får känslan av att mekaniken blivit mer pålitlig med åren, men nu trasslar elektronik och mekatronik desto mer. Vilket kanske ger som resultat att bilarna i alla fall står lika ofta på verkstad? Rostskyddet är inte heller så lätt att bedöma. Är lackerna lika bra nu som förr? Personligen tycker jag de verkar vara fruktansvärt känsliga för stenskott. Fixar man inte stenskott börjar rosten komma ganska snabbt. Å andra sidan är nog rostskyddet mer omfattande på moderna BMW, med fler behandlingspunkter.BMW 5-serie (F10) fick bra kritik av Vi Bilägares rostskyddsexpert i senaste test. Hur bra de senaste generationerna är totalt sett är nog helt enkelt för tidigt att säga. Ett perspektiv är att försöka bedöma hur många "generalfel" som finns på olika serier? Vilken har flest generalfel av: E23, E32, E38 eller E65? Av E12, E28, E34, E39 eller E60? Av E21, E30, E36, E46 eller E90? Jag har bara erfarenhet av E28, E34 och E38 så jag kan inte göra en sådan bedömning. Sammanfaller tidsepokerna för generationerna med flest fel inom respektive serie är man nog svaret på ursprungsfrågan lite närmare. Vad gäller 7-orna känns det nästan som om generalfelen som kan uppstå även på måttligt begagnade bilar blir dyrare och dyrare för varje generation. Eller har jag fel? Kylvattenrörsproblemet i E65 är inte billigt att åtgärda om man inte köper den finurliga lösningen från firman i USA. |
|
|
Knappast modellerna med motorn N53. Kvalité och premiumstämpel måste också omfatta ett fullgott rostskydd. Förhoppningsvis har BMW skärpt sig nu på nya 5-serien. Den fick 5 * för rostskyddet i Vi bilägare. |
|
| Fick inte E39 också bra betyg för rostskyddet i ViB?? Nån som har fakta? | |
| Jo, E39 fick mycket bra betyg i ViB´s test (Rostskyddsmetoder Sthlm). Än mer anmärkningsvärt fick Merca W210 full pott i samma test. Därefter har det skrivits ner. Nyare problem med lacker, galvanisering m.m. har de haft svårt att bedöma i sina okulärbesiktningar. Finns nog bara en väg att gå. Offra en ny bil för accelererat korrosionstest i aggresiv miljö. Ungefär lika underhållande arbetsuppgift för en bilälskare som för en alkis att stå på tullstationen och hälla ut Cognac ;) | |
| Men en i allra högsta grad väsentlig uppgift för biltillverkaren att göra under utvecklingsfasen!!! | |
|
Hm, iofs, något nationellt korrosionsinstitut kunde gärna få i uppgift att genomföra ett sådan test på bilar innan de får säljas på den svenska marknaden. Precis som att bilarna måste uppfylla miljökrav vad gäller det som kommer ut ur avgasröret och att det skall gå att skrota dom kunde det finnas krav på att metallen inte skall förena sig med vägsalt och hamna i skogen... Nya F10 använder mer aluminium och plast lite överallt och det är bra, bara de lyckas undvika galvanisk korrosion i skarvarna. |
|
| Redan E60 har väl allt framför torpedväggen i aluminium och jag har än inte sett någon där framänden ramlat av, så dom kanske är lite på rätt väg ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.