|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag är också lite fundersam gällande bensin eller diesel. Jag använder inte bil så värst mycket men de känns som dieselbilen kommer stå sig bättre i värde. Sitter det en sexa i 120 bensin? Har tittat på : Länk dock ingen xenon på den. eller denna, heller ingen xenon.' Länk Ska man välja diesel eller bensin? |
|
| mufc-: Nej, 120i har en fyrcylindrig motor. Enbart 125i, 130i och 135i har sexcylindriga motorer, alla andra har fyrcylindriga. | |
| Är alla stolar med m-sport justerbara på sidan? Alltså så man kan göra det fastare för kroppen eller lösare. Hoppas ni förstår vad jag menar. | |
| A> hur gick det? Rattar du en 135IA nu? Nöjd? | |
| Nej jag letar fortfarande. Har funnits ett par exemplar men dom har kostat 300k+ tyvärr | |
|
Mufc-: ja man kan justera sidorna med lufttryck som "greppar" om kroppen mer eller mindre. Det är liknande funktion på kurvaturen på ryggens nedre del som är tillval. |
|
|
det viktiga är väl hur du ser på ditt bilägande. Vill du ha en bil som är så ekonomisk som möjligt eller en bil som ger maximal körglädje och bilkänsla? Utav dialogen i tråden från dig så känns det som att du vill ha lite både och? Dvs du vänder fram och tillbaka på vad skatten kostar (som ändå är en bråkdel av bilens verkliga kostnader). Rent kalkylmässigt så lönar sig en diesel vid 1000 mil/år läste jag nyligen (vet dock ej hur beräkningen är gjord), men helt klart är det ju så att dieslarna går iväg fortast både som nyförsålda och lättare att sälja beg. Därmed så är sannolikt idag andrahandsvärdet betydligt bättre och den kostnaden är den i särklass största kostnaden i en bilkalkyl. Om det sen drar 0,4L/mil mer eller mindre på 1000 mils bilåkande är inte det viktigaste. Se det snarare som att du ska välja den bil DU TRIVS med. En 130 vore kanske det perfekta valet. En helt underbar körglad etta med ändå bra ekonomi. Sålde en sån i december förra året med M-paket för 220 tkr vill jag minnas. Väldigt mycket bil för de pengarna tycker jag. Det var också en -08a. /Anders |
|
| Ja 130 vore perfekt för mig om den hade funnits i Coupé. Jag gillar inte halvkombin alls utseendemässigt. | |
| du får ta en dieselcoupé och slänga i den motorn i då. gör en välgärning och få en unik kärra. för mig är det bensin som gäller men det är ju en smaksak. nu finns ju 120i coupé också men den är kanske inte så intressant iochmed att du vill ha pulver. | |
|
Jag instämmer med MrsK - jag har en 120dCab och över 40 (eller över 30 med) så hörs inte dieselknattret. Alexander |
|
|
Har nu testat både 120i(170hk) och 120d(177hk).(båda m-sport) Vilka bilar alltså!! Otrolig väghållning, snabba, grymt sköna säten förövrigt de bästa sätena jag suttit i. Båda var jättekul att köra, dieseln kändes snabbare iom turbokicken. Dieseln tyckte jag var svårare att köra men är inte van att man måste växla vid 4500rpm. Nu är frågan vilken man ska välja.. |
|
|
Härligt! 120D är väl mer poppis men det är väl en smaksak. Med turbo på 120D stämmer väl inte? |
|
|
Alla BMW diesel har Turbo, XX5d har dubbel-T. |
|
| Aha där ser man. 123D har ju dubbelturbo också | |
|
mufc- : Trevligt att du gillade båda bilarna... De kan vara lite ovant i början när man börjar köra diesel men man vänjer sig ganska snabbt faktiskt. Så om valet står mellan 120i och 120D så kan du ju även lägga en tanke på att de om du vill så är de lätt att få ytterligare lite fart på diesel spisen med att vässa den lite. ;o) Tex. 163hk Länk 177hk Länk Happy hunting...... |
|
|
Skulle jag välja en 1 serie coupé idag så skulle jag fundera på 118d coupé för en snygg och skön bil som man blir glad av, även då man tankar. Alternativt 1 serie M så är det bara att njuta bakom ratten och grina vid bensinpumpen. Tur att den kom så man har något att drömma om :) En hyfsad medelväg är väl den 123d coupé jag har idag, med 18 tummare och m chassi så är den skapligt busig den med, dessutom snäll vid dieselpumpen. Du måste gå på 135i för samma vrid, och vips så har du dubblat förbrukningen (men du får trevligare motorljud och gång med 6:an) |
|
| Samma vrid ja, men prestandamässigt skiljer det ju massor mellan 123D och 135i. Bättre att jämföra 125i med 123D då. Dom har samma accelerationstider fast du får det härliga ljudet också ifrån 6:an i 125i | |
| More: det stämmer inte riktigt men nästan. alla nya bmw har dieslar dock finns det några gamla modeller utan. | |
| hehe det blev lite fel där. alla nya bmw dieslar har turbo ska det vara. det finns alltså några gamla modeller utan. | |
|
sådär. nu har man sålt bilen och kan börja leta bil på allvar. frågan är om de blir en 120i,120d, 130i eller e91. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.