AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.588

M5 E39 avgasvärden..problemsökning

Sida 1 av 2
fredde 7
Hej!
Var och besiktigade m5:an i veckan.
Avgasprovet visade att HC var mellan 200-300 på tomgång, alla andra värden som CO och lambda var bra, även HC vid 2500 rpm var ok.
inga felkoder som verkar relevanta till problemet.
Det ända anmärkningvärda är att cylinder 1-7 går fett och cylinder 8 går snålt.

Oljeservice samt stift,bränslefilter bytt i höst samt att jag bytte olja & filter nu igen på grund av de dåliga värdena, men ingen skillnad.

Så nu undrar jag vad det kan vara?

Spånar själv på lambdasond, luftmassemätare, katalysatorer,spridare, tändspole,luftmassemätare, läckage på insugsidan, läckage på utblåssidan, topplockspackning.

Jag upplever att bilen går som den skall.

Så Hasso, Folke Med fler, ös på med förslag..

Tack
/Fredrik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ingen olja i brunnarna? Hur vet du att 1-7 går fett och den sista snålt? Har du egen diagnos ser du lätt om lambdorna reglerar som de ska.
Att den fetar på på tomgång låter som om den tar tjuvluft just då, så kolla efter läck från LMM'erna, bälgar, insug på alla sidor. Iaf en början :)
fredde 7
lus:jo,jag tycker det finn olja i brunnarna, vad tyder det på?
1-7 går fett för att de cylindrarna visar + värden i livedata samt att cylinder 8 visar minusvärde. Lambdavärdena svänger runt 2,5 v. Har inte egen diagnos, använder BMWs kostsamma variant;)...
Jag har kollat läck på den sidan idag, bytte oljepåfyllninglocket, läckte ngr droppar olja där så jag trodde det kunde dra tjyvluft där, men det verkar som det sipprar ngn droppe där fortfarande....?
tack för synpunkterna. Jag får forsätta att kolla eventuella läckor.

Mvh/fredrik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Olja i brunnarna kan ge märkliga symptom sägs det. Du har antagligen läckande ventilkåpspackningar. Ta ur dina stift, rengör från olja, kolla om bilen går bättre. Byt packningarna så snart du kan.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Eh, rengör innan du tar ut stiften :)
fredde 7
ok...det är oerhört lite olja, men jag ska testa att rengöra och se om det kommer tillbaka....tack för tipset...
/Fredrik
fredde 7
Det verkar inte läcka från ventilkåpan, den oljan som fanns i brunnen kom via oljepåfyllningslocket som läckt ngt...
Har haft vevhusventilationen isär och rengjort inkl oljeavskiljarna, där verkar allt ok.

Har även gjort ett "amatörtest" på kattarna, mätt temp före och efter ca 100 grader före och över 200 efter...vet inte vad det säger.....

Tar tacksamt emot fler ideer....är lite inne på om det kan vara ngn spridare?
är det dubbla spridare?

Luftmassemätare, kan detta ge denna typ av fel?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Om du har tid imorgon kommer jag skruva lite 540, kom förbi mig så kan vi kolla lite felkoder osv. PM'a för nummer/adress.
fredde 7
Lus:Tack för inbjudan, Jag har läst felkoder på BMW men det finns inga relevanta, idag ska jag plocka ned tankventilationen och se om den är ok.
tipsa gärna om du kommer på ngt?
Mvh/Fredrik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur har det gått idag?
Livedata kan ju vara intressant att se också, så man ser om lambdorna går fett eller snålt osv.
Hur som, jag finns i Växjö om du ångrar dig :)
fredde 7
lus:jag har plockat bort plenumet så jag kommer åt i v:et där tankventilationventilen och diverse andra slangar som jag inte vet vad de är för ngt sitter:) hittade en slang som jag tror går från klockan vid bränslefiltret till röret där insprutarna sitter på bank 2, den var torr och sprucken precis i anslutningen, så den ska bytas, samt tankventilationsventilen.

Jag trodde du fanns i malmö? Men finns du i Växjö är jag helt klart intresserad att komma förbi och se på vad livedata kan ge...

Måste invänta måndagen för delar först bara..

tack för intresset.
/Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du är nog på rätt spår nu :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Spännande vore att veta "livedata" kan se huruvida en cylinder går snålt eller fett. :-)

fredde 7
540is:Hej, vid första diagnosen så kollade de på värden på cylindrarna som om jag förstod rätt var hur fett eller snålt de gick, då var alla värden minusvärden utom det på cylinder 8, så till nästa diagnos så bytte jag plats på tändspole /stift 8 till 5, diagnosen visade då lite olika plus och minusvärden på samtliga cylindrar....ingen logik för mig och tydligen inte för dem på bmw heller.

Nu har jag kollat tankventilationsventilen samt hittat en torr vakuumslang mellan bensinfilterklockan och spridarrör...När jag ändå har detta isär passar jag på att byta ventilkåpspackningarna eftersom jag tycker mig se att de fuktat lite.

Insugningspackningarna höger och vänster håller jag på att syna nu också, men har inte kunnat se ngn defekt.

Imorgon om jag får packningen blir det till att plocka ihop och hålla tummarna för att de var den torkade slangen som ställde till det.

Skriv gärna ifall du har fler ideer?
Mvh/Fredrik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ny slang upphämtad hörde jag :)
Peter och Anders skrattar åt oss :)
fredde 7
japp..ny slang, ventilkåpspackningar......var ett helsike att få dit ventilkåpspackningen på vänstersidan, hoppas det blev tätt.

Peter skrattar varje gång man är inne, men jag tror han fått smak på M5 e39 nu, han har ju lämnat den på lack för att få den i nyskick..
Anders hävdar att "M Power" egentligen skulle ha varit "mera problem" jag är benägen att hålla med.

håll tummarrna nu för att dessa suspekta saker gör susen och avgasvärderna är normala.

/Fredrik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tror du är nära lösningen. Hänger du med och nycklar Peters bil när han fått tillbaka den?
fredde 7
absolut:)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur har det gått?
fredde 7
Har inte gjort ngt avgastest ännu..jobbar helg, så det blir på måndag..
Hoppas det är ok så det inte är kattarna, de kostade visst 20400st...helt sjukt.....
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kattarna köper du eftermarknads, alternativt bygger ett nytt system för halva kostnaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.