|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag letar runt efter en beggad 330 och skulle gärna vilja höra era åsikter om en bil: En 330 uttagen mitten av 2005, import från tyskland. Sportstolar, 18 tumsfälgar och sportratt och gått ca 8500mil. Bilen verkar vara mycket välvårdad och ge ett gott helhetsintryck. vad är ett rimlig värde på denna bil om den säljs privat? Hur mycket brukar det påverka att en bil är importerad och att den säljs privat istället för hos en handlare? tackar på förhand för era kommentarer och åsikter mvh MGY | |
| Jag hade inte gett mer än 110 000 kr. | |
|
ok tackar - menar du att du ser det som ett objektiv värde? Jag tycker det låter ganska lågt nämligen. En handlare har en bil ute som är nästan samma spec men svensksåld: Länk Handlaren har utpriset satt till 189 kkr. Jag förmodar att bilen inte kommer gå för detta men den lär väl gå för ca 175kkr kanske. Hur mycket lägre bör en liknande bil som säljs privat och är importerad gå för? 110 kkr känns väldigt lågt tycker jag |
|
|
Jag skulle nog tro att ett pris i trakterna 160-165' är mer realistiskt under förutsättning att bilens historia går att verifiera. För 110' hittar man väl i princip inte någon E90 oavsett modell eller mil...Eller vid närmre kontroll så finns det ett par som man kanske kan pruta ner till 110' men billigaste 330'n annonseras för 124' (prissänkt från 155') och den har rullat 21' mil. Billigaste 330 under 10' mil annonseras för 169'... ___ //Ulf |
|
|
Hej, Runt 140 000:- är nog rimligt. Viktigt är även att bilen har multiratt, xenon och stora klimatanläggningen. Gå även in på bilpriser.se. Där kan du få en indikering om vad bilen är värd. Lycka till med bilaffärerna! /H |
|
| 110k ska nog ses som ett misslyckat skämt. | |
|
Även om annonsörer ibland ligger högt i sina annonspriser så blir jag lite nyfiken på hur folk värderar. Det finns ett hyffsat stort utbud av 330 E90 till salu och tittar man på alla som rullat max 10' mil så annonseras den billigaste för 169' och det finns totalt fyra bilar med ett annonspris på under 180'. Får man loss någon av dessa bilar för 140'? Ökar jag max miltal till 15' så är den billigaste på 165', dock har den bara rullat strax över 10'. Det finns inte så många långmilare till salu men förutom den tidigare nämnda för 124' så finns det en för 149' som rullat 23'+ mil. ___ //Ulf |
|
|
Ibland när det ar få bilar ute av en modell ar det svart att fa en uppfattning om vad som ar ratt pris, jag menar bara for alla sätter ut sina bilar tii ett hogt pris betyder det inte att bilarna ar varda det hoga priset. Det kravs ju aven att nagon ar villig att faktiskt betala. Tycker ofta man hor motiveringen att en bil ar vard ett hogt pris for att en annan kostar lika mycket... |
|
|
MGY: det är ju sant som du skriver men för E90 så finns det ju många till salu och är ett pris redan lägst eller nästintill på Blocket så tror jag det är svårt att pruta ytterligare 10-tusentals kronor under förutsättning att bilen är korrekt. Går det att pruta ner en bil som redan är billigaste på Blocket ytterligare 25' så kanske inte bilen är så korrekt som det först uppgavs... Jag är ingen expert på E90-priser men bara reagerade på de två, i mina ögon, väldigt låga värderingarna som kom ovan. ___ //Ulf |
|
| 110k är väl en typisk autopower-värdering och den sortens värdering som har gjort att värderingsforumet helt tappat det seriösa förtroende som det hade för några år sedan. | |
| Skulle gissa mellan 130-150' beroende på skick och utr... Inte den hetaste bilen med dagens bränslepris, skatten är väl hög med? | |
| Minst 150k skulle jag gissa. | |
|
En sak är det pris som begärs, var den avslutade affären hamnar på är en helt annan. Generellt så känns som att de flesta tror att bilen är värd betydligt mer än vad de verkligen kan få ut för den. Hade inte tittat på var värderingen hos bilpriser hamnade på innan jag skrev mitt inlägg, men jag hamnade rätt nära när jag kollade här. Värderingen på bilpriser baseras på försäljningar (avslutade affärer), och brukar stämma ganska bra. Det hade varit fint om vi kunde utöka detta eminenta forum med priser på avslutade/gjorda affärer. Mvh Håkan |
|
| Länk | |
|
Hej tackar för era kommentarer. Jag tror att ett korrekt pris är runt 130-150 kkr. Sen är det ganska många BMW ägare som verkligen älskar sina bilar och därför inte är beredda att släpppa sin bil om de inte får det de begär, vilket nog bidrar till att bilar på blocket ligger ute för dyra belopp och inte blir sålda... Hur mycket påverkan har det på priset när en bil är importerad från tyskland, jag tänker mig att det är lättare att sälja en svensksåld bild än en importerad och därmed borde den som är importerad vara billigare - stämmer det fortfarande? |
|
| Import = billigare för mig. Helt klart. | |
|
110kkr hade kanske varit rimligt om det gällde E46 karossen. Båda modellerna finns som 2005 års modell vilket kan göra värderingen lite förvirrande. Om bilen är 100% seriös och inte saknar något essentiellt för en 330 (dvs helläder, sportstolar, xenon, klima etc) känns 150kkr som ett lämpligt slutpris efter pruttning. |
|
| Skulle nog hellre ta en 545 för runt 150' än en ett år nyare 330 iofs... Finns ett ganska bra utbud 545:or nu om man står ut med automat.. | |
|
...och en bränsletörst på ytterligare 2dL/mil samt en avlöst modell :-) |
|
Roffa1 |
Personligen så skulle jag nog avstå från köp av import, detta p.g.a att bilen kan bli svår att bli av med när den en gång skall säljas vidare, vissa auktoriserade BMW handlare nobbar inbyte av importer. Sedan är det ju dessutom allt detta snack omkring skruvade mätare,osv. För något år sedan fanns det på Powerbörsen en svart Svensksåld E90 330iA-2006 med avverkade 6.800 mil. Nästan fullutrustad. begärt pris då 165.000:- den såldes väldigt snabbt. Tippar att rätt pris idag bör vara omkring 140-150.000:- beroende på skick och avverkade mil. Men som det redan nämnds så är ju prissättningen på tex: Blocket rent av löjeväckande. Fantasipriser som ej ens ligger i närheten av vad man vill betala. Det förekommer numera att flertalet bilfirmor har betydligt lägre prissättning än de privata säljarna. |
|
Import eller svensksåld på en 05-a tycker jag går på jämnt ut om bilarna är i samma skick och har samma mil samt servicebok och verifierad historia. Ju äldre bilen är så är det ju skicket som avgör mera än om bilen sålts för x antal år sedan i Köln eller i Göteborg. Köper du en 330 E90 för 110´så grattis. Tycker Programmer verkar hamna rätt nära sanningen, sen är det ju alltid så oavsett bil, att det verkliga värdet bestäms när det finns en köpare som är villig att betala. Därför kan vissa bilar verka "dyrare" än andra, för att de just av olika skäl är attraktivare än andra bilar. Sannolikt är en 330 E90 en attraktivare bil för många idag än ex. vis en 545 om man nu inte söker just en större bil. Mindre bilar har ju också normalt ett procentuellt bättre andrahandsvärde än större bilar, framförallt äldre större bilar som ofta är betydligt bensintörstigare. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.