AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
21.636

Min bil blev stulen igår natt / värdering?

Sida 1 av 3
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, min ena bil blev stulen igår, förmodligen på natten när vi sov. Det jobbiga är dock att dom gått in genom entren och snott nycklarna i hallen när vi låg och sov. Känns rätt obehagligt med 2 barn sovandes..
Så om någon ser bilen (vilket kanske inte troligt) så kan ni höra av er, eller ringa polisen.
Länk
BTC479
Vit
M-pkt
Svart skinn
10.000 mil

Frågan är ju nu också vad försäkringsbolaget gör för värdering, om bilen inte hittas. Har ni någon uppfattning?
Roffa1
Låt mig först få beklaga förlusten över bilen. (trist)

Det som kan ställa till det hela är att tjuvarna kom över/hittade bilnycklarna i hemmet, tror ej man får förvara bilnycklar så att de lätt kan hittas i kläder eller på hallbordet.

Noterade att du håller på att bygga villan klar, men att den ej ännu var färdig. hoppas för din egen skull att det finns kompletta dörrar o lås. Annars kan det nog strula till sig med FB.

Vad det gäller bilen så är den nog redan på väg till utlandet. Förmodligen ett beställningsjobb.
Roffa1
Hittade denna information i ämnet.

Om du får din bil stulen och inte kan redovisa
samtliga nycklar för försäkringsbolaget, får du
förutom den vanliga självrisken räkna med en extra
kostnad på lägst 5 000 kronor och upp till tjugofem
procent av ersättningsvärdet. Sedan tillkommer
krångel och arbete i form av kontakter med
försäkringsbolag och verkstäder.

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har pratat med försäkringsbolaget och någon 25 procentig reducering av ersättningsvärdet var det inte tal om och det är jag inte särskilt orolig för heller.
Dom har brutit sig in i vårat hem och snott bilnycklarna i nyckelskåpet (inte placerat i hallen) när vi legat och sovit, hur många förvarar nycklarna på ett gömställe i sitt hus?
Huset är färdigbyggt sen 2 år tillbaka btw.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Tråkigt att läsa om bilen, man blir arg. Såg ut att vara riktigt fin.
320dT ligger väl runt 200' med M-sport och 10.000 mil. + för dina fina fälgar.
Roffa1
Fälgarna är mkt attraktiva 19" 225M dessa ser man ej så ofta, vill minnas de kostar omkring 40.000:- inkl däck. (Svensk prissättning)
Kan ju vara så att tjuvarna enbart var ute efter hjulen, men att de stal hela bilen för att kunna plocka bort dem ifred på en mer avskild plats. (bilen kanske återfinns i närheten)

Fast å andra sidan, vem fan gör sig besväret att bryta sig in i en villa för att sedan lokalisera det låsta nyckelskåpet och även bryta upp detsamma på plats med hela familjen närvarande i huset och allt detta risktagande enbart för en sats fälgar, nix de var nog ute efter hela bilen.

Undrar just vad som hade hänt om någon familjemedlem vaknat mitt under inbrottet:-/
Tycker att TS bör installera ett villalarm snarast.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Roffa1: hur kan det vara att du alltid har så mycket mer info än det som står i trådarna? Anders skriver väl inte att nyckelskåpet var låst och uppbrutet av tjuvarna? Hur många privatpersoner förvarar överhuvudtaget sina bilnycklar i ett låst nyckelskåp i hemmet?

När det gäller villalarm så skulle jag vara ytterst förvånad om inte Anders har ett sådant installerat då det är relativt vanligt att göra då man själv bygger nytt hus, däremot så är det inte alla som har påslaget skalskydd då man själv är hemma.

___
//Ulf
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har villalarm, dessvärre frånkopplat vid tillfället då vid flyttat ner sovrummet för 2 veckor sen (och "däckarna" var tidigare aktiva nere vid påkoppling) vilka inte hunnits med att programmera om.

Svårt att veta vad som gjorde att den stals. Personligen har jag svårt att se varför man skeppar över en bil för ett marknadsvärde på 200´(i sverige) till öststaterna. Fälgarna, njae. Vem gör sig som sagt hela det besväret för en uppsättning fälgar?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nyckelskåpet är inte låsbart btw. Tycker kanske inte att man BÖR lägga nycklarna lätttillgängliga innanför dörren även om jag tror dom allra flesta gör just så. Om man inte har nyckelskåp som jag där man hänger av dom, placerat i ett rum intill hallen. Väldigt få människor tror jag låser in sina nycklar men jag kanske har fel..
Roffa1
Det är nog tyvärr mkt sällsynt att man gör sig besväret att låsa in bilnycklarna i nyckelskåpet.
Vad det sedan gäller villalarm så tror jag att många drar sig för den extrakostnaden struntade själv i att installera larm i min tidigare villa. Använde mig istället av sju-tillhållare lås.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Läskigt att det varit någon inne i huset när man ligger och sover med barnen! Bor i dina krokar tror jag men jag har faktiskt blivit lite paranoid på slutet. Nattkopplar larmet och har inte några nycklar liggandes i hallen. Ser att du har en e61 också, men den lämnade dom alltså?
Roffa1
Har tjuvarna brutit upp ytterdörren? eller är den öppnad med en dyrk.
Tror att TS har mött tjuvarna lite tidigare i veckan då de kollade vilken bil som skulle stjälas. Har du kanske nyligen haft besök av någon mysko dörrknackare eller försäljare? kanske någon granne som sett nått ovanligt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skitläskigt!
"Tänk om" dottern på 3 1/2 gått upp just då..
"Tänk om" min sambo med en 2 veckors bebis gått upp just då..
Många tankar slog mig dagen efter.

Dom lämnade E61:an vilket kan tyckas märkligt, betydligt mer värdefull bil. Men jag gissar att dom ryckte åt sig nycklarna dom hittade och tog första bästa?
Roffa1
Det var väl en leasingbil de stal, så den största förlusten drabbar väl ej dig personligen. Det handlar väl i ditt fall enbart om en självrisk.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ekonomiskt så drabbar det mig via mitt eget företag. Och egentligen är bilen en världslig sak i sammanhanget... Däremot hoppas jag förstås att jag får "rätt" ersättning för bilen.
Roffa1
Anders: Är du helt säker på att bilen är stulen, när man tittar på bilden där den står parkerad så ser det ut som ett mkt brant stup bakom bilen, har du kollat så den inte ligger nere i stupet;-)

(Ett riktigt långskott)
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Kanske kan vara läga att införskaffa sig ett par sådana här: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bilden på bilen är från förra huset...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bilnycklarna ska vara lätt tillgängliga då man är hemma. Vem vill bli väckt och hotad för en bil, bättre att de försvinner så snabbt som möjligt.
Var inte frågan i denna tråden vad bilen kan värderas till? Tycker det börjar spåra ut ganska rejält, speciellt med det begåvade tipset att bilen kanske har rullat ner för stupet. Fast Roffa1 verkar ju ganska benägen att diskutera sidospår i olika trådar här på forumet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tycker också det börjar likna SM i sidospår...

Är du redan användare? Logga in i menyn.