|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| 120i eller 130i röstar jag på. | |
| Ok. -varför inte diesel? | |
| det är en smaksak men jag gillar inte motorkaraktären med en effektkurva som inte ger varvvilliga motorer. sen tenderar turbo att krångla på sikt. lukten och ljudet är andra aspekter som jag har svårt för. | |
| Bensin alla dagar i veckan. | |
|
Jag hade nog valt diesel alla dagar i veckan, bmws dieslar är ruskigt bra och driftsäkra maskiner! Sen kan man få dom att pinna på lite också om man vill. Dock talar jag imot mig själv då jag köpte en 135i i förrgår, nog för min gamla va trimmad och gick jäkligt bra så är det STOR skillnad i kraft. Har man råd att åka stora bensinmodellerna är det självklart roligare men är man nere på 120i eller 120d är det som sagt diesel alla dagar i veckan. |
|
| Där se man corzair nu vart det bensin alla dar i veckan. | |
| 135i kan du ju köpa om spridare och högtryckspumpar är något du vill byta var 6e månad.. ; ) | |
|
Grattis Corzair. Hade tänkt äntligen möta upp men tappat ditt mobilnr... Jo, håller med, 120d före 120i. Fast om man får tag i en 120i mycket billigare så kanske det är värt det, fast man får varva den mycket mer för att få lite skjuts i åket (varvtal ggr. 2). Och tyvärr så har de krånglat ganske mkt så kolla noga om motorn snurrar jämt och fint. 135i är en klass över dieslarna. Det sagt, så har jag kört en 335i och jag upplevde den som förvånande likt min 123d i motorkaraktär upp till 4000 varv, bortsett från ljudet (rätt dämpad på 35i ändå). Däröver fortsätter 35i:an dra hårdare, samtidigt som man i någorlunda laglig körning har ganska lite nytta av det. Men kul är det förstås. Men den drar en hel del mer soppa så om man inte köper bil som leksak som får kosta lite, fast man ändå gillar att köra (normalt) med bra respons i motorn så funkar dieseln minst lika bra. |
|
| Solklart diesel de e framtiden , ja brukar inte stå bakom bilen o lukta ja kör den hellre, och dom låter ju inte som en beirut merca längre direkt. | |
|
Helt klart diesel. /Bellamy |
|
|
Länk Hur mycket tycker ni denna är värd? Saknas det något på den? |
|
| Den saknar vinterdäck samt professional stereo (och hifihögtalare) | |
|
Dieselfyrorna har så tråkig gångkultur så ska jag överväga diesel så är det sexorna som gäller. En kollega som har en 520d -09 har haft så mycket fel på den att man blir mörkrädd. Sen så måste du ju köra 2000 mil per år för att kunna räkna hem en diesel så bensin blir mitt val alla dar i veckan. |
|
|
Om valet står mellan 120i och 120d så är det ju ingen som helst tvekan. Diesel. Generellt sett, bensin eller diesel, beror helt och hållet på val av bil och vilket användningsområde. Min åsikt. |
|
| Intressant Clubsport, hur kommer du fram till att diesel lönar sig först efter 2000 mil? | |
|
I fallet 120i vs 120d lär hälften räcka (om man inte tar hänsyn till kapitalkostnader utan bara drivmedel vs skatt) ------- //Lövet |
|
|
Vet inte varför detta med att du måste köra si och så många mil för att diesel ska löna sig lever kvar. Ingen verkar bry sig om att räkna på det, så nu får jag göra det åt er. Om vi tar billigaste 2008:orna under 5000 mil på blocket finns det en 120i för 185.000, och en 120d för 175.000. Jag tar ingen hänsyn till utrustning mm utan kan konstatera att prisskillnaden är försumbar dvs ingen/liten skillnad i inköpspris och därmed också värdeminskning. 120i kostar 1000 kr i skatt per år 2008 års modell. 120d kostar 1627 kr i skatt per år 2008 års modell. Skillnaden i skatt är således 627 kr/år. Snittförbrukning på spritmonitor är: 120i 0,895 l/mil 120d 0,652 l/mil Skillnad 0,243 l/mil Bränslet kostar ungefär lika mycket numer så vi säger 14 kr/l. Du sparar 3,41 kr/mil på dieseln jämfört bensin. 652/3,41 = 191 mil Se där! Du behöver inte köra 2000 mil eller 1000 mil utan bara 191 mil/år för att diesel ska löna sig på en årsmodell 2008. Tittar vi på de nya ettorna så är det ännu mer lönsamt med diesel då alla dieslar numera är skattefria i 5 år och bensinbilarna har skatt 540-640 kr/år. Så man väljer diesel eller bensin beroende på vad man gillar. Gillar man att slösa pengar för att varva lite extra med en bensinmotor så gör man såklart det. Vill man köra traktor så gör man det och sparar en slant på kuppen. |
|
| Weebe: väl talat broder :) | |
|
Weebe: Du glömmer att BMW´s bensinfyra inte är så glad i 95oktan utan går bättre och dricker mindre om man tankar 98oktan eller högre. Således kostar bränslet 14kr/liter till en dieselbil och 15kr/liter till en bensinbil, och då är det mindre än 191mil innan man tjänar på att köra traktor! :) //Bjersér |
|
|
edbe: Tack broder :) Kör man säg 1500 mil/år som inte är så ovanligt så sparar man ca 4500 kr/år på att köra traktor. Inte så mycket om man tänker på vad bilen kostar i värdeminskning per år, men man kan säga att med diesel så får man bilförsäkringen nästan gratis. Dessutom är det som min broder brukar säga att det är vid pumpen det svider mest. Man ser hundralapparna rinna ner i tanken, så desto mer sällan man behöver utstå den prövningen och istället sitter bakom ratten, desto gladare blir man :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.