|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
"Köper jag en bil idag för 150 000 cash och säljer den för 100 000 har jag tappat 50 000kr. Samma förlust gör jag om jag köper en bil för 100 000 och sedan säljer den för 50 000kr. Att det kostade mer att köpa den ena har ingen betydelse för kostnaden" Hur resonerar du då, vart tog kapitalkostnaden vägen? |
|
|
edbe: Jag håller med steaman, man måste ju ha med kapitalkostnaden. Säg att jag lånar 250.000 för bensinaren och 280000 för dieseln. Bara lånet blir ju ca 332 kr dyrare per månad för dieseln.. Försöker bara förstå hur 2 st säljare kan säga samma sak att det är vid 2000 mil man tjänar på att köra diesel då har dom räknat med allt. |
|
|
Har man 150' i kontanter så är det något långsökt att tala om kapitalkostnaden jämfört med 100 dito, eller? Naturligtvis, du kan iof sätta in överblivna 50' på banken till 2% ränta och få hela 83:- i månaden.. :) |
|
|
Steaman + Clubsport: Det var därför jag skrev CASH. Bryr man sig inte om vad man får bilen sålt för antar jag att man har pengar för att "casha" bilen ;) Sedan kan man ju diskutera vad det kostar att investera sina pengar i en bil vs diverse fonder/aktier/guld osv men det känns ju inte som det är viktigast just nu. Vi kan ju inte gå in och diskutera om du har 0kr, 100 000 cash eller 250 000 cash att lägga på bilen...då blir det ju STOR skillnad i kostnad... det får ju vara upp till var och en att fundera ut vad det kostar att låna pengar om man nu behöver göra det. Det beror ju dessutom på vart och hur man lånar...kanske blir lite överkurs (och väldigt svårt) att börja jämföra villkor osv... |
|
|
Clubsport, Att låna 30' mer kostar knappast 330:- mer i månaden(13% i ränta?). Du BETALAR kanske det, för att amortera och betala ränta, men amortering är ingen KOSTNAD, det är en utgift. Snarare är merkostnaden/räntan 175:-,då du har räknat med bmw:s billån (7350:- på 5 år efter avdrag). Exemplet avsåg dock kontanta medel, då kostar det inget mer. Om man inte ska ta med i beräkningen att du investerar överblivna pengar som sagt... |
|
|
Om ni ska räkna kapitalkostnad får ni se till att göra hela uträkningen och även ta med kapitalkostnaden för kontanter (=den uteblivna räntan). Annars blir kalkylen fel. ------- //Lövet |
|
|
Jag citerar Ingemar Stenmark: "He ingen idé att förklara för en som int begrip" |
|
|
WeeBee: Precis. Vill man spara bränslekostnad kör man (nyare) diesel. Är man ute efter en speciell motor/gångkaraktär, väljer man fritt. /CF |
|
|
En sak till i oljebrännarens minuskolumn ;) Länk |
|
| Verkligen, känner jättemånga som råkat ut för det... | |
| Och jag känner ingen ;) | |
|
Anders S.: Menade ökad lånekostnad inte ränta. |
|
|
Vad är kostnaden för ett lån förutom ränta? ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Amortering! Vi kommer ju inte så mycket längre här men det jag har tjatat om dom sista dagarna. Var går brytpunkten för när man tjänar på att köra diesel jämfört med motsvarande bensinmodell? I mil räknat. När man då även tar hänsyn till inköpspriset. Bortsett från 118d ägare som tydligen cashar sina 400.000 kr bilar utan att blinka... |
|
|
Allt står i tråden redan. Läs igenom igen och försök förstå hur vi menar. Amortering räknas inte som en kostnad. Kostnaden i inköp av en bil för 100' är samma om du betalar kontant eller lånar. Skillnaden är att du betalar ränta och eventuellt andra avgifter (avi, uppläggning) när du lånar. Kostnaden vet du ju inte förän du sålt bilen och kan räkna ut värdeminskningen. Om du nu måste låna 10' kr extra för att köpa en diesel och har 6% ränta blir det 600kr extra per år. Ungefär en tank. Resten kan du räkna på själv...eller läsa i tråden :) Ps: jag hoppas att den som har 400 000 att lägga kontant på en bil lånar lite och köper en 1 M istället för en annars VÄLDIGT dyr 118d :) |
|
|
edbe: Tro mig jag har läst tråden, det faktum att ingen ger ett rakt svar utan måste hålla på och gröta in sig på detaljer gör ju inte saken trovärdigare. Och vad gör dom två säljare för fel som säger att brytpunkten går vid 2000 mil för fel, det har ingen svarat på. Och min utgångspunkt är ju att det skiljer 27500 för det alternativ som hade varit aktuellt om jag hade velat ha en diesel. |
|
|
Dom räknar fel eller inte alls :) säljare säljer bilar inte bra råd :) 2000mil är väl en sån generell siffra som gällde för ex antal år sedan då skatten var högre på diesel (detta har också nämnts i tråden). Du kan ju fråga säljarna om dom kan ge dig en kalkyl. Det som du inte verkar vilja inse är att det är mycket detaljer att räkna ut kostnader och det går inte bara att kolla på inköpspris och förbrukning som du verkar vilja göra. Finns tyvärr inga genvägar om man ska räkna ut vad en bil kostar. Om webee gör en uträkning åt oss för en 120d vs 120i (5000mil) kan du ju inte sen anta att detta gäller 320d eller 520 eller x6 eller A4 eller V50 osv. Förstår du vad jag menar? Annars måste jag snart också citera Ingemar stenmark :) |
|
|
edbe: Jag tvivlar inte på att ni i sak har rätt. Jag vill bara ha ett enkelt svar på var brytpunkten ligger, hade frågat dom igen själv om det inte vore semestertider.. |
|
|
Det där sista förstår jag mycket väl det är därför jag ihärdar om mina 27500 kr. |
|
|
Du har fått en uträkning om var brytpunkten ligger och den är väsentligt lägre än 2000 mil. Anledningen är enkel och det är att merkostnaden för en diesel är inte 27500kr i exemplet utan snarare hälften eller ännu mindre. Ovanpå detta ska läggas kostnaden för finansieringen som är (Låneränta-Sparränta) INTE hela låneräntan. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.