|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Gah, bör ju kunna förklaras med svartkroppsstrålning och dess egenskaper som transmission, absorption och reflektion - men får erkänna att jag kan det där riktigt dåligt! Det låter iallafall som marin849 har rätt - jag litar på honom! :-) |
Ok, om vi hoppar över vad gubbarna Wien, Planck, Stefan, Boltzmann, Maxwell och gänget kom fram till i detalj så tog jag mig en titt i instruktionsboken på en IR-mätare från Biltema. Att tänka på vid mätning * Denna termometer rekommenderas inte för att mäta temperaturer på blanka eller polerade ytor, som till exempel rostfritt stål eller aluminium. För mer information, se Strålningstal. Strålningstal De flesta organiska material och målade eller oxiderade ytor har ett strålningstal på 0,95, vilket också instrumentet är förinställt på. Blanka och polerade ytor har annorlunda strålningstal, vilket kan resultera i inkorrekta mätvärden. För att motverka detta, täck ytan som ska mätas med maskeringstejp eller matt svart färg. Vänta en stund innan mätningen görs, så att tejpen hinner få samma temperatur som materialet under. Typiska strålningstal Sand 0,90 Snö 0,83 Filt (svart) 0,98 Människohud 0,98 Papper 0,70-0,94 Tja, precis som maring849 nämnde. Verkar som alla enklare IR-mätare kör med förinställt strålningstal på 0,95. Fast de mer avancerade har nog så man kan ställa in det - men då får man problemet som marin849 nämnde att klura ut vilket strålningstal man ska. Min initiala gissning är att jag inte tror att det är extrem värmeutveckling som är orsaken till bromsskivorna slår sig. Men jag gillar ju inte att gissa, så därför är det alltid bra att få det verifierat vilken temperatur vi kommer upp i. Lika intressant är det att veta om det är en sida eller båda sidor och exakt hur skevheten på skivorna ser ut. Men om det nu visar sig att det endast handlar om medelmåttiga temperaturer, så får jag erkänna att jag inte har några jättebra tips hur man går vidare därfirån (förutom att man bör kunna släppa extrem värmeutveckling som misstänkt). Något som jag läst om är just ojämn materialöverföring från belägg till skiva (från ett whitepaper av Carroll Smith publicerat av StopTech). Detta borde man kunna särskilja från en vanlig skev skiva med indikatorklockan. En skiva som blivit skev bör ju isåfall ha relativt symmetriska ojämnheter. Tex om man drar runt skivan ett varv så bör man typiskt se utslagen (+) (-) (+) (-) eller (0) (+) (0) (+) eller något i den stilen. Om problemet är mer relaterat till ojämn materialöverföring borde ojämnheterna vara lite mer utspridda och inte fullt så symmetriska. Ett exempel är ju att aldrig stanna med bromspedalen nedtryckt med varma bromsskivor - det sägs ju vara ett big no-no som kan orsaka ojämn materialöverföring. |
|
Som nämnts här så behöver inte vibrerande bromsar bero på att skivorna slår sig. Kan även vara s.k. Heat spots eller ojämn materialöverföring (kan då bero på beläggen). Avseende skivor så har jag testat zimmerman, BMW original samt EBC slottade (kör dessa nu) har inte fått problem på autobahn men mycket problem med bankörning. Har byggt kylslangar fram till navet nu och då funkar det bättre. Testa att köra en längre sträcka landsväg/motorväg och stanna sedan utan att bromsa (använd motorbroms och bara dutta bromsen det sista för att bli stilla). Gå ut och känn på skivorna, de skall vara kalla, annars ligger bromsen an och då får skivorna aldrig kyla. /DJ |
|
|
Hej, Har varit borta (Stockholm tur o retur), där av inga inlägg på ett tag. Framskivorna är inte varma om man kör snällt på tex motorväg, dvs inga belägg som ligger an, plus jag är nog med att se till att glid-stängerna är i bra skick och infettade. Ska ta in bilen i min grannes verkstad nästa vecka för att byta glödstift och checka bromsarna, kommer då att mäta skivorna med IR (Fluke) samt mäta med mätklocka hur mycket de skevar. Återkommer med resultaten. Mvh CJTF |
|
|
En sak som inte har diskuterats - det kan också bero på felaktig bromsteknik! Vardagskörning och bankörning är inte riktigt samma sak... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu är det dock vardagskörning som får dem att slå sig och inte bana. Skulle inte vilja köra med dessa skivor på bana, två varv och ratten skulle dansa samba i händerna ;-) | |
Har nämnt det innan, men tänkte göra andra uppmärksamma på det också. Var noggrann med setupen av indikatorklockan. Vet inte hur många som fått felaktiga värden pga bromsskivan inte var åtdragen eller att den dyra indikatorklockan satt i en flexande bambukonstruktion från Kina :-) Nej, den lilla skruven som sitter på bromsskivan är inte tillräcklig. Den är inte till för att klämma fast bromsskivan mellan nav och hjul (det är hjulskruvarns uppgift). Den lilla skruven är endast en bekvämlighetsdetalj, dess enda uppgift är att se till att inte bromsskivan trillar av när man tar av hjulet. Därför räcker det att dra åt den fingertight. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.