|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vi har idag en 330 xi touring 07. I november väntar vi tvillingar så vi behöver uppdatera bilen i sommar. Någon som har tips på bra modell som rymmer tvillingvagn och två barnstolar. Max pris 300 tkr. | |
| Ska det vara en BMW eller spelar bilmärke ingen roll? | |
| Volvo XC90 eller Audi Q7 hade jag valt, annars är en outsider Mercedes R-klass lång. | |
| 740iL, så slipper man kompromissa med stolsinställningen fram även om man köper rejäla barnstolar. | |
|
Sedan + tvillingvagn är inte så roligt om man vill ha annat än vagn med sig :( Urban Jungle's syskonvagn blir hyffsat platt och går att bilsemestra med i sedan av storlek, men man kan glömma att ta med sig av vinet man vill ha på den där vingården i Piemonte ;) |
|
|
Renault TWINgo? ;) |
|
|
Länk Denna är stor... Mvh Martin |
|
|
Hane73, ett lite mer seriöst svar: Vi stod inför samma sak när vi fick barn nr 2. Då gick vi från en E91:a till en E61 och har aldrig ångrat valet. E61:an är en fantastisk bil på många sätt och som ett bevis på att den duger att lasta i är att vi nu snart har tre (små) barn där bak men det fungerar ändå. Observera att en del av de SUV:ar som rekommenderas är oftast stora på utsidan men inte speciellt mycket större inuti än en E61:a. En X5:a är exempelvis 1 cm bredare bak (men kan beställas som 7-sitsig, vilket är en fördel). Hoppar man utanför BMW så är bilar som VW Touran ett trist men vettigt köp, eller Renault Scénic. ---- BMW CS #6212 |
|
| Narvselius: Jag vet inte om E60 och E61 skiljer i bredden på baksäte, men med två bälstesstolar och en bakåtvänd barnstol i E60 är det mycket svårt för dde två stora (5 och 7) att hitta bälteslåsen. Vi har en mycket liten bakåtvänd till 1-åringen, tror det är en Britax av något slag, så smal som möjligt, men jag tycker ändå baksätet är för smalt för tre för att det ska vara komfortabelt. tittar själv på att byta till LC 120, Patrol eller liknande nu. Har lackat ur till slut. | |
|
Hej, Urban Jungle passar fint i e61 bagage, uppochnervänd, hjulen i vädret. Blir platt och bra när man tar bort hjulen. Tips är att ha ett barn fram och ett barn bak, på rad. Då kan man ha ögonkontakt med båda när man åker två vuxna och man kan justera sätena så att det passar alla. Sedan när barn nummer tre kommer bör man skaffa buss för en riktigt relaxad bilupplevelse. /M |
|
|
Har tidigare i E39 kört med två barn på rad, fram bakåtvänd och bak framåtvänd medan vi vuxna suttit i rad till vänster. Funkade utmärkt och alla fyra hade tillräckligt med plats. Nu E61:an har jag inte urkopplingsbar airbag fram så båda barn sitter bak. Den bakåtvända till höger och där finns det ok plast för barnen men platsen fram blir lidande. Min fru sitter ok men jag kan bara sitta kortare stäckor då jag får sitta lite på snedden. På platsen bakom mig sitter sonen på 7 år i sin bältestol och då jag är ganska lång så bli utrymmet för han fötter dåligt. Det beror ju på att hans ben är kortare än en vuxens samt att han sitter i sin stol som är högre så hans benvinkel är ju mycket större än när en normal vuxen sitter bak och hans fötter hamnar ju då mitt på framstolens ryggstöd. Jag får köra fram stolen lite för att han ska få plats vilket gör att jag inte sitter så bra som jag kunde göra. Kontentan är att 3 av 4 sitter sämre i E61:an än i E39:an pga omfördelningen av platser. Gissar att förbättringar kan göras genom att byta den bakåtvända stolen till någon något mindre samt eventuellt titta på om vår andra bältesstol ger lite annan vinkel för min sons ben alternativ titta på andra bältesstolar. ___ //Ulf |
|
|
Lus: Det menar du inte? OK, det är inte lätt, men vi kan ha tre där bak utan alltför mycket våld involverat... Vad är det för megastolar de använder?!? ---- BMW CS #6212 |
|
| Vanliga bälteskudar och en smal Britax. Är ännu värre i E39'an :) | |
|
Tack för bra inlägg. Vi hade tänkt ha båda bak men jag är lite rädd för vilket utrymme vi får fram. Jag är ganska lång (1,87) och vill inte behöva sitta med ratten i magen. Tror ni det blir för trångt för oss fram i en e61? |
|
|
En bil med ordentligt med plats utan att vara en jättebil utvändigt är Skoda Superb. Baksäte i samma storleksklass som Mercedes S-klass. ------- //Lövet |
|
| Gällande Skoda superb spå upplever jag den som ganska smal invändigt men utrymmet på längden är å andra sidan tämligen långt... Känns lite som en väldigt lång golf:) | |
| försök hitta en så ny 520d e61 som möjligt.. borde ju gå att hitta fina 2010:or för de pengarna | |
| eller om du ska behålla bilen länge köp en f11 520d, kanske någo lätt utrustad men ändå | |
| här är förresten ett exempel.. borde gå att pruta en del också med tanke på att det är "gammal" modell Länk | |
|
Ska du ha båda bak så blir det trängre fram. Och mer gråt. Skoda Superb är nog bäst om du vill ha båda bak, eftersom BMW har ganska laid back ryggstöd i framsätet blir det trångt och bökigt med två stolar bak. /M |
|
| Ska man behålla bilen längre än det tar att växa ur babystolarna kan det vara lite riskabelt med en ny bil, små barn har inte så bra känsla för att "pedantsköta en bil". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.