|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ett inlägg i sammanhanget: I mina senaste 3 försäljningar (BMW 530, Volvo S40T5 AWD & BMW Z4 3.0) så har köparen överhuvudtaget inte tittat i serviceboken, än mindre reagerat på var stämplarna kommit från. De har frågat mig "Är bilen servad som den ska?" och nöjt sig med att jag svarat "Ja". Mina köpare har inte varit lika misstänksamma som jag är när jag köper direkt... ------- //Lövet |
|
|
Eller så är Dina bilar så fina och välskötta så övriga kommentarer är överflödiga ;) Tror faktiskt det är så ;) |
|
|
Jag är min egen (egen företagare) och jag tror att små verkstäder är mer "måna" om dig som kund, och enligt mina erfarenheter så "bjuder" dom på en del...kanske säger till om något är på gång att haverera m.m. Sedan brukar jag alltid fråga rakt ut vad dom anser om just det problemet, men ok jag kör inte "nya" bilar..oftast har mina bilar gått minst 15 000 mil... Dock så tror jag ändå att många små är bättre än dom stora märkesverkstäderna, som tidigare inlägg, att man är så anonym att man får inte ens träffa den som reparerar bilen. Sen finns det väl självklart oseriösa små verkstäder som lurar folk..men i vilken bransch finns det inte "lurendrejare". |
|
|
Efter att ha gått bakom servicedisken hos min lokala bmw-krängare upptäckte jag att den kloke gubben med massvis av erfarenhet som tog emot bilen bara är en fasad. Inne i verkstaden fanns endast 3st 18åriga pojkar som "tog hand om " bilarna. Garanterat deras första jobb efter skolan. Perfekt för bmw, låg ingångslön. När dom jobbat 10 år så antingen öppnar de eget (den lilla verkstaden) eller går vidare till kundmottagning. Felsökning sker nästan enbart med datorns hjälp. Jag personligen ser hellre att kundmottagaren är samma som skruvar på bilen och samma som äger firman osv. Han har garanterat mer att förlora på ett dåligt jobb. Han får gärna vara till åren med massor av erfarenhet. Felsökning behövs knappt, han har sett allt förut och vet vad symtomen betyder. Om jag kommer tillbaka år efter år känner han igen mig och vi får en personlig kontakt, han kommer ihåg vad han gjort på bilen tidigare osv. |
|
|
Då tar jag hellre en inkompetent kundmottagare och en erfaren mekaniker som jag ev. måste be att få rådfråga om kundmottagaren inte själv vet. För övrigt tycker jag att intrycket av säljaren och smådetaljer hos bilen (är den bara fuskstädad inför försäljningen men har 10 års smuts på alla ställen man inte direkt ser) är betydligt viktigare än vem som stämplat serviceboken, eller kanske tom så att ägaren själv har gjort servicen på ett pedantiskt sätt, med kvitton på alla delar. Allt sånt som kan indikera hur mycket ägaren har brytt sig om bilen väger tungt då det kanske också ger en känsla för hur ofta varvräknaren får smaka på rött fem sekunder efter kallstart i -20 på vintern. Jag låter också gärna säljaren skjutsa mig en sväng för att visa bilen innan jag provkör själv. |
|
| Åkte med en ägaren till en E39 530. Bilen hade stått hela dagen=kall. Han startade, backade ut, tryckte gasen i botten o varvade ur på ettan o tvåan "bra drag i bilen eller hur!!", svängde tvärt och bilen formligen studsade över guppet på vägen in till parkeringen igen o sen stopp. Då kändes bilen inte intressant längre. Kanske är väl paranoid, men ändå. | |
|
Paranoid? Inte alls! Fy, vilken misshandel av motorn! Apropå kundmottagare, så här blev jag behandlad: Länk mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.