|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Hitta den här Länk kan det vara för bra för att vara sant?? | |
| Jag syftar på priset men det blir säkert massa moms annat oxå.. | |
| Är också intresserad vore kul med lite svar :) | |
|
Sen undrar jag även vilken man ska ta?Sachs eller Luk? |
|
|
har precis bytt på min (auk bmw verkstad) gick på ca 11500kr med allt:) kan gå å kolla vad kopplingssatsen kosta exakt om ngn är intresserad |
|
| Hmm skumt BMW Solna ville ha strax under 14000kr det är inte acceptabelt | |
| låter lite saftigt, fick även byta mitt svänghjul.. dom hittade ett bra beg för ca 3000kr mot ett nytt för 13000kr!! så allt som allt ink beg svänhjul gick de på ca 15 500kr | |
| Nu när du nämner svänghjul så undrar jag om den har oxå blivit dåligt kan man då svarva den eller måste man köpa ny? | |
|
Luuk och sachs har samma kvalitet då de oftast byter lamell mot trykplatta med varandra. Så nån större skillnad är det inte alls. Har sett detta i fler talet luuk samt sachs kartonger. Men visst var det billigt men me tull moms frakt mm ? tror de landar på ca 4500 sek ink moms tull frakt mm ? |
|
|
När jag bytte på min fd M5 så hade även svänghjulet tagit lite stryk. Jag bytte på en icke-aukt BMW-verkstad och han lämnade iväg svänghjulet för svarvning vilket kostade en femhundring. Originalkoppling + arbetet gick på 7500kr. Kollade då med Förenade Bill och Theanders och dom låg på 10-11' och dom hade knappast ordnat med svarvning av svänghjulet... ___ //Ulf |
|
| Programmer jag funderar på att göra samma som du original koppling samt svarva svänghjul om det behövs | |
|
Inget ovanligt att kopplingen ger sig på en M5 vilket jag har gjort på min gamla M5,Nu till min fråga..Körde lite insprirerad igår lite olika växlar och hastigheter efter en stund kändes som att kopplingen blev för varm den slira ingenting men pedalen blev liksom helt mjuk knappt nån motstånd alls och efter en stunds lugn körning blev den hårdare som vanligt när den typ svalna lite? jag känner igen symptomen men som sagt inget slirande därför undrar jag om det är kopplingen som håller på ger sig eller nåt annat. Om nu det skulle kunna va det så tänkte jag byta kopplingen på en gång innan svänghjulet blir förstörd oxå. Vad tror ni tacksam för tips! mvh |
|
fredde 7 |
Catch_me: låter som du råkat "slira" till lite på kopplingen så fjädern blivit varm. Behöver inte betyda att kopplingen börjat ta slut. Många skriver att kopplingen är en svag länk på våra M5or, jag tror snarare att föraren och det tekniska kunnandet brister. En bil med så mycket kraft och så tung, kräver att man slirar noll på koppling vid belastning. Bmw hade kunnat montera en "puck" koppling, men då hade bilen knappast funkat i stadskörning, samt blivit obekväm. Jag skulle vilja påstå att en enbent person aldrig skulle kunna slita ut kopplingen på en M5 E39, och då är det knappast fel på kopplingen. Ps: Jag har fått byta koppling på min med, så även solen har fläckar;) |
| Ja alltså jag är ju försiktig när jag växlar gasar aldrig innan jag har släppt kopplingen osv men den här gången hade jag lite extra skoj och nu är kopplings pedalen mjukare och det stör mig vilket lutar mot byte | |
| fredde bytte du till original eller sachs? | |
fredde 7 |
Jag var bekväm och lät BMW göra jobbet. De skall ha satt dit en orginalkoppling. Jag behövde inte byta svänghjul då min koppling precis som din just börjat kännas ospenstig. Bmw lyckades vid kopplingsbytet få avgassystemet otätt, vilket resulterade i att bilprovningen underkände bilen vid besiktning åtet efter. bytte olja stift, luftfilter, oljefilter, lambdasonder, luftmassemätare, vevhusventilation...inget hjälpte. Var påväg att byta kattar, men iomed att de kostade typ 20kkr st, så ville jag se vilken som eventuellt var kass. så jag monterade ned avgassystemet och svetsade dit insticksmuffar före och efter katt på bägge sidor. monterade tillbaka avgassystemet och åkte och skulle mäta, avgasvärdena var nu perfekta och slutsatsen var att det måste ha varit ngt litet läckage. Kopplingsbytet tog BMW 13900kr för, men summan det kostade mig blev betydligt dyrare. Det är en av anledningarna till att jag sällan rekomenderar Autopartner Växjö numera. |
|
Tråkigt historia men skönt att det löste sig iaf.. Ja men jag kan iaf bekräfta att kopplingen har gjort sitt då jag testa den lite på väg hem från jobbet testa 5ans växel metoden och då börja den slira på en gång mycket tråkigt alltså andra M5an jag åker på kopplings byte..Hoppas att svänghjulet är okey annars blir det att hitta nån som kan svarva oxå tyvär var det skit svårt att hitta förra gången som jag tyvär tappa kontakten med. |
|
|
Kopplingen skall man alltid ha med i "beräkningen" när det gäller M5 E39, men lite tråkigt att den ger sig redan vid 5000 mil...Iaf, nya svänghjul är inte blodigt dyra...Länk Jag skulle INTE svarva mer om det är absolut nödvändigt, o man tycker att det blir för dyrt med nytt... Bytte kopplingen på min M5 E39 vid ca 13000 mil, hade ungefär de symptom du har, slirade IBLAND vid ordentligt belastning på högväxel om man "värmt" den innan. Vid normal körning märktes nada...Svänghjulet klarade sig i mitt fall, ingen svarvning behövdes, o det hade inte varit aktuellt heller, köper hellre nytt isf... |
|
| Länk LUK svänghjul, förmodligen en av OEM tillverkarna... | |
| Ja tråkigt är det men kopplings byttet räknade jag med innan ens jag köpte bilen, Dawwe undrar varför du hellre köper ny svänghul frågar av nyfikenhet har svarvat en gång tidigare som sagt och det funkade men nyfiken på din åsikt? | |
| Och en matchande LUK koppling Länk . Allt nytt o hem till dörren för ca 7000kr, ör väl inte mycket o fundera på... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.