AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.643

E39 m5 Koppling

Sida 2 av 4
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Japp det är bra priser,svänghjulet tar väl inte stryk så länge det inte slirar?
Svänghjulet lär även det ha en minsta rek tjocklek, en rätt väl tilltagen sådan eftersom det är BMW. Min åsikt är att mindre (tunnare) material gör att det slår sig lättare, spricker lättare. Av samma anledning så svarvar jag aldrig bromsskivor, är de skeva eller slår så köper jag nya, eller hävdar garanti om de slagit sig "med en gång". Jag gissar på att man svarvar bort några tiondelar i regel, lägg till sedan det befintliga slitaget så är man kanske uppe i 1mm i värsta fall. Eftersom ett svänghjul inte är dyr ny så anser jag att behöver man bytta svänghjulet så byter man till nytt. Jag var själv inne på att byta mitt, men meken avrådde "Finns ingen anledning, är ej blå anlöpt, inget nämnvärt slitage eller glapp"
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Okey då är jag med på hur du tänker
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag känner till flera M5 E39:or 1999-2001 som fick ny koppling på garantin och hade rullat under 20.000 kilometer dessutom! Det var ägare som inte visste hur man skulle hantera bilen och dess effekt ifråga( vid start ifrån stillastående, möt upp och släpp först upp kopplingen SEDAN ge gas efter eget smak och tycke) och hade kört mycket i Stockholmsköer, slirandes på kopplingen samt helt enkelt saboterat den p.g.a. SBR, Skit Bakom Ratten:)

fredde7: Tråkigt att det inte gick så bra med efterföljderna med ditt byte. Har du provat och öppna en kommunikation med verkstaden ifråga om dina erfarenheter kring det hela? Även om du gjort en massa arbeten själv på eget bevåg så kanske de kan vara öppna för någon form av dialog i ärendet för din skull om inte annat.

catch_me: Du kan ju kontakta Dr Per på Länk efter semestrarna så kan han hjälpa dig med kopplingsbyte ink Originaldelar. Han har säkert även bra kontakter om svänghjulet skulle behöva svarvas mot förmodan.

Mvh
Asken
Svänhjulet är dubbelmasse, dvs "tvådelat". Själva delningen kan vara glappare än det var tänkt. Normalt tar svänghjulet inte skada om man byter det i tid, men det vet man först efter att man tagit bort kopplingen...I ditt fall borde det klarat sig, MEN med tanke på vilket skick din bil har skulle jag tycka att det känns "snålt" att spara typ 2500 kr på att svarva istället för att sätta dit nytt. Du kan säkert kränga iväg det gamla svänghjulet för 1500, det är nog inget större fel på det, ÄVEN om det nu skulle behöva svarvas (något jag anser vara en nödlösning, B-lösning)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Asken tack för tipset, Tänkte låta doktorn göra jobbet faktiskt även sugen på göra en tidig insp2 på samma veva
Dr Per är alldeles för dyr. Att byta koppling på en M5 E39 är som att byta koppling på vilken annan modern bil. Mitt tips är att kolla med en mindre kunnig verkstad (finns en sådan vid Sveaplan typ, Danvikstulls Motor nånting. Kunnig BMW tok med humant pris!)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dawwe jag hör vad du säger :) Tro mig jag snålar inte spec om det gäller M5an jag tänkte inte alls på dom banorna utan mest för smidighetens skull och gått och trott att svarva funkar lika bra helt enkelt
Förtydligande: med mindre kunnig menas så klart att verkstaden är mindre till storleken men har mycket kunnande, inget annat. Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja vi får se hur jag gör vill inte tro att svänghulet har blivit dålig då den slira första gången idag efter att jag provocera fram det eller vad tror ni?
Man kan ju inte veta om den slirat innan, kan ju vara som så att säljaren visste om "problemet", eller inte. Jag tror att svänghjulet har klarat sig, säkert vet du först när du fått bort kopplingen. Tid är oxå pengar brukar jag säg, lämnar du in den för byte av koppling så är det inte säkert att svänghjulet kan svarvas "med en gång". Bilen måste ofta ner från lyften o baxxas ut, risk för mindre trevliga repor o dörruppslag, är få verkstäder som kan ha en bil hängandes på en lyft i några dagar utan att ta extra betalt... Bestämmer man sig för att byta allt så behöver man inte oroa sig för det ena eller det andra, kopplingspaketet blir som NYTT, just för att allt är NYTT. De gamla grejerna ber man att få behålla o kränger sedan iväg här på börsen, säkert nån som har nytta av grejerna, är väl på sin höjd ett lätt slitet svänghjul o en dålig lamell. O som sagt det finns mindre nogräknade som nöjer sig med svarvning, o det går säkert att få tag i lamell billigt, för jag kan inte tänka mig att det är mer än lamellen som är sliten, och/eller (högst eventuellt!) blåanlöpt svänghjul/tryckplatta...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dr Per debiterar på en annan nivå än vad Spiros på Danviks Bil gör men Dr Per&personal har också en hel del mer erfarenhet utan framförallt BMW:s M-modeller inte minst.

Är helt enig med Dawwe att om svänghjulet är dåligt så skall man byta det och inte snåla på det hela för det förlorar man på i längden. Vad som behöver göras på den individuella bilen ifråga överlämnar jag till en kvalificerad mekaniker att avgöra, min kristallkula är på service f.n.:)

Det är ju som vanligt att billigt är sällan eller aldrig bra!

Mvh
Asken

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ok ok jag återkommer när jag vet mer
fredde 7
Asken: Då detta hände hade jag fortfarande bra förtroende för denna BMW återförsäljare.
Jag tyckte heller inte det var så farligt, de hade ju inte förstört hela bilen, utan bara haft lite otur med tillbakamonteringen.
Plus att jag tyckte att det var rätt skönt att byta dessa grejer som till stor del är förbrukningsvaror.

Det som dock gjorde att jag skyr denna Bmw handlare som pesten är en helt annan historia med en annan bil, det ska jag inte skriva om i denna tråd då det inte alls hör till ämnet, Det kommer avhandlas i en egen tråd då ilskan lagt sig och det objektiva omdömet börjat hitta tillbaka.

Catch_me:Se det hela positivt, När du, om du byter själv, koppling, kan du passa på att polera avgaset så det tokblänker:).... Jag funderar på att göra det i vinter, Kanske sätta avgasbandage runt. Har fått för mig att det skulle kunna öka flödet till det bättre.....men det är nog knappast mätbart:)

Inspektera upphängningen av avgaset innan du börjar jobbet så du hinner få hem delar, På min var anordningen vid växellådan dålig, värt att kolla.
Asken: Ett kopplingsbyte är basic. Visst, lite mer som skall bort på en V8 men men...Dr Per må vara duktig men jag har inte samma åsikt om hans "kundservice" som jag hade tidigare. Jag har tidigare mejlat/ringt o bett om offerter på stora jobb (även faxat honom på begäran!) men aldrig fått svar...Sist jag lämnade en bil till honom var typ 2008, o sen dess har han bara blivit dyrare o svårare att få svar från, inte nödvändigtvis bättre. Sist jag satte min fot där var det unga mekaniker runt 25 bast, så det där med "mer erfarenhet" vette katten om jag håller med om, för jag kan inte tänka mig att Dr Per skruvar alla bilar själv...Jag har själv nyttjat en kunnig mek i skåne (Autoteknik), enmans företag, meken/ägaren har skruvat BMW i si-så-där 25 år gissningsvis. I Sthlms trakten har jag hört gott om Spiros (aldrig lämnat bilen till honom dock, av den enkla anledningen att jag gör all service själv, utom ventilspelskontroll, o nån sådan har det inte varit dags för igen, än...)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Absolut fredde det ska jag göra hela systemet är bytt med racinhheaders o kattar osv och är extremt bra skick knappt körd efter avgasbyetet...bläev nästan gråtfördig av lycka när jag lyfte bilen fösrta gången för att se hur det ser ut
catch_me: Just det du har extraktor-rör på din (original på M5 är samma jäkla skit som på 540, snålt...). Jag gissar på att du lär ha ett antal kusar att hämta om man optimerar motorstyrningen med tanke på att motorn kan andas bättre numera...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vet ej om den är optimerat inte enligt gamla ägaren men jag jämförde mot kompisens original M5 med 18 fälgar och jag med mina 19 och han åkte på spö hade ingen chans i nån växel/hastighet
catch_me: Då lutar det åt att man gjort det ordentligt...Var väl Racing Dynanmics rör har jag för mig, inga billiga grejer direkt...Även min bil är "optimerad", direkt från fabrik (effekttestad), då den testades av en engelsk biltidning en gång... Din går säkert bättre men min hänger iaf av andra M5 E39 o även M3 E46, så den verkar ha de flesta hästarna hemma:)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Låter som att du har det, Ja det är racing dynamics jag har tror gamla ägaren betala närmare 30000 för headersen tyckte jag läste på kvitton billiga är dom inte iaf och enligt mina forskningar på nätet ska den ge 40 hk men ej om det stämmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.