|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har EXAKT samma problem. Exakt på pricken. För tillfället har jag tagit loss termostaten. Kör utan nu. Men inte gjort nåt generaltest ännu. Ska nog masa mig till grannkommun i helgen å då får jag se hur tempen beter sig Mitt system är trycktestat och allt var som de skulle *(enl verkstad dvs...) Inget klegg på locket o inga vita avgaser. Vattenpumpen är bara ett drygt år gammal Men som sagt, ny termostat o urspolat system. Jag hoppas jag är lösningen på spåret. Även om jag nu tror det kommer bli överhettat igen när jag sätter i en ny termostat. Vetenskapen står handfallen mvh |
|
|
@graeve Har inte hunnit meckat än. Nej den blir nästan varmare när jag kör skulle jag tro. Tror det är motorns varvtal som påverkar. Ska ta och byta termostat till helgen. Tror och hoppas att inte toppen är körd :) @Stavros Håller sig motorn nedkyld när du kör utan termostat? Vad har du för motor? Du måste tro att det kommer lösa problemet :) annars straffar karmaguden dig :D Återkom och berätta hur det går för dig. |
|
|
M20B25 När jag kör utan termostat så har temperaturen hittills inte stigit över mitten. Länsta sträckan jag kört är heller inte mer än 20km. Får se till helgen om det blir ett längre test. mvh |
|
|
Köra en "halvvarm" motor är inte så skadligt så länge du inte varvar ut bilen för mycket. Jag läste lite i din tråd om att du hade öppnat kylarlocket när motorn var varm. Det är ingen bra idé alls skulle jag tro :) Det låter som du fortfarande har luft i systemet eftersom kupévärmen varierar mellan kallt och varmt. Se till att ha främre vänstra hjulet mycket högre än dom andra när du luftar. Testa min metod med slang mellan lufthål och expansionskärl. - Får jag inte köra Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Åkte några mil nu. Inga problem med temperaturen. Men jag har ett helt sanslöst tryck i slangarna. Det ska ju fjädra nån centimeter när man klämmer på dem i normala fall. Men de är verkligen stenhårda. Är dina också det? |
|
|
Övertryck i slangarna = komp letar sig ut kylsystem |
|
|
@Stavros Ok. Det låter inge vidare :( Själv var jag nyss till affären en sväng. 1 min innan jag var hemma började tempen röra på sig lite. När jag parkerade och stängde av bilen så öppna jag huven. Kände att det var tryck i alla slangar. Men som du skrev, dom fjädrade tillbaka ca 1 cm. Men fortfarande var 1 av slangarna kalla. Imorgon ska jag byta termostat. Men som Graeve skrev så kan det kanske vara så illa att det är toppen eller toppackningen som gör att du får sånt extremt övertryck. Jag hoppas verkligen inte att det är så. Men du kanske borde ringa till en BMW verkstad och fråga vad dom tror. - Får jag inte köra Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Stavros: locket har 2bar som maxtryck. de sitter inte igen eller är skadat? mitt gamla lock började hålla för högt tryck på slutet vilket slutade med att vattnet kom genom luftskruven. BMW ownz |
|
|
jag tror garanterat att när du tar loss din vattenpump så får du ut den i två delar, har inte riktigt läst igenom alla svar för det var så mycket men du kan ju såg att ni pratade om topplockspackning så du kan ju också kolla på hur kylar vattnet ser ut ifall det är någon olja i det samt ifall olje invån har sjunkt på oljestickan, det brukar vara ett ganska tydligt tecken på att den inte mår så bra. man brukar se när man fyller på kylarvatten och har öppnat luft skruven när glykolen kommer till ytan i expantionskärlet ifall det ser lite oljigt ut. kanske svarar på sånt du redan fått svar på, vet ej men det är väll min teori skriv gärna hur det gick med termostaten :) |
|
|
@brandiz Jag var idag in på mekonomen och köpte termostat. pratade även med en verkstadsgubbe där. Han trodde till 99% att det var vattenpumpen som var problemet. Så det kan ligga något i det du säger :) Idag när motorn hade normaltemp (kl12) så testade jag att köra på 1an och höll ca 3000rpm i 30 sek. Då sjönk tempen lite. Och det tyder rätt mycket på att pumpen är slut? Min plan är att byta både pump och termostat. Men idag när jag skjutsade min sambo på jobbet så lyckades en nolla backa in i min bil!!! Helt sjukt... Motparten var 100% vållande. Så nu ska jag invänta svar på om dom byter in bilden eller inte. Kofångaren, fronten och huven fick sig en känga. Det kommer nog bli för dyrt att reparera. Om dom byter in den så kommer jag isf fråga om jag får köpa loss den. Finner ingen mening att pula med bilen för tillfället. Återkommer när jag får besked. - Får jag inte köra Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
| hahah fy fan vad surt för dig! absolut inte kul när sånt händer, det suger bara energin ur en :( men hoppas att dom byter in så du kan köpa dig en bil med hel vattenpump då ;) | |
|
Hej har ett problem med min m20b25, den har inte gått upp i tempratur ordentligt utan lagt sig precis i slutet på blåa fältet. Var o köpte en extra motor nyligen och fick då med 2 termostathus, eftersom att jag haft spricka i toppen så har jag haft olja i vattnet och trodde att det var det som tjaffsade med termostaten. Dock så öppnade jag termostaten på motorn idag och dom 2 extra som jag fick med andra motorn. Den som satt på min motor satt på ett sätt och dom två som jag fick med extra motorn satt på andra sättet. Är det någon som har bild på hur det ska sitta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.