AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
34.578

Diesel eller bensin?

Sida 6 av 6
We
37
WeeBe
BMW 123d Coupé -08
Subaru Outback 2,0D -08
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara detta så att du förstår hur jag med flera menar. Det är ju förklarat på många olika sätt. Men jag försöker väl igen.

En bil har olika kostnader:

Driftskostnad; tex bränsle, däck, spolarvätska, service, försäkring mm det typiska för dessa kostnader är att de i hög utsträckning följer antal mil du använder bilen.

Kapitalkostnad; tex lönekostnader eller minskade ränteintäkter dessa kostnader varierar inte beroende på jur många mil du kör utan avgörs av just dina villkor på lån alternativt placering.

Värdeminskning; som är skillnaden mellan vad du köper bilen för och vad du får betalt för den när du säljer den. Denna kostnad kan vara svår att beräkna då den avgörs av många saker. En bil brukar inte ha en linjär värdeminskning utan den är oftast mycket stor de 3 första åren och sedan planar det ut något och kan i vissa fall stå still och ersätts då typiskt av reparationskostnader.

Reparationskostnad; som förhoppningsvis alla vet vad det är, handlar om tur eller otur och givetvis ålder på bilen samt hur försiktigt eller oförsiktigt du använder bilen. Kan också till vissa delar täckas av försäkringar eller garantier då bilen inte gått så långt eller är relativt ny.

Då Clubsport avser att jämföra 2 olika bilar där dieselbilen har en högre inköpskostnad på 27500 kr så betyder det att han köper en dyrare bil med lägre driftkostnad. Då jag inte vet exakt vilka bilar han funderar på så gör jag en hyfsat kvalificerad gissning att man sparar 5 kr/mil i driftkostnad.

Om jag antar att båda bilarna är värdelösa efter 10 år så kostar dieselbilen 2750 kr/år mer i värdeminskning. Mer exakt än så kan jag inte vara då jag inte vet tillräckligt.

Om Clubsport lånar 27500 kr mer för att finansiera dieselbilen kostar det honom ca 1000 kr/år i räntekostnad vilket såklart minskar när låneskulden amorteras.

Så ca 3750 kr mer per år kostar dieselbilen i fasta kostnader år 1, sedan sjunker det en aning varje år.

Så med denna mycket förenklade uträkning bör du tjäna på att köra diesel efter ca 750 mil.
Du kan själv räkna på detta mer exakt om du tittar på de exakta objekten du vill jämföra.

Ch
28
ChristerA
135i
320d touring Xdrive
MC BMW R1200R
Diesel är tveklöst mer bränsleekonomisk jmfrt med bensin om du jämför motor med samma antal cylindrar. En diesel fyra har bättre vridmoment än en motsvarande bensinare. Fördelen med bensin är att den är betydligt varvvilligare.
Därför blev mitt val en diesel för vardagsbilen, snittar 0,61 med en 320d xdrive och en bensinare för körglädjens skull.

Vill du optimera detta med en motor/bil skulle jag köpa en dubbelturbo dieselsexa, där får du allt i en motor, hästkrafter, vrid och ok förbrukning vid lugn körning. Ljudet kommer du dock aldrig att få uppleva.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag kombinerade en Audi S5 med BMW335d under en period och då fick man både bra prestanda och bränsleekonomi i 335an samt lite skönt v8 sound till helgerna.

//Stefan

Mina bilar:Länk
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Dieselbilar drar mindre bensin. Skål och trevlig helg.
Bensinbilar drar mindre diesel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.