|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är ytterst tråkigt det som har hänt. Varför glida ifrån ämnet och börja skämta om en såpas allvarlig händelse? Mvh Philip |
|
fredde 7 |
Hur kom de in genom ytterdörren? Tråkigt som fan.... Hoppas försäkringen tar det utan att bråka. Hund är det bästa villalarmet. |
|
Fredde, Vi har hund, dessvärre en gammal, trött och liten sådan. Han sover numera långt från ytterdörren så han hör inte ens när någon kommer.. Det finns inga brytmärken eller åverkan på dörren så antingen har dom "pillat" upp dörren (hur fan man nu gör det) eller så har vi glömt att låsa. Ingen aning. Det ska tilläggas att vi inte har en aning om när stölden skedde, det kan lika gärna vara klockan 00.00 när vi sov, som klockan 08.00 på morgonen när vi åt frukost på övervåningen. |
|
|
För några år sedan fick jag en E39 ersatt efter stöld. Jag skulle sälja bilen och skickade med annonsen med begärt pris (Där fanns bilder och utrustningsspecifikation). Enligt försäkringsbolagets lista värderade man bilen något högre än mig begärda pris så jag kan inte klaga. Lycka till! |
|
|
Hej Anders, Har ni Assa 2000 lås? Se: Länk /H |
|
|
Ja det är skrämmande enkelt att forcera ett EVO lås. Så här ser det ut inuti låset: Länk mvh/ Anders |
|
|
Kommer ihåg för några år sedan så det var mycket i media ang detta lås. Man var ju snabb att kolla sina egna lås men som tur var så det en modell äldre. Vårt hus är byggt 2002 men flertalet hus i området är byggda 2004-2007 och jag tror merparten har just ovanstående lås...Assa förnekade länge att det skulle var några problem med låset men fick väl backa...men vad hände sen? Har dom designat om låsen eller nöjer dom sig med att skicka ut gratis skyddsbleck? ___ //Ulf |
|
| Programmer: De har till att börja med tagit bort namnet Evo från modellerna då det förknippades med väldigt dålig PR :) Jag har köpt Assa 2002 komplett lås (ca 2500:-) i både höstas och nu i våras och inget skyddsbleck fanns med till någon av dem. Sviker inte minnet så har de gjort förändringar i låset så att det inte längre går att dyrka upp med hjälp av ett litet bleck. Någon med mer detaljerad information får gärna komplettera. | |
| Jag har bytt ut mina ASSA låskistor och slutbleck till Dorma som är kompatibelt med ASSAs cylindrar och beslag! | |
|
Beklagar vad som inträffat för dig Anders S, samtidigt som det också främst känns viktigast att ingen familjemedlem skadades. Hur har det gått med försäkringsbolaget? Skall själv inom kort bygga ett hus under hösten/vintern och frågan väcker förstås återigen tankar om larm. Har ni som har larm även larm på garaget? Mitt hus kommer ej ligga centralt, så risken finns ju att någon spårar en bil och sen bestämmer sig för att stjäla den. Känns väldigt mycket overshooting att ha nycklarna till en privatbil i ett låst nyckelskåp. Tror de flesta bilnycklar under en natt finns i jackfickor, byxfickor eller på hallbyrån. Skulle också hellre lägga nycklarna synliga framme så ingen skadas om nu nån idiot bestämt sig för att stjäla något materiellt som en bil. Den går ju ändå att ersätta jämfört med att någon skadas. Samtidigt är det också skrämmande att man numera verkar kunna bli av med vanliga bruksbilar. Förr var det ju mest unika ofta väldigt dyra bilar som stjäls, nu verkar det vara det mesta som rullar. Hemska tider. Hörde för något halvår sen från en affärsbekant att man stal allt som hade med M-sport, xenon mm på hans E39 som stod parkerad på villagården. Allt slutade med att det som var kvar av bilen var så lite värt jmf med att reparera allt stulet, att försäkringsbolaget löste in den. Man blir förbannad när man läser hur folk blir av med sina tillhörigheter och så hemskt att veta att nån varit inne i ens hus när man sover. Blir lite nytt allt detta för mig igen med hus, känns på något sätt säkrare i en bostadsrätt. Hoppas det löser sig snabbt för dig och tack o lov igen att ingen blev skadad!!! /Anders |
|
|
Vi har larmat garaget med deckare. Övriga huset med brytare på alla dörrar. Tyvärr var larmet inte aktiverat som sagt pga att vi flyttat ner sovrummen till nedervåningen tillfälligt eftersom vi fått en bebis precis. Vi har nu bytt alla lås, kodat om larmet så att vi kan aktivera det på natten utan att vi löser ut larmet själva om man är uppe och går. Jag har polisanmält och kontaktat försäkringsbolaget både för huset och bilen och avvaktar svar. |
|
|
Det är en tydlig trend att människor idag vill ha larm som skalskydd tex medans man sover. Tidigare var ju ett villalarm/hemlarm mest något som användes när man reste bort. Vi har fjärrkontroller till vårt larm och larmar på ungefär som man gör med bilen när vi går och lägger oss. En riktigt trist utveckling... Förmodligen dröjer det inte länge innan vi får se "Gated communities" enligt amerikansk modell. Något jag däremot inte kan förstå är tanken på att "lägga fram" bilnycklarna så dom lätt kan hittas för tjuven. Vad är nästa steg? En doggybag med bilnycklar, smycken och kontanter kanske...;)) |
|
NeZaN |
Usch, hemska tanke av att någon bara går in i huset känns betydligt värre än själva bilstölden, inte kul när man har barn som ligger och sover intill... Hoppas det löser sig Anders S. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Alltid tråkigt att höra, huvudsaken är att ingen av er kom till skada. det materiella går alltid att ersätta. hoppas det löser sig AlanO |
|
|
Lloydan: Vad är det du inte förstår? Ditt skämt är inte roligt. Den som gör inbrott kan lika väl vara en rånare. Eftersom alla sover och bilarna står utanför, måste nycklarna finnas i huset. Om man får välja på att vakna med bilen borta eller att bli väckt med en kniv mot strupen på sig själv eller sina barn så är väl valet lätt, eller hur? |
|
|
Steaman: Vad är det du inte förstår? Det var inte menat som något skämt. Om den som gör inbrott lika väl kan vara en rånare så är det väl troligt att dom även är ute efter andra saker; pengar, smycken, kontanter, datorer m.m. Var går gränsen? Skall man alltid ha dessa saker lätt tillgängligt också för det fall man får inbrott? Du förutsätter att dom alltid är ute efter bilen och jag tror inte att det är så (om man inte har en extremt dyrbar bil på uppfarten). mvh lloydan |
|
| För den som liksom jag har barn som sover i huset så är valet väldigt enkelt, när en inkräktare väl är inne i huset vill jag göra allt jag kan för att minimera kontakten med inkräktaren/inkräktarna och den tid han/de befinner sig där. Jag lägger mödan på att förhindra att inkräktare försöker tränga in i huset. | |
|
Nu har bilen hittats. Parkerad snyggt och prydligt i ett område bara ett fåtal km från där den stals. Har dock inga uppgifter på om den stått där hela tiden eller ej. Den är bärgad till Bmw för omkodning av nycklar och genomgång. Enligt uppgift så SÅG den iaf hel och ren ut.. |
|
|
Grattis, hoppas den också ÄR oskadad, även om det känns osannolikt, varför skulle man då ha stulit den? Men bara hoppas på det bästa! /Anders |
|
| Grattis, härligt att inte tjuvarna gjorde några pengar på din bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.