AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.144

Bilstrategi som egen företagare?

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Per L: Precis som Grelle håller jag i grunden med dig men i detta fallet så handlar det ju inte om ett traditionellt "Ha en affärsidé och starta eget företag" utan mer ett alternativt sätt att jobba på som tidigare. Givetvis lite mindre trygghet än att vara anställd men för många av oss anställda så vet vi ju inte heller hur det ser ut 1,5 år fram i tiden. Verdi säljer ju sin tid och sin kompetens så övriga kostnader i bolaget är ju små och inkomsterna bör ju vara högre än om han gjort motsvarande jobb som anställd.

När han i vilket fall som helst funderar på att byta bil så handlar det väl mer om det är lönsammare att ta den via företaget eller privat så oavsett val så kommer det ju att belasta hans privatekonomi.

När det gäller lämplig bil att komma med som konsult så varierar det nog mycket beroende på vilken typ av företag man jobbar med och var dessa är lokaliserade. I dag är nog en nyare BMW-kombi utan modellbeteckning ok i de flesta fall. Kommer ihåg för en 15 år sedan när jag var konsult på ett av IKEAs bolag och då pratades det lite om projektledarens (också konsult) Mercedes...Det var ju absolut ingen märkvärdig MB utan en C 230K som var ett par år gammal men just att det var en MB verkade störa en del.

Oavsett märke så är det nog lugnare att komma i en kombi än en coupé/cab även om kombin är dyrare.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Programmer: Nej, inte om han köper den privat :) Vilket också är en bra stragi eftersom milersättningen är ganska gynnsam och man slipper en hel del bekymmer.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det kan aldrig vara fel att som tex konsult göra en känslighetsanalys av typen "hur klarar jag mig i tex 6 månader utan jobb?".
Privat ställde jag mig för många år sedan frågan "klarar familjen av 5 år utan jobb och i värsta fall utan inkomster?". Det tog ett tag innan det blev rätt svar på den frågan!

Det är väl inte för inte som man är "upplärd" hos bla E-lux och en Gnosjöentreprenör. Låga utgifter sitter liksom inbränt i ryggmärgen.

3.0S -72 med 74.000 mil på mätaren passar mig perfekt. Fast vid känsligare tillfällen då jag behövde representera företaget inför kunder blev det en mer representativ SAAB 9-3 -00.
Och "tjänstebil", som jag erbjöds första gången 1990, har jag konsekvent tackat nej till.

Per L
Verdi
Per L,
Haha. Tack, men jag har ju en viss fördel i och med att jag redan har inkomsterna under kontroll. :) Utan att avslöja exakt hur mycket jag kommer att få ut netto så är det iaf över dubbelt så mycket som jag får ut som anställd. Och tro mig, jag har räknat ganska ordentligt på det hela. :)

Tror inte en F11 sticker i ögonen så mycket. Dessutom är parkeringen STOR så i teorin behöver inte någon ens veta om vad jag har för bil... :)

acey,
Det du säger är viktigt. Framförallt är jag allergisk mot bekymmer. Jag försöker jobba enligt KISS - Keep It Simple Stupid. :) Det är absolut ett argument mot tjänstebil i det här läget.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Innan man dömer konsulten som dyker upp i en fin/dyr bil bör man kolla vem som äger den och skulle den vara reggad på konsulten personligen, finns några lån? Om nej och bilen har 1 ägare och kostar 1M i inköp, då kanske det är läge att granska arvodet lite närmare.

Man kan skaffa väldigt fina bilar som sticker i ögonen på vissa, en fin begBMW kan vara ett exempel och de kostar ju inte mer än en sketen V70.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
I senaste numret av tidningen "Driva Eget" som kom idag skriver de lite om detta. Inga direkta råd men kör man bara lite är det oftast bättre att äga bilen privat. Framför allt om man kör lite privat. Förmånsvärdet blir högt per mil.

Men privatbilsalternativet ska vara minst 10000 kr billigare om året för att löna sig med hänsyn till värdeminskning och reparationer.

Kör du över 3000 mil om året i tjänsten kan du få förmånsskatten sänkt med 25%.

"BMW six appeal"
Verdi
Nu har jag räknat och räknat och kommit fram till att jag kommer att hamna mellan 20' och 30' om år i värdeminskning om jag behåller bilen i 6 år lite beroende på hur kapitalet från min nuvarande bil förräntar sig.

Om man räknar 15% värdeminskning så motsvarar det en bil med ett värde under 200'.

Dessutom har jag möjlighet att ta försäkring, service, lackförsegling, tvätt, ev reparationer, skatt, vinterhjul, takbox osv osv på företaget. Ingen moms och "brutto brutto" gör att det blir bra mycket billigare än att ta det privat.

Just nu känns det som en väldigt bra affär. :)
Verdi
bood,
Intressant. Mina beräkningar tar dock hänsyn till att jag bara behöver betala kommunalskatt på förmånsvärdet (ger mig själv en lön kring 25'/mån) samt att jag räknar med en viss förräntning av kapitalet som jag nu har bundet i min privata bil.

Att få förmånsvärdet under gränsen för statlig skatt gör faktiskt hela 1400:-/månaden av mina privata nettopengar. I detta fall 2200:-/mån ist för 3600:-/mån.

Kommer att köra mellan 1500 och 2000 mil. Runt 600 mil i tjänsten, resten privat.

Planen är dock att köpa ut den privat så småningom när den värsta värdeminskningen har varit. I mina beräkningar har jag räknat med att jag köper ut den för ca 260' efter 2 år.
det är helt annorlunda idag att komma i en BMW på kundbesök. Det blir ofta mera att kunderna frågar om bilen och om man är nöjd med den, vilken motor, utrustning osv, eftersom DE OCKSÅ ofta funderat på att byta till ex vis en F11. Ibland kan man dessutom vända på det hela. Kommer du i en "för gammal, sliten bil" så kan kunden tänka, "oj den stackarn går det inte så bra för, kanske vi bör välja en mera framgångsrik leverantör"...

Att ta bilen på leasing på företaget belastar ju heller inte ditt "Låneutrymme" privat och många gånger är det lättare att sälja av bilen när den inte är momssmittad och går att leasa vidare även för nästa ägare. Det kan göra att du får mera tillbaka i andrahandsvärde på ex. vis en F11.

Jag såg idag i nya numret av tidningen "säljaren" som är medlemstidningen för Säljarnas Riksförbund, där man i rubirken skrev "Egen bil i tjänsten en dålig affär". Har tyvärr dock ej hunnit läsa artikeln ännu. Men man skrev även att den skattefria milersättningen för den som kör egen bil i tjänsten täcker allt mindre av förarens kostnader. Säljarnas kräver nu att ersättningen höjs...Ligger ju en hel del i bensin/dieselpriset höjningar sista året.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Verdi:
Först vill jag önska dig lycka till med ditt val du tagit.

Jag tycker du har fått i hop kalkylen bra.

Dyra bilar är inget du bör ta på företaget. Själv åker jag en 118d just nu. Det är en billig affär för bolaget.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Marin849:

Varför granska en kontrakterad konsult för att denne är ägare till en dyr bil?
Det viktiga är väl att personen ifråga utför sina arbetsuppgifter till belåtenhet.
Vad denne sedan väljer att göra med sitt arvode har ingen annan med att göra.

Personligen tycker jag den svenska jantelagen är tragisk, det finns alltid någon snok som missunnar andra människor framgång.

Verdi
Med Känsla,
Bra att du tog upp det där med momssmittan. Hade jag inte tänkt på. Det är ju ännu en fördel.

StefanL,
Tack. Tror jag. I vanlig ordning vet jag inte om du driver med mig eller inte. ;-) Vet inte ens om du menar att F11:an är dyr eller billig.

bunf,
Alla runt omkring mig fattar ändå vad det är frågan om. Avdelningschefen hos kunden har drivit eget företag som konsult. Chefen på företaget som jag går som underkonsult via har också gjort det... Mina kollegor vet vad jag får i timmen osv osv. Om jag sen köper en bil för de pengarna eller gör nåt annat tror jag inte spelar så stor roll.
Verdi
I vilket fall har jag räknat på ett "budgetalternativ": Länk

Försäkring: 8000:-/år
Reparation: Minst 5000:-/år
Service: 5000:-/år?
Skatt: 4000:-/år
Värdeminskning: mer än 30000:-/år

Totalt: över 52 000:-/år.

Dessutom blir nya däck, tvätt, bilvård osv dyrare för mig privat.

Det är ju fortfarande inte helt gratis...

Leasingen kostar mig motsvarande 68000:-/år i privata pengar. Men då kan jag efter två år köpa en bättre begagnad F11 till ett förmånligt pris som jag dessutom känner till historiken på.

Behåller jag F11:an i 6 år så blir det billigare än att köpa först den i länken och sen en 3 år gammal F11 om 2 år.

Att köpa en avsevärt billigare BMW än den i länken känns inte aktuellt.

Allt förutsätter förstås att jag inte väljer ett billigare bilmärke. :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Sorry Verdi, Miss av mig.
F11/ 520d är enligt mig en normalbil. Vilket jag skulle valt.
När jag menar "dyra bilar" är det +600 tkr.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Den här artikeln är helt i min stil:
Länk

"Man blir inte rik på de stora inkomsterna utan på de små utgifterna"

Per L
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Har du tagit med i beräkningen att du får dra av halva momsen på leasingkostnaden?
//Lars

MG - Life too short not to!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.