AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.143

Bilstrategi som egen företagare?

Sida 1 av 2
Verdi
Startar eget som konsult i sommar och tänkte höra med er som är mer erfarna (Med Känsla, StefanL mfl) vad som gäller...

Kan man på något sätt ta värdeminskningssmällen på företaget utan att bli förmånsskattad till döds som privatperson? Eller måste man då ha bilhandel i verksamhetsbeskrivningen?

Har sett att man får 10% på BMW och Mini genom Företagarna och att man måste ha bilen kvar i 6 månader. Eller ni kanske har egna ramavtal?

Har ni andra bra tips är jag såklart också tacksam.
Hej Verdi. Om du har plats i utgiftsbudgeten så är det ju sannolikt bäst att ta bilen på leasing i din firma. Du betalar då månatligen leasinghyran och har ett restvärde efter leasingperiodens slut och således så tas värdeminskningen som en kostnad i din rörelse. Sen får du förstås ta upp förmånsvärdet av bilförmånen i din privata deklaration, då jag antar att du kommer att använda bilen även privat. Är du med i företagarna (som kostar cirka 3500/år vill jag minnas) så får du ju också 10% rabatt på nybilsköp hos BMW. Pengar som åf får tillbaka via BMW. Du behöver inte ha bilhandel i din verksamhetsbeskrivning. Förmånsvärdet kan du fråga din åf om alt så kollar du på Skatteverkets hemsida.
Du kan förstås försöka förhandla dig till större rabatt men det är ju mera upp till vilken bil och modell och tillfälle som gör att du ev skulle kunna få bättre rabatt än så.
Inom vilken verksamhet startar du upp? IT? Du får höra av dig om du behöver hjälp att hitta dina kunder :-)

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Din firma betalar värdeminskningen genom leasingavgifterna och privat betalar du förmånsvärde. Svårt att lägga upp på nåt annat sätt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur fungerar det med förmånsvärde? Det beräknas väl på bilens bruttopris, men som ägare är det ju bättre om det beräknades på nettopriset. Är det möjligt att ange bilens nettopris istället för att få ner förmånsvärdet med några procent?

Tack för svaret. Alla dina bilaffärer, gör du det som privatperson?

Precis, jag är IT-slusk. Pysslar mest med .NET och SQL Server. Behöver alltid kontakter såklart. Särskilt som jag inte har bott och verkat i Uppsala så länge. Dock har jag klart med heltidsuppdrag i minst 1,5 år framöver. Lite därför som jag vågade ta steget. :)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Förmånsvärdet baseras alltid på bilens listpris inklusive vald utrustning. Vad för rabatt man får på totalpriset påverkar inte ditt privata förmånsvärde, däremot sjunker leasingkostnaden för företaget.

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tänk på att du som privatperson ska betala förmånsvärde, men att företaget också ska betala sociala avgifter utöver leasingkostnader. Visst är det skönt att kunna ta värdeminskning och liknande på firman, men en lite roligare bil och höga förmånsvärden för dig och då sociala avgifter för företaget gör att man kan fundera på att köra bilen privat och plocka ut milersättning.

Verdi
Nya idéer och frågor. :)

Om jag tar leasing 24 månader på företaget på en F11 för ~500 brutto så hamnar förmånsvärdet på runt 7200:-/månaden.

Tar jag ut runt 25'/mån i lön så får jag bara betala kommunalskatt på de 7200:-, eller hur?

Dvs runt 2200:-/månaden netto kostar det mig privat.

Jag räknar med att jag får ut ca 45% netto av det jag drar in till företaget. Dvs 1000:- för företaget är lika som 450:- för mig som privatperson.

För företaget kostar det då 11000:- i månaden i 24 månader plus sociala avgifter på ca 3200:-/mån. Totalt 14200:-/mån.

14200:- för företaget är då motsvarande 6390:-/mån av privata pengar.

Lägg till 2200:- och vi hamnar på motsvarande 8590:-/mån privat.

Restvärdet är då beräknat till låga 220' efter 2 år, vilket jag skulle köpa ut bilen från mitt företag för. (Ynnors uppskattning enligt leasingkalkylen på bmw.se)

8590*24 + 200000 = ~406 000:-

Alltså, totalt skulle bilen kosta mig runt 406' privat. Då har jag även räknat med 10% rabatt genom företagarna på bruttopriset på 500'. Så utpriset till mitt företag är 450'.

Är det nåt jag missar förutom en smärre negativ påverkan på min framtida pension? Tar jag ut en högre lön ökar nettokostnaden med runt 1440:-/mån så då blir bilen helt plötsligt nästan 35000:- dyrare för mig personligen.

En annan fördel är ju att jag får ut ~175k (min nuvarande bil) till min privata ekonomi omedelbart vilket ju onekligen är ett litet plus. :) Får man lite avkastning på de pengarna så räcker de till att köpa ut F11:an om 2 år.

Hmmm... Känns ändå som att jag har missat nåt?
Verdi
Blir nog kanske problem att få ut den för 220' från företaget va? Det korrekta värdet på en 2 år gammal relativt välutrustad F11 520d som gått ~3-4000 mil är ju knappast under 300'. Eller vad tror ni?
Verdi
Säg runt 280'-290' i inbytes hos handlare?

Då minskar kostnaden för leasingen till ~7600:-/mån, eller runt 3420:-/mån i "privatvärde".

Då kostar bilen mig istället 5620*24 + 285 = 419880:-

Aningen dyrare alltså. Men fortfarande en helt ok affär jämfört med att köpa en privat för 500' med 6% rabatt => 470 000:-

En nackdel är ju att jag inte kan prångla ut oskattade pengar via 18.50:-/milen när jag kör i tjänsten. Det är inte så mycket just nu men det kan ju bli igen. Hur skulle det påverka kalkylen?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har inte så mycket erfarenhet av frågan själv men tycker det är intressant att följa dina resonemang, då det inte alls är omöjligt att jag har samma problem inom ett till två år. Men varför väljer du så kort tid? Jag trodde 36 månader var i stort sett standard?

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Påverkas dessa regler beroende på företagsform? Har du AB?

Så om det går på ett ut över 3 år så borde det ju vara mer fördelaktigt om man bara tar 2 år. :)

Dessutom vet jag inte hur länge jag kan köra eget så jag vill snabba på...
Verdi
Ja, jag har AB. Och ja, det påverkar. Förmodligen blir det ännu mer förmånligt om man har enskild firma för då kan man inte skatteplanera och ta ut 127750:- per år i aktieutdelning till bara 20% skatt. Snittskattesatsen ökar rätt mycket då.

Dvs, när jag räknar 45% av värdet på "privata pengar" så kan man nog räkna med under 40% på egen firma.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om bilen för 500k kostar dig som privatperson runt 400k, vad kostar den för företaget? Ingenting? Verkar ju illa att betala 400k +X = > 500k?
Om det ändå är du som är företaget så vill man ju inte blåsa sig själv så att säga.
Verdi
Företaget är ju jag. Företagets pengar har inget egenvärde. Företagets enda utgift är lön och aktieutdelning till mig.

Därför valde jag att räkna om allt till påverkan på min privatekonomi. Jag har ju dock räknat med företagets kostnader också så jag tror inte att jag har glömt något.
Verdi
Alternativet är ju dock inte att köpa en helt ny privat. Då blir det typ en demobil som gått ~1000-1500 mil.

Två problem med det.

1. Jag får en begagnad bil som dessutom varit demokörd med allt vad det innebär.

2. Jag får inte speca den som jag vill ha den. Vill jag t ex ha komfortstolarna så blir utbudet mikroskopiskt. Iaf om jag kollar under 400'-gränsen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Problemet är också att du kommer förmånsbeskattas för bilens nypris.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

acey: inte om han köper den privat väl? ;)

___
//Ulf
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag kan inte undgå att delge er tre brottstycken ur mitt liv som jag spontant kommer att tänka på när jag läser denna tråd:

1. En gång i tiden hade bla Electrolux en legendarisk chef som hette Hans Werthén 1919-2000 (...en av 1900-talets främsta företagsledare, kanske den allra främsta....). I ett TV-program om hur man blir lyckosam när man startar företag var en av hans första rekommendation att köpa ett begagnat skrivbord och stol eftersom en alltför ivrig spendersamhet innan man har inkomsterna under kontroll kan knäcka den allra bästa företagsidén.

2. En gång på 80-talet var jag med och skulle skaffa en konsult. Direkt när hon svängde in på parkeringsplatsen med sin Porsche 928S konstaterade jag att henne skulle vi inte anlita för hon var säkerligen för dyr.

3. En gång likaså på 80-talet kom jag i samspråk med en personalrekryterare (konsult). Vi åkte omkring i hans VOLVO 850. Han var lika intresserad av bilar som jag och berättade att privat körde han hellre sin Mercedes 280SE men den kunde han inte köra i tjänsten för det skulle bara missförstås av hans kunder

Nu kanske inte detta gäller i din bransch eller dig som har jobb garanterat så länge men i alla företag som jag jobbat (inte konsultbolag) har det alltid varit en kamp om att få inkomster och utgifter att gå ihop på ett önskat sätt. Och då kan det vara bra om man har hanterat utgifterna med en viss återhållsamhet.

Per L
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Per L, i stora drag förstår jag din poäng och håller med dig, men...

Först och främst skriver Verdi att han har uppdrag säkrat i 1,5 år framåt. Det är som konsult, i alla fall där jag arbetar, en bra framförhållning.

Sen är det väl lite skillnad mellan en finare bruksbil och en sportbil som Porsche 928S är/var? Skulle väl snarare vara att jämföra med om Verdi skulle köpa en ny 650 cab idag.

Är du redan användare? Logga in i menyn.