AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.641

E39 m5 Koppling

Sida 4 av 4
catch_me: Ja den kan vara "blåanlöpt", eller så är det bara lamellen som är förorenad. Ett "test" kan vara att slira lite överdrivet på kopplingen (motorvarv runt 1200) i några sek (inte mer än 10) o sedan slira "normalt", är de små-små vibbarna borta då gissar jag på förorenad lamell...
Det är inte ovanligt med att nån av packboxarna (motor och/eller vlåda) kan börja fukta, hamnar oljefukten på svänghjul/lamell så kan man få såna här "vibbar", men de försvinner i regel om man slirar mer. Detta är inget M5 specifikt problem utan gäller alla BMW, o i princip alla bilmärken/modeller...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dawwe min bill var visst mappad var i kontakt med gamla ägaren idag mindes fel tydligen..Mappad av Hiop racetec i Tyskland..Men 19 tjuvar lite effekt tycker jag 10 bak 9,5 fram liksom.. för övrigt beställdes ny koppling som kommer i veckan..Hoppas på att svänghjulet är okey annars har jag möjlighet att ha kvar den på lyft hos goda händer om jag skulle behöva köpa svänghjul
Misstänkt att den var optimerad för 30" kostar de inte de där extraktorrören löst, snarare dryga hälften. Men montering + optimering gör säkert att man hamnar på den summan du nämnde...Det är inte alls säkert att bilen är långsammare med 19", iaf inte "i llägre hastigheter". Om 19" har annan omkrets (något större) kan den till o med vara snabbare, men tappar sen liiite flås i högre farter...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lite uppdatering..Idag byttes kopplingen till en original koppling hos min trevliga hjälpsamma mek. Lämnade bilen kl 11:00 kl 16:00 ringde han sa att bilen var klar.Kopplingen var i okey skick trots allt lite dåliga lameller bara..Svänghjulet var gott skick han hade gjort rent svänghjulet samt slipat ytan men sandpapper variant så kopplingen skulle greppa bra från första början..

Tråkig grej,åkte hem allt var okey efter 2 timmar skulle jag åka iväg till Brostugata träff i ekerö tändes motorlampan men bilen gick som den ska väl hemma gjorde jag felsökning fick fram tror det stod cold sensor bank1 antar att det har med nån lambda att göra?raderade koden än har det inte kommit tillbaka, Vad kan orsaka det glapp när man har återmonterat avgasysytemet?

Mvh
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Ni som byter koppling och har glapp i drivlinan och vill bli av med detta: svarva inte original svänghjul utan byt istället! Den vanligaste anledningen till glapp i drivlinan är glapp i svänghjulet snarare än glapp i diff och liknande
Daniel123: Nähä:)? Tror de flesta känner till att dubbelmassasvänghjulet blir "glappare" med milen...Detta "glapp" kan även ge upphov till ett litet "rrr-ljud" precis när motorn stannar (när man stänger av bilen...)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
I tändes motorlampan igen på väg till verkstad väl uppe på lyft upptäckte man att en lambda kontakten den högre främre hade lossnat alltså blev inte dit satt ordentligt det är löst....Svänghjulet på min bil glappade minimalt den var jätte fin som tur e.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Dawwe: tänkte att det var bra att skriva med tanke på alla diskussioner om att svarva ner svänghjulet (som såklart är en bra metod om man inte har glapp!). Tror inte detta är självklart för alla, det var det inte för mig innan jag insåg varför min tidigare 540i/6 var så glapp i drivlinan efter 20 000 mil på orginalkopplingen :)
Daniel123: Man(jag) skulle aldrig få för mig att svarva svänghjulet...Exempel: På min en M3 E36 Cab så byttes kopplingen vid ca 10000 mil. Ca 2000 mil senare var det dags igen, men denna gång gjordes det ordentligt, dvs man bytte både koppling o svänghjul. Drivlinan på den bilen känns som NY, koppling/svänghjul har gått ca 2000 mil, o den fick en fabriksny växellåda då kopplingen byttes första gången vid 10000 mil :). Min andra M3 har original koppling+svänghjul, ca 13000 mil. Greppar som det skall, men när det blir dax o byta så blir det ny koppling, o nytt svänghjul oavsett om svänghjulet är OK eller inte...

catch_me: Gott! Men om det nu glappade "minimalt" (vilket säkert är helt korrekt!) så hade jag satt dit ett nytt, alla gånger:). Men vi är alla olika, jag gillar o göra saker o ting EN gång, 100%-igt så ALLT är så bra det bara kan bli, eller om man så vill som "fabriksnytt". Det är alltid billigare att "laga" en gång ordentligt istället för 2 "halvdana" lagningar...
Daniel123: Man(jag) skulle aldrig få för mig att svarva svänghjulet...Exempel: På min en M3 E36 Cab så byttes kopplingen vid ca 10000 mil. Ca 2000 mil senare var det dags igen, men denna gång gjordes det ordentligt, dvs man bytte både koppling o svänghjul. Drivlinan på den bilen känns som NY, koppling/svänghjul har gått ca 2000 mil, o den fick en fabriksny växellåda då kopplingen byttes första gången vid 10000 mil :). Min andra M3 har original koppling+svänghjul, ca 13000 mil. Greppar som det skall, men när det blir dax o byta så blir det ny koppling, o nytt svänghjul oavsett om svänghjulet är OK eller inte...

catch_me: Gott! Men om det nu glappade "minimalt" (vilket säkert är helt korrekt!) så hade jag satt dit ett nytt, alla gånger:). Men vi är alla olika, jag gillar o göra saker o ting EN gång, 100%-igt så ALLT är så bra det bara kan bli, eller om man så vill som "fabriksnytt". Det är alltid billigare att "laga" en gång ordentligt istället för 2 "halvdana" lagningar...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hör vad du säger instämmer vi alla är olika ska man snåla och försöka spara lite pengar på en bil så köper man inte en 10 år gammal bil för över 200.000 iaf inte jag hade heller inte bytt koppling bara för att bilen slira en gång har knappt ägt bilen 2 mån just pga allt ska vara tip topp

Min mek såg ingen anledning till byte då allt såg mycket bra ut och den funkar en annan mek i verkstan tyckte inte alls kopplingsbyte var nödvändigt till o med...
Dubbelmassa svänghul är väl rörlig från början?han menade på att allt är som det skall
catch_me: Man kan vända o vrida på allt:). Tex "Har man nu betalt fläsk för en gammal bil så varför snåla in på några futtiga tusenlappar", det är ungefär så jag ser det när det gäller mina bilar:)

Gällande dubbelmasse: Taget ur minnet så jag kan ha HELT fel. Bilar med dubbelmasse skall inte ha nått glapp, men det finns lite "spel" även som nytt, o sedan ett lite större "godtagbart" spel som begagnat... Dubbelmasse har till uppgift att "ryckutjämna" motorns gång (tändningar), med andra ord så borde kopplingslammellen ha ett ofjädrat centrum...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Gillar din inställning skarpt Dawwe! här lämnar man inget åt slumpen :)

BMW M-POWER
14000 mil.
ännu inget behov av byte av koppling
sageinvest: Vänta bara...Köpte min bil med knappa 12500 mil på mätaren, provocerade kopplingen vid inköp, nix den slira inte, o den var aldrig bytt heller...Lik förbannat räknade jag kallt med att få byta den...O mycket riktigt, knappt 1000 mil senare började den slira vid provocerande körning, aldrig om man körde "normalt". Den nya kopplingen är MYCKET mer "direkt" i sitt ingrepp....
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Tyvärr skapar enkelmasse-svänghjulen en del vibrationer (som märks vid krypkörning) - kör själv UUC's med 850Csi koppling och slavcylinder.
en av dom bättre lösningarna hittils tycker jag.

har haft ett antal varianter genom åren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.