|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Cartéen |
Mina skivor har slagit sig så måste inhandla nya samt belägg. Vad finns det för några bra alternativ förutom BMW orginal? Någon som provat Scheidemanns alternativ eller mekonomens ATE fabrikat? Sportskivor är även intressant men hittar inga! |
|
Hej, Plockar upp denna gamla tråden. Tänkte höra med andra 335 ägare om det är någon här på forumet som har lyckats med att hitta en bromsskiva till de främre bromsarna som inte slår sig vid lite hårdare körning? Pratar inte om bankörning utan bara kraftigare inbromsningar tex på Autobahn dör det blir många 200+ till ca 100 inbromsningar. Själv har jag provat BMW orginal, tog ca 30 mil på Autobahn innan de var skeva som få. EBC Slottade med "dimpels", stog pall i ca 500mil (Part#GD1512) Zimmerman Z belagda skivor, höll ungefär lika länge som EBC (Part# W0133-1941755) Fullt medveten om att om jag uppgraderar till en alu-navskiva eller Brembo bigbreak-kit så får jag kanske nått som håller. Men känner inte för att lägga 20000-50000kr på att byta bromsskivor/bromsok runt om. Har även funderat på att montera dedikerat luftintag med slag direkt ner till skivan, men känns också som att det inte skall behövas om man inte kör mycket på bana, i mitt fall blir det bara någon enstaka gång jag kör på bana. Har diskuterat detta med BMW Malmö ett antal gånger och för ca två år sedan erkände de att original skivorna som satt på när jag köpte bilen inte riktigt höll måttet. Tacksam för synpunkter och erfarenheter får er som har hittat skivor som håller för vad 335 var designade för, lite aggressivare körning. :-) |
|
| Hur hårt bromsar du ner på Autobahn? Kört en hel del i de hastigheterna men har aldrig haft problemen du har upplevt, då i allt från min 320d till en X5 (med glödande bromsar) | |
| Låter ruskigt konstigt. Antingen så är skivorna underdimensionerade utav helvete. Eller så har du haft sjuk otur. Zimmerman är erkänt riktigt bra skivor. Har bara bra erfarenhet av dom. Du får väll testa brembo skivor? Men då har jag erfarenhet av att zimmerman är bättre. | |
|
På min 135 är det skivor med bultat nav... dessa ska tydligen stå emot att slå sej bättre... /Jonas |
|
|
Lutar snarare åt att skivorna är överdimensionerade i förhållande till den lufttillförsel som de får: 348x30mm fram. 325orna har 312x24mm fram, plus mycket mindre bromsok. Hade liknande problem med min E46 330i, hittade aldrig något som riktigt höll måttet så att säga. Att tillägga är att jag ser till att underhålla delarna på dem så det är ingen rost, glidbultar som kärvar etc. Min granne som äger en bilverkstad brukar retas med mig för att han tycker att jag håller dem i för bra skick...men lik förbannat så står de inte pall...hmmm alltid bättre med en tvådelad skiva, speciellt om navet är i aluminium då det 1. Ej leder in lika mycket värme till hjullager etc. 2. Inte väger lika mycket så att du får en lägre odämpade massa. Ska spana in 135ans skivor och se om det kanske faller så väl ut att dessa har samma dimension. |
|
|
tror det 338/26 på 135an /Jonas |
|
|
Jag köpte skivor och belägg från Bromsmannen.se och dom har faktiskt hållt sig bra trots många inbromsningar från 260+ |
|
| @Carlee82, vet du vilket märke samt modell på skivor det var du köpte? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mycket märkligt, speciellt då det upprepas med flera olika bromsskivor. Och du verkar ju ha full koll på själva underhållet av delarna också! @CJTF : Hur mycket slag mätte du upp dina bromsskivor från BMW Original, EBC samt Zimmerman? @CTJF : Vilken temperatur har dina bromsskivor peakat på? Nja, aluminium leder ju värme mycket bättre så sett ur rent materialpespektiv så leder det mer värme in i navet och hjullagret. Det är väl att kontakten mellan skiva och hatt som är minimal som gör att inte lika mycket värme leds in i nav och hjullager. De största fördelarna med tvåd-delat och hatt i aluminium är ju som du skriver låg ofjädrad vikt (du sparar en hel del där) samt att skiva och hatt kan expandera oberoende av varandra - spelar mest roll i högtemperaturapplikationer såsom racing. Nu gäller mina erfarenhet främst E34 535i som inte är lika kraftfull som 335D men inte direkt motorsvag heller, men där har standard Brembo-bromsskivor alltid fungerat helt klanderfritt. Det har blivit en hel del hårda inbromsningar från Autobahn-hastighet typ 180 till 80 och liknande men även hård bankörning. Inga problem. Trots stenhård körning på bana (förvissa på knixiga Knutstorp och Sturup och inga r-däck) så stannade bromsskivornas temperatur mellan 430-560 grader C. |
|
Har inte mätt skivorna så jag kan inte säga hur många mm de skevar, dock så har BMWs skivor varit klart värst, så illa att det var störande även vid låga hastigheter. EBC, Zimmerman ungefär lika mycket, kanske en liten fördel till Zimmerman. Skall se om jag kan hitta en jigg och sätta dem i när jag byter dem och mäta upp dem. Jag vet att 335d modell 2010 inte hade Brembo skivor, dock så spelar OEM märket mindre roll när det är original då det är BMW som specificerar hur skivorna skall tillverkas (detta märker man ofta genom att det inte finns något namn på dem, vilket i många fall betyder att tex Brembo inte vill skylta med att det är deras skiva då den kanske inte har tillverkats med samma krav som Brembo själva skulle ha satt på sina performance skivor). Har inte mätt temperaturen på dem med IR när jag kört bana men skulle gissa på att det ligger högt då de ofta har blånat i färgen, detta har även hänt att det gjort på Autobahn. Så jag tror att de får in för lite luft även fast det finns ett luftintag till hjulhuset. @Bmw-slangen, vad använder du för belägg? |
|
|
Vilka bromsbelägg kör du med? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| StopTech® Street Performance belägg | |
|
Har du ventilerat problemen med Pean Sverige? Jag misstänker att de beläggen lär generera mer värme än standardbeläggen och det kanske är det som är grundproblemet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Asch, synd att du inte mätt upp bromsskivorna! Rekommenderar att göra det så du har lite konkreta siffror på problemet. Många säger sig ha skeva bromsskivor men det är väldigt få som faktiskt har det. Mätning kan även ge en uppfattning om storleken på problemet samt kanske även en uppfattning om på vilket sätt skivorna deformerat sig (är det ojämnt över både inner och ytter, är det bara en böjning eller multipla böjar etc etc etc). Nej, nej - du behöver ingen jigg för att mäta runouten! Bara skruva dit bromskivan i navet (förutsätter såklart att du inte har glapp i ditt hjullager). Se bild nedan! Länk Kom ihåg att fästa bromsskivan med två-tre hjulskruvar (den lilla insexskruven är INTE tillräcklig). I exemplet ovan sitter bromsskivan fast via spacern. Därefter sätter du indikatorklockan på något stabilt, i mitt fall en gammal bromsskiva. Nä, nya bromsskivorna blånar redan vida låga temperaturer. Det gör mina bromsskivor redan när jag kör in nya bromsskivor/belägg (enligt en enkel inkörningssekvens). IR-mätare på bromsskivor fungerar inte särskilt bra. Först och främst missar du helt temperaturtopparna och för det andra är IR-mätare mot metallytor opålitligt (det står omnämnt i instruktionsboken till IR-mätaren). Så de temperaturerna som man får därifrån säger inte så mycket. Måla temperaturfärg på bromsskivorna istället Länk Fäst gärna också temperaturstickers på bromsoken också Länk Nä, StopTech Street Performance beläggen bör ändå vara relativt snälla (har de där bak på min E30 efter inrådan från PEAN). Som vi ser så har vi inte så mycket fakta egentligen. Så vad som behövs är följande - noggrann mätning av runout på bromsskivorna - temperaturfärgmätning på bromsskivorna - temperaturstickersmätning på bromsoken När vi har data från ovan så vet vi mer om vad problemet. Just nu gissar vi bara :-( @CJTF : På E34 535i användes (innan bankörning) Textar (2096801) och Mintex (MDB1393). Vid bankörning användes först BMW Original (då har jag fått antingen Textar eller Jurid) men gick sedan över till Ferodo DS2500. På min E34 518i användes också Ferodo DS2500 och den lilla stackaren fick också flämta runt Sturup och Knutstorp - fast det gick inte lika snabbt som i E34 535i :-) Men då ska vi tänka på att E34 518i har solida små bromsskivor fram! :-) Men det var aldrig några problem med de bromsarna, blev inte särskilt varma... Å andra sidan så påverkar 113hk i en tung E34 inte Jordens rotation precis... EDIT : Nu lät det på mig som att jag inte trodde på TS att bromsskivorna var skeva. Så är det naturligtvis inte, men å andra sidan så är mätning (om möjligt) alltid att föredra för då vet man med säkerhet svart på vitt så här det och man slipper spekulera runt och gissa - vilket gör det mycket enklare att åtgärda felet :-) EDIT : Jo, min E87 med BMW Original bromsskivor och bromsbelägg har ju faktiskt varit på Mantorp också. Fast det räknas egentligen inte då det bara var två fullfartsvarv och jag fegade lite - var licenstagning över dagen och jag ville även kunna köra hem till Malmö på kvällen :-) Fast den körs "inspirerat" i övrigt (riktigt rolig bil då den har komplett M-Sport paket). EDIT : Hittade siffror när jag mätte mina E34 535i bromsskivor senast, hade runout på 0.04 mm på vänster fram och 0.07 mm på höger fram. |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur långt har bilen gått sedan bussningarna i framvagnen byttes senast? Slitna bussningar kan ge liknande symptom som skeva skivor. Jag har kört hårt på kurviga vägar med min Z4 som har StopTech street performance belägg och Zimmerman skivor, inga som helst problem med skevhet. |
|
CJTF: Nej märket kommer jag tyvärr inte ihåg, har bara en bild Länk |
|
|
Ska ta och mäta upp skivorna och se om det är där felet ligger, bussningarna är inte bytta på denna bil, har 10500mil på mätare, gjorde det på min tidigare E46 men då först vid 15000mil och den körde jag hårdare med. Dock så var det inget glapp i framvagnen när jag hade den uppe på lyft för en månad sedan men ska kolla det också när jag har den upp. Pratade med Andreas aka Bromsmannen igår och han säljer numera nästan uteslutande Centricparts, bolaget som äger StopTech om jag inte missminner mig. Så chansen är väl ganska stor att det är dessa skivorna du har Carlee82. @BMW-slangen, en IR mätare av rimlig (läs ej Biltema) kvalitet borde ge ett +- 5-10% av tempen på skivorna. Med färg får man ju bara en indikation om du ligger över eller under (bra för snabb koll etc). Vad var det för mätare du hade använt? Vidare var köpte du tempstickers plus färg? Mvh CJTF PS tacksam för allt engagemang i detta ämne. Ska försöka göra en noggrann mätning så att vi har fakta. Hade varit bra för alla oss som kör lite hårdare om vi kan hitta en skiva som håller måttet till vettiga pengar |
|
Tänkte fel angående IR-mätare och reflekterande ytor - problemet är (om jag minns rätt) att reflekterande ytor reflekterar även omgivande värmestrålning och kan ge felaktiga värden (beroende på mätsituation). Men det är ju inte direkt applicerbart i detta fallet (problemet är ju helt och hållet försumbart). Däremot kvarstår problemet att få konsekventa mätvärden. Du får mycket riktigt exakta mätvärden hur varma dina bromsskivor är - när du kört in i depån och parkerat. >>> Det stora problemet är hur du översätter denna avlästa temperatur till vilken temperatur bromsskivorna hade ute på banan. <<< När du bromsar hinner i princip ingen värme avledas. All värme avleds mellan bromsningarna. Detta gör att ALLA faktorer som utetemperatur, val av bromsskivor (material, kylkanaler, endelat/tvådelat), kylning av bromsskivor, typ av fälgar, tid/längd på avkylningsvarv (tex Knutstorp vs Anderstorp), på vilket sätt du kör ditt avkylningsvarv, hur längt det är till depån, hur läng tid det går mellan att du parkerar och mäter temperaturen, etc etc etc. Du ser vart jag vill peka med detta? Du mäter exakt, men du mäter inte när du vill mäta och du har ingen kontroll över de faktorer som påverkar temperaturen mellan händelsen du vill mäta och när du faktiskt mäter. Jämför lite med att mäta temperaturen på dagen för att bestämma vad temperaturen var på natten. Jag säger inte att mätningen inte ger något, men det är en hiskeligt massa faktorer som kan påverka mätresultatet och göra det svårt att använda eller dra några direkta slutsatser från det. Fördelen med färg är att man ser vilken som var högsta uppnådda temperatur. Nackdelen är såklart att man inte ser i vilket område skivan arbetar mest i. Men! Du får ändåså ganska bra info från färgtemperatur. De tre färgerna indikerar när man överstigit 430, 560 och 610 grader C. Din temperatur bör ju vara runt 400-600 när man kör banracing. Om man ser att skivorna inte ens överstigit 430 grader C så har du ett problem - dina bromsar blir inte varma nog. Om man ser att skivorna överstiger 610 grader C så kanske man behöver se över något (tex se till att ens bromsbelägg klarar dessa temperaturer eller göra något annat). Säg att du målar och temperaturen säger att du aldrig varit över tex 560 grader C, men att bromsskivan ändåså slår sig. Då kan man ju inte säga att bromsarna gått för varma precis. Hade svårt att få tag på prylarna i Sverige - fick köpa från Demon Tweeks Länk Länk Indikatorklockan kommer från Biltema. Här är det viktigare att ha ett bra stativ och ha kontroll över hur man mäter än att köpa den dyraste indikatorklockan. Länk |
Vid dessa tre incidenter - var det samma sida som var skev? Eller var båda sidor lika skeva? Den infon hade varit mycket användbar för kunna hantera felet. Om tex det alltid var vänster sida som blev skev så är ju det värdefull info för hur man ska gå vidare med problemet. |
|
Det är inte bara att blanka ytor reflekterar, de strålar mindre själva också! En perfekt blank yta typ ett fönster avger ingen värmestrålning och syns inte i värmekamera eller med ir-termometer, däremot reflekterar det perfekt och man mäter alltså BARA temperaturen på sig själv istället. =>Ju blankare bromsskiva, desto lägre emissitivitet, desto lägre och mer fel temperatur kommer ir-kameran eller ir-termometern att visa. En perfekt blank bromsskiva kommer bara att reflektera värmestrålningen från fälgen eller bromsoket. Det kan bara felvisa åt fel håll - alltså för LÅG temperatur och det riktigt ordentligt! En IR-termometer eller kamera där man kan ställa in emissitiviteten kommer att visa rätt oavsett märke MEN man måste ju veta vad emissitiviteten är! Man brukar fästa klisterlappar med känd emissitivitet på blanka ytor när man vill mäta med IR, men det är ju lite opraktiskt på en bromsskiva som är flera hundra grader. De flesta trådar om bromsskivor som slår sig brukar ju resultera i att det inte är bromsskivorna utan problemet förvinner när man byter ut glappa bärarmar eller bussningar. Men det gäller kanske bara "normal" körning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.