|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Motivet för att köra diesel på E87 behöver ju inte heller vara att man vill spara pengar utan att ha en trevligare motor. 118i och 120i är riktiga träbockar med fult ljud och tunn kraft på låga- och mellanvarv. 118d och 120d är väl inte några muntergökar iofs men de rör på sig i alla fall utan att varvnålen måste ligga ner till höger. Med F20 kan det ändras iofs då turbobensin kan vara riktigt kul (tänk VW GTI exempelvis) ------- //Lövet |
|
|
Jag har aldrig haft en billigare bil än den 118d jag åker i just nu. Håller med om att motorkulturen inte är den roligaste men den är hyfsad till skillnad från andra dieselfyror. Just nu funderar jag på att skruva upp effekten något för att göra den lite "kuligare" :) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Stefan: Innan du gör något med traktorn, så ska du skrämma upp din S4a och skrämma dig själv till Björkvik den 27/8. Du har bangat alldeles för många gånger nu för att ha något att skylla på. | |
| Måste bara flika in om de här med gångkultur, ja har personligen kört nästan alla förekommande bmw och gillar nästan allt som kommer från munchen. men att föredra 120i framför 120d är om man gillar kraft och sportighet är idiotiskt, nästan 450nm i en lätt trimmad diesel. och en 120i är obotligt trött och har gångkultur som vilken bil som helst. | |
|
Nog är det så Andreas, jag kan inte gömma mig längre. Den 27 augusti är S4an redo. Man blir själv rätt mörkrädd när man läser sitt förra inlägg:) Va fan skulle jag köpa en traktor för! Jo den var ju tänkt som övningskörningsbil. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
WeeBe: Det är det min handlare säger! Om dom nu inte har ändrat beskattningen på dieslarna, vet att dom håller på med det.. |
|
|
Min kollegas stora problem med sin 520d E61 har fått mig att tveka ang. diesel... WeeBe, har du nån uträkning gällande 6-cyl dieslar? |
|
|
WeeBe: Du har inte med dieselbilens högre inköpspris i din kalkyl, skiljer 13.000 på en etta och 27500 på en trea. Räknat på 120 bensin o diesel och på 320. Då stämmer nog min uppgift att man måste köra 2000 mil per år för att kunna räkna hem en diesel. |
|
| clubsport bilen ska väll säljas någongång eller? | |
|
Bli sport: och när den väl ska säljas så kommer garanterat den där skillnaden på 13000kr ha växt...vilket gör att webee har räknat snällt på bensinarens fördel. Ekonomiskt går det i dagsläget inte att försvara bensin vs diesel. Din handlare kanske också har insett att bensinarna han har i lager är svåra att sälja? |
|
|
burt: Har ingen uppfattning om hur mycket attraktivare en diesel är efter 3 år jämför med motsvarande bensinare. Det som jag tycker är viktigare när man gör en sån här kalkyl är vad bilarna kostar så länge jag äger den. Vad som händer när det är dax att byta är en senare fråga. Mitt påstående var ju att man måste köra 2000 mil per år för att tjäna på att köra diesel. |
|
|
Svårare att motivera påslaget på en E90 på 27.500 för en diesel.. |
|
| Köp bilen du gillar och har råd att köra. Köra billigt kan man köpa begagnad 740 eller kanske en Hyundai i10 med hundra års garanti (som faktiskt är rätt kul att köra ;) ) | |
|
Clubsport: den största kostnaden med att köra bil är ju värdeminskningen så jag förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att man bör bortse från den. Som sagt så ska man ju köpa den bil man gillar och har råd med! :) ...gillar man diesel får man bättre ekonomi på köpet. Är inte ekonomin ett bekymmer köp en 1 M |
|
|
Clubsport: Nu väljer du att räkna på väldigt kreativa sätt för att försvara din ståndpunkt ;) Prisskillnad blir ju en kostnad först när den inte återstår när bilen säljs. Den MÅSTE räknas på det sättet, annars gör du ju bara halva kalkylen. ------- //Lövet |
|
|
edbe: Tänker du på vad du ska få för bilen när du säljer bilen 3 år senare redan innan du har skrivit på kontraktet på den nya bilen? Det gör inte jag iaf. Självklart så har du rätt i det med värdeminskningen men eftersom jag alltid byter in bilen hos BMW och varje gång så heter det att beg. marknaden är helt död så spelar det ingen större roll för mig! Med tanke på hur många 320d tjänstebilar som kommer ut på beg. marknaden så har jag svårt att se att en 320d skulle vara jätte attraktiv på marknaden. |
|
|
andreas_lofgren: Säg att valet för mig står mellan en 320i eller en 320d. Att räkna hem dom 27500 som dieseln kostar extra har jag svårt att hinna köra in vid dieselpumpen innan det är dax att byta efter säg 2.5 år. Vi har fortfarande inte rett ut om 2000 mil är rätt eller fel. Båda mina säljare som jag brukar anlita påstår att gränsen går där. |
|
|
Poängen är att den inte kostar 27500kr extra. Chansen är stor att kostnaden bara är 50%, snarare ännu mindre. Behöver du bara räkna hem 13000kr halveras kalkylen. Vilka modeller är det förresten som det skiljer 27500kr på, är det 318d och 318i? För att få jämförbara prestanda (utom vid maxacc) måste man antagligen ta 320i mot 318d och då förändras kalkylen igen. ------- //Lövet |
|
| 320i och 320d skiljer det 27500 mellan | |
|
Clubsport: du verkar inte riktigt förstå hur vi menar. Köper jag en bil idag för 150 000 cash och säljer den för 100 000 har jag tappat 50 000kr. Samma förlust gör jag om jag köper en bil för 100 000 och sedan säljer den för 50 000kr. Att det kostade mer att köpa den ena har ingen betydelse för kostnaden. Det som skiljer i kostnad i detta fall är förbrukning, skatt, försäkring, service, reperationer etc. Om man ska räkna på vad en bil kostar så är det så man gör. Om du sedan väljer att inte göra det är det upp till dig. Min gamla bil (impreza) kostade 85000 i inköp men när jag räknade på det kostar den lika mycket att köra per mil som min 118d för 222 000...sug på den karamellen innan du lägger dig ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.