AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.819

Byta upp sig till en V8. Alla mäns dröm!

Sida 1 av 2
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Att titta på blocket efter BMW -bilar tillhör min vardag.
Jag stötte på denna annons:
Länk

Om allting stämmer, så har jag några frågor.

-Vid byte mot bil bil 525iATouring 03 uttagen 04, hur mkt tror ni man får lägga imellan?
-Att det blir mer soppa, är underföstått men hur mkt mer kostar försäkringen tro?
-Finns det saker man ska speciellt tänka på vid ev provkörning?

Mvh

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Klart du ska ha en V8! Du kommer inte att ångra dig.

Köp bilen om den är lika fin som han påstår, men pruta ordentligt. Har svårt att tänka mig att han skulle få ut begärt pris oavsett hur fin den är.

Kanonskick, det har jag hört ett antal gånger när jag letade 540, och sen stod det ett rostigt vrak på gården...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Försäkring kollar du ju enkelt själv. Du har ju regnr på bilen så det är bara att besöka de olika bolagens hemsidor och knappa in ditt peronsnr, regnr, och lite andra data så får du ju prisförslag. En gissning är att den är 25-40% dyrare än din 525.

E39:ans svaga punkter känner du förmodligen till då du redan har en men läs ändå begagnatguiden och kolla av mot 540'n.

540 är en riktigt trevlig bil som det är lätt att trivas med.

___
//Ulf
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Ska du verkligen göra ett "baklängesbyte"? Den är ju en äldre generation och 3 år äldre! Tänk dig för är mitt tips.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Korrigering angående generationen. Tänkte fel, sorry!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nedbytet är ju framförallt att han byter bort 12 års rostskyddsgaranti mot ingen alls. I övrigt är skillnaderna små mellan 01 och 04. Det som skiljer 01:or med M-sport jämfört med 02-04 med M-sport är att den har den gamla M-ratten samt saknar aluringar runt instrumenten.

Nu är ju inte 525:an en M-sport men jag ser på bilderna att den ändå har den nyare M-sportratten samt aluringarna som även kom fanns bl a på Stockholm Open.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det komfortstolar eller standardstolar fram på 540:n?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Personligen tycker jag den där E39:an verkar dyr jämfört med min E38 om du vill få så bra skick som möjligt med den största möjliga motorn och komforten på köpet. Nu är jag kanske lite partisk då jag har min bil på annons men hade jag varit i din sits hade jag valt E39:an om jag sökte bruksbil men E38 med V12 om jag sökte entusiastbil. Varför nöja sig med en V8 när man kan få en V12:a ? :-)

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det många gör fel anser jag är stirra sig blint på bliens är deet begärda beloppet på bilen.

Man skall komma ihåg oxå att en bil kan kosta skjortan om man har riktigt otur.

Kolla alltid hur mkt slit delar som är bytt på bilen, hur väl servad den är mm
Vid dessa miltal börjar bilarnaa kräva byte av en o annan del.

Glöm inte att kolla upp oljepumpsbultarna, om kylaren är bytt, om lådan växlar mjukt o fint utan att den hänger sig på vissa växlar ja listan kan göras hurr lång som helst :)

Ctech:

Har du kollat upp dina bultar? Inte roligt ifall det värsta inträffar på en sådan fin bil.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Edit:

Det många gör fel anser jag är stirra sig blint på det begärda beloppet på bilen.

Man skall komma ihåg oxå att en bil kan kosta skjortan om man har riktigt otur.

Kolla alltid hur mkt slit delar som är bytt på bilen, hur väl servad den är mm
Vid dessa miltal börjar bilarnaa kräva byte av en o annan del.

Glöm inte att kolla upp oljepumpsbultarna, om kylaren är bytt, om lådan växlar mjukt o fint utan att den hänger sig på vissa växlar ja listan kan göras hurr lång som helst :)

Ctech:

Har du kollat upp dina bultar? Inte roligt ifall det värsta inträffar på en sådan fin bil.

BMW M-POWER
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Ok, det verkar som att den största nackdelen är ju att förlora rostskyddsgarantin. Jag vill egentligen köpa en e60, men de är fortfarande dyra. Tyvärr spelar pengar en roll i mitt fall. Jag är medveten om att jag jag har en nyare och förmodligen fräschare eftersom jag vet att min bil är faktiskt felfri och är i fantastiskt skick för sin ålder.

M-Power
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Dyr!

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag tycker ändå att du ska fullfölja dina planer om du hittar en fin 540.
Efter att ha ägt en E39 523 och kört ett otal E39 av alla möjliga modeller, så säger jag att allt annat än 540 bara är halvmesyrer. OK, sexorna går silkesmjukt, som elmotorer nästan, men dom är långt ifrån V8:orna i körglädje.
Själ skulle jag ha svår att tänka mig en BMW med 6:a numera. Kunde jag inte behålla 540:n så blev det nog nåt annat märke, så stor skillnad tycker åtminstone jag att det är på motorerna. Jag tror att många 540-ägare håller med. Det skulle vara 530 då kanske..

Sen har vi ju M5, men då snackar vi ju inte bruksbilar längre.....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den är inte dyr, räkna bara ut hur många lågmilade 540 det finns kvar =Väldig få under 17000 mil. och dessutom med Mpaket.

Efter mer än 20 år av V8 ägande i livet så är det inte en dröm utan en nödvändighet för själslig vårdande :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Att tänka på när man ska köpa en BMW med v8:

-Dyrare delar.
-kolla bromsar noga.
-kolla bak bussningar. går ofta på touring.
-kolla kylaren eftersom 540 och m5 haft problem med trycket i kylsystemet som gör att kylaren går sönder.
-kolla framvagnen, och vibrationer som typiskt fel på E39 touring.
-Kolla växellådan, och lådans filter när den är bytt i o m den är automat.
-kolla hur service och annat sånt är sköt.
-i övrigt sänk priset för den bilen låter mycket även om den är fräsch...
Lycka till

mr_power:

En hel del av det du skriver gäller E39 generellt.

Dyrare delar på E39 540 är nog marginellt? I övrigt är det ju bara 2 eller 4 extra tändstift och lite mera motorolja. Vi är flera som kör våra 540 på Shell Helix från Maxi för 299 kr / 4 liter. ;-)

Vägskatt och försäkring är lite dyrare ja, men inga dramatiska skillnader.

Men en begagnad bil är en begagnad bil och visst kostar det att hålla en begagnad bil fräsch! (I stort sätt alltid mindre genomsnittlig månadskostnad än om man köper ny bil dock.)

Dämparna brukar vara ett vettigt byte om man vill förbättra körkänslan dramatiskt, de tar en del stryk framförallt fram.

Det som framförallt skiljer mot andra E39 är enligt mig förbrukningen i stadstrafik.

Ja, den är överraskande snål under långkörningar eller om andelen stadstrafik är i "snäll" stadstrafik (mindre orter). MEN, kör man många riviga kortturer eller mycket i riktig stadstrafik som tex Stockholm, Göteborg eller Malmö då drar förbrukningen i väg till ca 1,7 / mil (+- ca 0,1). Vilket kan vara ok om man inte kör för många mil / år?
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Ja, jag börjar förstå vad ni menar.
Ska vi se då om det blir ngn V8. Suget finns men ska tänka lite mer innan jag slå till! Börjat fundera lite på nyare. Frågan bara om man egentligen får mera bil för pengarna om man väljer då en E60?

M-Power
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
GINO: Klart mina oljepumpsbultar är kollade, det första som gjordes i samband med den stora servicen och byte av slitdelar när jag köpte den. Har inte kollat dom de senaste 4 åren men jag tror inte de lossnar på 900 mils hyffsad lugn körning efter koll.

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
Ctech:

Vad bra, det är synd som sagt när man fortarande läser eller hör folk som drabbas av detta när detta är så pass känt problem.

BMW M-POWER
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Att tänka på när man ska köpa en BMW med v8:

Du blir mer glad i bilen enn din fru eller brud.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jo, tycker också det är synd. Verkstäder borde jobba mer aktivt med att upplyssa sina kunder om det och erbjuda såna där låsbara mutrar till försäljning. Alla hade tjänat på det och V8 och V12or skulle vara säkrade. :-)

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.