|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Lite mer felsökning ger vid handen att bilen bygger succesivt upp trycket även när den står stilla. Starta den och lämna den på tomgång i 20 minuter så är det heöt låsta bromsar. Med andra ord kan abskransar uteslutas som felkälla. Däremot har jag funnit att hydraulaggregatet har en trycksensor som är deffekt. Det finns två sensorer på aggregatet, ett som sitter vid hydraulledningen för servostyrningen samt en som sitter vid hydraulledningen för bromsservon. Den senare är deffekt. Vet någon vad exakt denna "trycksignal" från sensorn används till och var den tar vägen? Mvh, Per-Magnus |
|
|
Är det kontakten 17 här?Länk så borde du kunna bryta ut kretsen eller sluta den. (förbi givaren då den ger etta/nolla) vad kul med en lösning. Håller bägge tummar att du äntligen kan köra. Mvh Jonas B. |
|
|
Håller tummarna för dig Per-Magnus! Du blir expert på e24/e28:ornas bromssystem! :-) /Fredrik |
|
|
Med kretsen bruten så bygger den trygg, har inte testat med kretsen sluten fullt ut då bensinen tog slut. Vet någon den exakta funktionen på tryckmätaren i systemet? Mvh, Per-Magnus |
|
|
Tryckgivarna är för broms-varningslampan i instrumenthuset. Enligt elschemat är dessa 2 och givaren för låg nivå i bromsbehållaren, paralell-kopplade till denna lampa. Så vid låg nivå eller när "bromsaccumulatortrycket" är under 22 bar eller när hydrauliktrycket är under 1.5 bar servopumptrycket, så skall lampan tändas. Att tryckgivaren skulle styra något annat har jag inte hittat, och tror inte det heller. Är det alla 4 hjul som blir låsta eller fram/bak eller endast ett/några? /Kent |
|
|
Det är samtliga 4 hjul som låser! Om det du säger stämmer så borde lampan tändas om jag bryter kretsen till trycksensorn och släckas om jag sluter den. Skall kolla, tack för tipset. Mvh, Per-Magnus |
|
|
Tvärtom. Bryter du kretsen (tar bort kontaktstycket från givaren) skall inte lampan lysa och vice versa. /Kent |
|
|
Per-Magnus. Jag bytte ABS Styrbox till en annan jag hade här hemma då jag inte kunnat lokalisera något glapp i något kablage. Se så fint ABS Lampan slocknade. Dagar blev till veckor jag kände att tron på ABS systemet åter började spira. Flera mil på hoppiga vägar utan att lampan tändes. Men så en dag hände det ytterst oväntade, i ingången till en skarp kurva under hård bromsning blev bilen som förbytt, den blev till ett otämjbart odjur med däckskrik och rök. Men med tur klarade jag att navigera mig igenom djävulens hårnål på tvären. Väl hemkommen och med någorlunda normal puls klev jag ur bilen och lukten av varma bromsar slog mig i ansiktet, vänster bakhjul hade hängt på rejält ! Fälgen vart minst 80 grader varm och det luktade inte hallon direkt. Om jag får gissa lite, när ABS systemet grep in och kan det vara så att en ventil hängde sig lite, därav den vådliga kurvtagningen, jag fick helt enkelt hjullåsning på bakre ytterhjulet. Bromsoket går hur lätt som helst, och idag har jag kört 7 mil med ABS Boxen urkopplad helt utan vare sig varmgång eller vådliga kurvtagningar. / Bromsbroder Daniel |
|
|
Ja ha ja, Nu är testet komplett: - Med bil stående på tomgång och kretsen sluten så låser bromsarna efter en stund. - Med krets bruten och bil stående på tomgång så..... låser bromsarna efter en stund. Således är inte den felande sensorn problemet heller och jag är åter på ruta 1. Kanske kan bli en repa med E24:an någon gång 2015 om detta fortgår.(-;. Jag får väll tigga lift med någon på forumet så att man får känna hur det åtminstone känns att åka E24:a. Mvh, Per-Magnus |
|
| Har du kopplat ifrån abs-pumpen helt i form av att slita reläet eller kontakter som jag sa redan på sida 1? Kör utan ABS denna säsong.... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Per-Magnus! Har du bytt ut denna? Länk (nr 1) Den sitter innan huvudbromscylindern och bygger tryck åt denna. Innuti löper staven för att reglera trycket åt huvudbromscylindern, men när packbox innuti denna brister så byggs tryck upp via servosystemet och fenomenet blir så som du har! Mvh Patrik |
|
Beg del är funnen och monterad, jag tog en testrunda på 56 km och bromsarna låste inte så det kan vara lösningen. I sådana fall har jag haft max otur då jag bytt denna del tidigare men lyckats få en trasig del igen. Nu återstår bara problem med att abs-lampan tänds efter en stunds körning. Efter lite studier på forumet så hoppas jag på att nya abs-kransar bak (medbringare) som jag har beställning på kommer att avhjälpa problemet. Ett stort tack till alla som bidragit med bra ideer. De 56 km jag fått köra var underbara och mer än vad jag körde i fjol!!! Mvh, Per-Magnus |
|
|
Hade samma fel med abs lampan som tändes efter ett tags körande på min e39a, va en abs givare som började gå sönder, till slut lös lampan helt. Byte givare o lampan har inte tänts efter det. En tanke som slog mig. Mvh |
|
|
Per-Magnus. Har nu rivit ner hela min bakvagn för byte av tätningar i slutväxel hjul-lager,kardanlager,mm. såg då att min vänstra medbringare med ABS-kuggarna på såg inte så vackra ut. Dvs att jag tror inte att det hjälper med nya för din del om de ser vettiga ut då min abs funkar kanon ändå. Fast nu när man rivit ner allt vill man ju byta för sakens skull. Har du hittat här hemma eller på Ebay?? Mvh Jonas Brinell. |
|
|
ABS kuggarna ser inte vettiga ut och den minsta den man kan köpa från BMW är medbringare. Inga nyheter från BMW Solna som har min beställning. Du vet inte vad medbringare heter på tyska. Har inte kollaet ebay spåret, bra ide. Tack! Mvh, Per-Magnus |
|
|
Har sökt på Ebay: driveshaft,hub, sideshaft,Hinterachswelle,hinterache och inte hittat till E24,E28 eller 635, "bara" till alla andra modeller. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Jag får väll vänta ett par år till på BMW, men den går att köra i alla fall, även om lampan lyser! Mvh, Per-Magnus |
|
|
Ta dig en titt på den här Länk bilden och se om du hittar medbringaren, samt dess namn på tyska, alternativt ta ett steg tillbaka till Hinterachse för att se fler delar. |
|
|
Fast det är ju nr 5 Länk som behövs då kuggarna för ABS sitter på den innre splinsade medbringaren. har själv köpt på en 735-E23 som såg kalas ut. Mvh Jonas Brinell |
|
|
Medbringare är mottagna från BMW, leveranstiden från BMW stannade på 18 månader, ny-produktion från någon underleverantör när de fått tillräckligt många kunder. Nu är de bytta och so-far verkar det som att problemet är löst. Ingen ABS lampa har ännu börjat lysa. De gamla var verkligen ruttna vilket syntes när man fått av dem. Tack för alla som givit tips. Renoveringen kan gå vidare, byte av värmepaket står näst på tapeten! Mvh, Per-Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.