AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
29.281

BMW M5 E61 - ägande?

Sida 1 av 2
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Efter att ha talat med min fru otaliga gånger har jag nu lyckats övertala henne och är i princip 'fri' att börja spekulera i o köpa en M5 E61 kombi.

Har givetvis redan ett par alternativ, varav en 2007 (facelift) i silverstone II och med rött helläder med dryga 10000mil fångat mitt intresse.

Har själv haft min 525dA E61 som jag tog ut ny september 2004 i nästan 7 år, och har väl i ärlighetens namn inte direkt haft ett problemfritt ägande. Dock en trevlig upplevelse och bil, så med BMW E61 har jag erfarenhet, även om en M5 ju är en helt annan bil.

Min fråga till er som kör eller har kört M5 E61 har era bilar strulat mycket i motor och växellåda eller har ert ägande varit bra!?

Kanske en fråga jag ställer mer till er som ägt era bilar i ett par år och har erfarenhet med bilarna, än någon som enbart provkört en.'

Min andra fråga är vad en realistik förbrukning blandad körning är?. Pendlar lite till jobbet så vill bara förbereda mig lite :>

Är 1,3-1,5 liter realistikst eller bör jag höja ribban till 1,7 - 2,5?

Tacksam för ärliga svar av riktiga ägare till detta fullblod!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En fd kollega som hade en M5 låg i det högre intervallet. Körde mestadels i Sthlmsområdet och det driver ju upp förbrukningen iofs.

-------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
En annan faktor att ta hänsyn till vad gäller ägandekostnaden är ju försäkringskostnaden. M5 E61 är i regel 6-7 tusen dyrare att försäkra per år än M5 E60. I mitt fall skulle det kosta nästan 17' istället för 10'.

M5 E61 finns bara som facelift.

Mvh lloydan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du bara lite längre sträckor du kör på landsväg/motorväg med varm bil så kan du säkert hamnar i det lägre intervallet men kallstarter, korta turer och stadkörning är mindre kul. Har inte haft en M5 E60, men väl 540 E39, M5 E39 och nu 550 E61 och det märks stora skillnader på typ av körning. 550'n står 1,40 den här tanken och det har inte enbart varit korta turer men lite mer än vanligt.

Innan jag köpte 550'n var jag väldigt nära att köpa en M5 E61 och jag tittade då främst på bilar som rullat några tusen mil under 10' för att kunna åtnjuta maskinskadeförsäkringen ett tag. Ger ett lite tryggare ägande om något större med motor eller växellåda skulle falera.

Silverstone II är en av favoriterna färgmässigt men skulle dock hellre ha svart inredning...

___
//Ulf
En M5-a är det svårt att köra "snålt". Du köper ju bilen främst för att du vill åt motorn och varje gång du gasar så piper det iväg på bränslenålen. Du kan lugnt räkna att du snarare touchar det övre intervallet än det undre. Det undre klarar du dig på när du kör landsväg men så fort det är stadskörning och blandad körning så drar det iväg mera. Sen köper man ju inte en M5 för att stirra sig blind på förbrukningen. Då bör man välja en annan bil. Min M3 E90 som jag hade tidigare låg även den snarare på 1,8 än 1,3 just för att bilarna är så underbara att gasa med. En 50 mils körning med min fd M5 E60 som jag sålde i mars, drog då cirka 1,3 vill jag minnas.

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

LLoydan: det är högst individuellt. I mitt fall rörde det sig om 800-1000 kr skillnad (eller 8-10%).

___
//Ulf
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Ulf: Ok, vilket försäkringsbolag var det?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kollade flera, bl a IF, Originalförsäkringar, Trygg Hansa.

___
//Ulf
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag tecknade försäkring förra veckan och det var ingen skillnad mellan E60/E61 hos BMW Originalförsäkring.

Driftsäkerheten har jag efter en veckas ägande ingen uppfattning om, men förbrukningen är inte så illa som jag befarade. Inga problem att köra normal landsvägskörning i 110 med en förbrukning på 1.2-1.3l/mil. Allt beror ju dock på körstil.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
joxgbg; Gratulerar till ditt nya bilägande!!! Hoppas att det blir många glada mil.

Vad ligger din års premie på om man får fråga?

Till alla - Tack för all info, även om det skiljer sig mycket, säkert pga körstil.

Dock glad att ingen direkt verkar haft problem av de få som nu lämnat sin kommentar i detta forum.

mvh JP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag har kollat upp premie på M5 Touring -07 så har det legat på strax över 10' att jämföra med strax under 7' för 550'n.

___
//Ulf
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tack!

Tror att försäkringen slutade på ca 18.900:- per år. 1500mil, 37år, parkering på gatan i centrala Göteborg, tio skadefria år, 6000:- självrisk.

Smakar det så kostar det... :)

/Jocke
på min fd M5 E60 hade jag en offert från Länsförsäkringar på 11.323,-/år med 3000 kr i självrisk och 10.365,-/år med 5000 kr i självrisk. Kombinationen Mekano/Trygg Hansa låg på 8.932,-/år med alla tillägg. Uppsala, bilen på parkering, 54 år, 1000 mil/år.

Ett bra alternativ till en M5 E61 tycker jag ändå är en 535d E61. Du verkar ju titta rätt mycket på ekonomin om jag läser mellan raderna ovan och då kan du ju spara en hel del slantar både på förbrukningen (främst) andrahandsvärdet och övriga kostnader som skatt och försäkring. Mappar du den så får du dessutom en ännu snabbare bil med väldigt bra ekonomi ändå. Tyvärr lite dieselknatter men jag är supernöjd med min 535dT iofs en F11 men skulle säkert varit jättenöjd även med en E61. Jag kör dessutom omappat och trivs förträffligt med bilen i alla avseenden.

/Anders
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Alla verkar ha missat den absolut viktigaste frågan här för TS.

På vilket sätt gav frun sitt medgivande? Sa hon "Gör som du vill" med lätt uppgiven röst? I såfall är du rökt och kommer att ångra att du verkligen köpte den där jämrans bilen. Hon kommer att påminna dig om det där onödiga bilköpet när tillfälle ges. Och tillfällen finns det gott om.

Ja, jag har varit gift, och lärde mig att dom där fyra orden är livsfarliga...
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Anders har en poäng tycker jag. Är man orolig över driftskostnaderna kanske man inte skall satsa på en M5 utan titta på en 535d eller en 550 istället. På din beskrivning låter det lite som du har nött ned din fru i frågan om bilköp och då kanske även Peter_55 har en poäng. Bilägandet kanske inte blir så roligt när kostnaderna börjar trilla in. Vet din fru om att den drar 2l/milen och kostar 25' (gissning) i försäkring för dig, eller har du "glömt" att nämna det?
Vilken bil du än väljer så försök satsa på en som har en bra bit kvar till 10000 mil, så har du maskinskadeförsäkringen kvar. Det är inte kul när en M5 går sönder och du tvingas betala kalaset helt själv. Det känns lite som Peter är inne på också att du kanske "övertalat" hustrun och frågan är om du lagt fram alla fakta? Du ska inte enligt min uppfattning köpa en M5 om du kikar på det ekonomiska kontot. Den är betydligt dyrare att äga och drifta än mer "vanliga" modeller, smakar det så kostar det... Risken är uppenbar att du kommer få äta upp bilköpet vid minsta "diskussioner" med din kära hustru. Frågan är om det är värt det? Köp istället en 535d E61, finns gott om fina bilar till salu både här och i Tyskland, till bra priser. Många gånger mycket bil för pengarna. Sen mappar du den och får ett monster :-) Ändå kommer du kunna sova gott med hustrun och till och med i samma säng och rum :-)

/Anders
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Tjabba Grabbar;

Kan inget annat än smila när jag läser era inlägg! verkar som vi alla har rätt bra kolla på våra 'frugor'!!! :>

Har även kollat på både 550 och 535d, men efter min första och sista diesel, min 525dA E61, så kommer jag nog aldrig mer köpa diesel! om det var ett måndags ex man fick eller något annat gått fel vet jag inte....saknkar dessutom hela upplevelsen med att köra bensinare! De som haft och ägt diesel och bensinare, vet att man alrdig kan jämföra en 530i och 530D, när det gäller ljudet, upplevelsen, responsen, etc etc.

Men frugan vet at mitt intresse är bil och motorsport, så med övertalat menar jag nog mera att hon accepterar att man lägger lite 'extra pengar' på en bil, som sett ur hennes synvinkel är en maskin som tar henne från A till B (trist tanke). m det nu finns 507hk under huven skiter hon dock i :>
Du kan dock aldrig jämföra en 525d med en 535d. Men satsa isåfall på en M5 som har så lite mil som möjligt och att du har maskinskadeförsäkringen kvar på den. Historiken på bilen är förstås oerhört viktig. Tror det börjar bli rätt bra prutmån på dessa bilar nu när soppan kostar drygt 14,-/l och du kommer 35-40 mil på en tank bara. Självklart är ljudet i M5 överlägset ljudet i dieslarna (som man förstås inte köper för ljudets skull).

/Anders
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Haha... vilken rolig twist det här tog! Jag bestämde mig för att ringa Mecano.se (fick inget pris via hemsidan) och fick ett pris på helförsäkring på 12000:- per år. Det samtalet besparade mig alltså mig 7000:-/år

Glad i hågen ringer jag BMW originalförsäkring och vill utnyttja distansavtalslagen, och får tala med den största idiot jag har talat med på länge!

Han förklarade för mig att om jag fick försäkringen billigare på annat håll så var den automatiskt sämre. Med argument som "Vem tror du är bäst: BMW Originalförsäkring eller nån annan? Det hör du väl själv!" Jag påpekade då lite försiktigt att det stog "If Märkesförsäkring" hos transportstyrelsen vilket gjorde honom skitsur! Ungefär så höll samtalet på i ett par minuter när han kom med felaktiga/falska påståenden, tills han till slut sa "jaha, då skiter vi väl i det här då" och avslutade samtalet!

Inget ont om If/Originalförsäkring som bolag, men dom kanske skulle använda sina rejält tilltagna premier till att utbilda sina telefonförsäljare lite.

Det lönar sig att ringa runt!

marineutter: Tveka inte, köp en M5:a! Försök dock att hitta en som gått under 10K mil så att du kan få maskinskadeförsäkring på den!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hans provision gick ju åt skogen så då finns inga barriärer för vad de slänger ur sig.

Bilförsäkringar är bland de mest standardiserade produkter som finns och är långt reglerade i lag.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mecano.se var däremot inget för mig. 50% dyrare än vad jag betalade på min Z4 på aktsam.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.