|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag är väl egentligen ute efter en bmw 125ia eller en bmw 135ia men dom är ju väldigt ovanliga och dyra tyvärr. Däremot finns det ju mycket större utbud av 120da och även några 123da. Jag gillar egentligen inte alls dieselknatter men det är ju mest på tomgång så jag antar att man kanske vänjer sig? I alla fall, frågan är som så ifall det är ett bra alternativ eg. då jag nästan bara kör korta sträckor (fram och tillbaka till jobbet cirka 8 km varje dag) och kanske 20 mil om helgerna då det blir landsvägskörning/motorväg. Är det ett problem med så korta körsträckor med diesel? Jag kör som det är nu cirka 1 000 mil om året bara. Är det andra kostnader som tillkommer med diesel (utöver högre skatt) som man slipper med bensinare? Det jag kan tänka mig är servicekostnader, slitage mm. Jag läste om någon som fick problem och fick bärga bilen efter att ha tankat "fuldiesel" på jet. Det har jag aldrig hört talas om med bensin. Åsikter tas gärna emot! | |
|
De flesta här kommer att förespråka diesel även fast du bara kör 1000mil/år. Jag misstänker att det knappast är lönsamt rent bränsleekonomiskt för dig men om man ser till andrahandsvärdet är det säkert bättre alternativ än de stora bensinarna. Dieselknatter hörs tyvärr alltid, inte bara på tomgång. Speciellt på en vibrerande fyrcylindrig motor. |
|
|
Svårt val det där. Men att vänta på en 125ia Coupe eller 135ia Coupe för max 250 000 verkar svårt! Även 130ia är ovanliga. Idag är det bara 2 st på blocket. En skojjare i Kalmar och så en priv. såld i sthlm, 65 mil ifrån mig. |
|
| Kör du bara kortare sträckor så skulle ja tycka att se va värt att ha en 135i men är ju som sagt ganska sällsynta. En nyare diesel från 08 har väl lägre skatt än bensinaren? Sen finns de folk som fått problem med batterier efter att bara kört korta sträckor men de borde ju gälla även bensin kanske? | |
| Ja exakt, jag läste också det om batteriproblem och det var väl på en diesel 1-serie. Det kanske är något som skiljer ifrån bensinare, vad vet jag. | |
|
Vet som sagt inte 100 på om batteriproblemen bara gäller diesel, dock finns de ju kanske en nackdel med partikelfiltret om man bara kör kort sträckor så man aldrig bränner ur filtret, men kör du 20 mil en helg så bränner du lätt ur filtret. Och en trimmad diesel kan gå rätt så bra faktiskt, sen går de få bort diesel ljudet iaf när man kör, på tomgång är det dock kvar. Det där med ful diesel stämmer inte riktigt heller tror jag, för han fick totalt ras i motorn, dom bytte hela skiten, vet inte riktigt vad de berodde på men verkar ju inte va allt för vanligt och tvivlar på att de berodde på dålig diesel. |
|
|
Okej så egentligen förutom dieselknatter och allmänt lite mindre upphetsande motorljud så är det kanske bara fördelar med diesel ändå. Den högre skatten betalar sig ju tillbaka i bränsleförbrukningen på några månader bara. |
|
|
Årsskatt för en -135i cupe -08 2380kr -120d 3d -08 1826kr Så den skatten tjänar du in ganska fort;) |
|
| 2392 kr om året för en 08a med automatlåda. 120D alltså. Kollade transportstyrelsen. | |
|
Men ja, jag trodde det var dyrare. Så skatten är mao inget problem :) Det var nog en BMW 123d jag kollade upp innan som kanske kostade några kronor mera. Synd bara att den inte låter som en rak sexa ;) |
|
|
aa de kan nog stämma, jag kollade på manuell, stiger lite med automat. men så länge du har partikelfilter så är det inte så mycket pengar att snacka om. Kan hålla med om att den inte låter lika skönt som en rak 6a;) |
|
|
Jag har kikat lite på denna: Länk Jag gillar att det är en Coupe, så mycket snyggare än halvkombin. Dock så har den ju nästan ingen utrustning alls och den har legat ute väldigt länge så jag tippar på att den blir svårsåld när man väl ska sälja den framöver :/ Inte många mil på mätaren dock. |
|
| Den var fin och är ju det helt ok i utrustningsväg: sportstolar, xenon, klima, prof radio med USB. Den har vad man behöver men ingen lyx kanske... | |
| Agathorn- du kan få köpa min;) jag vart väldigt sugen på att köpa 135:p åker inte så långt till jobbet längre:) | |
|
Jag har läst om något förslag på höjd dieselskatt med 2,5 kr över bensinpriset! Så jag avvaktar nog dieselbilar nu :) Men 135ia Coupé är klart intressant för köp däremot! |
|
| Va!? Fan dom höjde ju precis med 40öre... | |
| Länk | |
|
Ja de är ju fan va konstiga idéer folk har. Men med Tyskland i spetsen för protester med tex storbritanien bakom sig så känns de inte som att det kommer bli mer än ett förslag.:) |
|
|
Tror nog man ska glömma det förslaget. Det enda vi med säkerhet vet är att dieselskatten höjs med 20 öre/liter 2013-01-01. Samtidigt sänks uppräkningsfaktorn till 2,4 från dagens 2,55. Det betyder att fordonsskatten på min bil blir 1976 kr/år från 2086 kr/år idag. Man har lagt om skatten på dieselbilar så de ska bli mer jämställda med bensinbilar. Så det lönar sig bättre med en snål diesel även om man kör mindre mil/år. |
|
| All eftermontering kostar 2-4 gånger mer än när du lägger till det vid beställning. | |
MrsK |
Har en 120dA och dieselknatter hörs inte i hastigheter över typ 40-50 eller något sånt. Dessutom är vridet askul! :D |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.