AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.395

nödvändigt med service på märkesverkstad?

Sida 1 av 2
Jag har tittat runt efter en beggad BMW 330 och har hittat ett intressant som är från 06. Bilen är importerad från tyskland för några år sedan av den nuvarande ägaren. Bilen verkar ok det enda som stör bilden är att ägaren har valt att serva bilen på en lokal liten verkstad.

Den nuvarande ägaren argumenterar så klart för att det inte är några problem med att serva på en liten verkstad. Jag kanske allt för försiktig men men vågar man lita på att service är rätt utförd på bilen när en lokal liten verkstad som gjort servicen? En annan fundering jag har är om detta kommer göra bilen mer svårsåld när man sen själv ska sälja den om något år?

Tackar på förhand för synpunkter och kommentarer.

MGY
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För egen del litar jag mer på små lokala verkstäder.
Är den lilla verkstaden kompetent och har utfört arbetet korrekt efter spec så bör det inte vara några problem. Självfallet ett frågetecken här.

Mina egna erfarenheter av auktoriserad BMW service är mindre goda (tyvärr, jag hade större förhoppningar) och många har nog liknande erfarenheter. I de fall jag har lämnat mina bilar för service har jag fått den bästa servicen på just mindre verkstäder.

mvh/ Anders
Håller med Anders-72 här också ang mindre verkstäder. Kan ju inta dra alla över en kant, men får uppfattningne om att de mindre värnar mer om sina kunder och gör ett rejält jobb.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ok, kan hålla med om att många mindre verkstäder säkert ar lika bra som en auktoriserad. Min farhaga ar nog att det ar en klar nackdel nar man säljer bilen om några ar. Ses det som en stor nackdel på
nbegagnatmarknaden att bilen inte servats hos en auktoriserad verkstad? Jag vill helst inte ha en bil som man sen far svart att bli av med...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tja, vi är ju i.a.f. tre som hellre köper den om den servats på en liten seriös verkstad ändå :)
Men gemene man som inte sitter o häckar på detta forum kanske tänker annorlunda.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En liten verkstad är betydligt månare om sitt rykte och kundkrets än den "stora" verkstaden full av anonyma männsikor som du aldrig får se.
Den som driver en egen eller valt att jobba på en mindre verkstad är ofta den som är driven och intresserat av sitt jobb och inte har jobbet enbart för den månatliga försörjningen, den personliga kontakten med den som skruvar är ytterst viktigt för rätt kommunikation som aldrig bör gå i flera led.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tackar for era kommentarer, min gissning var att service av bilar numera var sa komplicerad att det var olampligt att serva dem hos den lilla ver
kstaden pa hörnan. Utifrån era svar verkar jag ha fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att nysa i däcken, kolla bromsbelägg och byta olja är väl i prinicp vad dom egentligen gör, långa lister med kontrollpunkter som bilen varnar själv för och som i mina ögon ligger på bilägaren att kolla spolarvätska, torkarblad, ljus mm tar dom bra betalt för.
En service enligt program klarar vilken verkstad som helst i princip de flesta har idag nån typ av diagnosprogram vilket är ett måste för att överhuvudtaget idka rörelse i bilverkstasbranchen.

Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
När bilen är ny och fortfarande har garantier kvar kan det vara bra att serva på märkesverkstad. I samband med servicen gör de oc´ks eventuella updateringar som du i princip aldrig får reda på.
Jag brukar serva mina bilar till c:a 8-10.000 mil på märkesverkstad men sen tror jag inte det tjänar något till.
Det viktigaste är ju att det finns dokumenterat att den är servad och olja och oljefilter är väl det viktigaste och det klarar ju vem som helst.
Tror inte du behöver vara orolig för andrahandsvärdet om det är en mindre verkstad som skött bilen. Som sagts tidigar är det kanske bara bättre.
Hej PEW,

tack för ditt svar - jag tror jag skulle resonerat ungefär likadant om jag köpte mig en bil som var 1-2 år gammal, dvs. man servar den på märkesverkstad tills garantier gått ut och bilen har gått ca 10000 mil och därefter är det mindre viktigt med att gå till en auktoriserad verkstad. Jag studsar dock lite på vad du skrev om uppdateringar...som det är nu har nuvarande ägaren sedan bilen var ca 2 år gammal inte brytt sig om att serva den hos en auktoriserad verkstad - innebär detta då att han kan ha missat att få uppdateringar och i så fall hur illa är detta? Om så är fallet går det att lösa i efterhand?

En annan fråga som blir relevant i sammanhanget är vad brukar på ett ungefär en service för en 330 kosta, om någon nyligen servat är jag tacksam för ett ungefärligt pris. Jag har för mig att det är någon större service som ska göras erfter 8000 mil.

mycket tacksam för era kloka svar och kommentarer!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt gällande lagar och bestämmelser så ska inte garantier påverkas oavsett var bilen servats sedan så länge den servats efter märkesverkstadens dokumentation, lika så med originaldelar är delar som motsvarar tillverkarens specar eller bättre oavsett vilken kartong de ligger i.
Men du har väl tex sett Mekonomens TV reklam ?? alla garantier gäller.
Det är vad som gäller, men ingen direkt som jag vet dragit det till sin spets.
Som exempel finns det MB nybilsköpare som aldrig åker tillbaka till MB med sin bil utan servar den hos polarens verkstad istället med motivering att "smedjan lämnar jag aldrig min bil till" :)

Länk
Ok - tackar - men uppdateringar då till programvara - det vår välj ändå inte den lokala mekaren tillgång till? Hur illa är detta?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag tror att man missförstått EU-direktivet som trädde i kraft för 3-4 år sedan (tror jag). Detta säger att det inte längre är nödvändigt att serva bilen på märkesverkstad för att åtnjuta fulla garantier - det skall gå lika bra på en märkesoberoende verkstad, under förutsättning att service görs enligt tillverkarens instruktioner.

Och här kommer kruxet - att köra till Krille runt hörnet och serva bilen funkar alltså bara om Krille kostat på sig felsökningspgmvara och specialverktyg.

På så sätt kan man säga att vi fått ett treskikt i fråga om märkesverkstäder
1. Aukt BMW verkstad
2. Oberoende verkstad med tillräcklig utrustning
3. Oberoende verkstad

Och som sagts i tråden; bilen "ramlar ner" genom skikten allteftersom den blir äldre. Hur snabbt den processen går beror mycket på fall till fall. Själv kör jag båda våra bilar på 1:an, trots att den ene nu är 7 år gammal, men det är bara för att Söderströmsgruppens verkstäder (FB, Theanders, Paulssons) håller rimliga servicepriser gentemot de fristående (inkl mina 10% genom BMW-klubben)

----
BMW CS #6212
Narvselius,

tackar för ditt svar, då återstår bara hur man kan ta reda på om "mekaren" som servat den bilen jag tittar på har kostat på sig "felsökningspgmvara och specialverktyg". Mitt intryck av den nuvarande ägaren var att han servade bilen där i första hand för att det var en trevlig verkstad - jag tror inte att han verkligen kollade upp om de verkligen är lämpliga att serva bilen...
16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nybilsgarantin gäller även om man servar fristående. Däremot blir det ofta tvärnej för Goodwillåtgärder. Även om servicen inte har något med felet att göra så säger åtminstone VAG nej till Goodwill om man inte servat på VAG. Min far har fått betala 2st felaktiga spridare på grund av en Mekonomenservice för 2 år sedan (bilen är nu 4år). Hade den servats på VAG så hade det varit goodwill eftersom de citat: "Vill premiera de som servar hos oss".

Eftersom Goodwill inte är stadgat i några lagar så finns inget att invända mot detta.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Helt riktigt egentligen. Goodwill är nog goodwill bara om den är ömsesidig.

Hörde om en kille som ville serva sin fyrhjuling hos närmsta återförsäljare för märket. Han fick till svar att han skulle åka till firman han köpt den från istället. Och det var väl ca 30 mil dit. Det tycker jag däremot inte om!
16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Låter enbart korkat. Varför skulle en ÅF säga nej till en service? De får ju betalt hur som helst, antingen av tillverkaren eller av kunden.

-------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej MGY!
En ny bilmodell är ofta inte 100% "färdigutvecklad" när den kommer ut på marknaden. Oftast är det inga allvarliga problem utan handlar om mindre justeringar som man uppgraderar vid de första servicetillfällena. Det är möjligt att de icke auktoriserade verkstäderna har tillgång tll denna info.
Är det allvarligare saker så brukar ju tillverkarna gå ut direkt till ägarna för att be dem komma in till verkstan.
Jag resonerar så här..

För egen del värderar jag serviceboken enl de anteckningar ägaren gjort med kvitton som styrker detta i paritet med bilens skick.

Finns det även service stämplar från verkstad så är väl detta ett tecken på omvårdnad från ägaren.

Eftersom jag vid de senaste bilköpen handlat privat så är det det hela intrycket som betyder något,dvs ägarens skötsel/intresse för bilen samt de genomförda service-intervallen oavsett om dessa utförts på verkstad eller ej.

Ett total intryck alltså från min sida.

Sedan så gäller det att vara objektiv och påläst om bilmodellen ifråga när man handlar privat.

Men detta gäller för mej,och som svar på ställd fråga.
Hej,

tackar för alla kloka synpunkter - jag håller med om att oavsett servicebok eller inte eller var den är servad så gäller det att titta på skicket på bilen och sen göra någon helhetsbedömning. Jag är dock inne på att även om det kan vara helt ok att bilen servats på icke-auktoriserad verkstan på hörnan så ser det lite sämre ut och därmed kan bilen bli lite mer svårsåld när jag en dag ska sälja den i min tur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.