AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.412

325i Blir för varm! Fel på termostat?

Sida 1 av 2
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Hej kära AP medlemmar.

Bilen det handlar om är en 325I -92 (Tysk importerad)

Som jag skrev i rubriken så blir bilen för varm...

När man kallstartar bilen kommer den som vanligt upp hyfsat snabbt i normaltemp (Temp-mätaren står rakt upp).

Men efter några min körning så vill den vandra vidare.

Jag har idag, alldeles nyss testat med att lufta kylsystemet.
Använde mig av mekartips av hasso.

När väl luftskruven var borta, fläkten på max med full värme och bilden startad. Då sprutade det ut kylarvätska från lufthålet. Efter några sek lugnade det ner sig och kylarvätskan pumpades ut jämt och fint utan att det kom luft.

När det var klart skulle bilen provköras. Och nopp, samma problem kvarstår.

När temp mätaren vandrade uppåt testade jag sätta fläkten på max med full värme.
Då sjunker tempen och mätaren håller sig strax ovanför normaltemp.

Vart kan problemet sitta? Kan det vara termostaten? Vattenpumpen verkar vara helt ok.

Grymt tacksam för svar! hoppas ni kan hjälpa mig.

MVH
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Någon må ju ha några tankar eller idéer.
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Nu har jag varit ute och kört bilen igen.

Kan lägga till att det som jag sa om att ha fläkten på full värme osv.. det hjälper inte ett skit....

När tempmätaren nästan var på rött så parkerade bilen.
Öppnade huven och kände på de 3 gummislangarna som går in i expansionskärlet.
-Den övre slangen vid påfyllningslocket var HET!
-Slangen precis under expansionkärlet var varm.
-Men den sista slangen som sitter mot spolarvätskabehållaren var kall.

Det måste väl innebära att cirkulationen av kylarvätskan är ur funktion.

Kan det vara termostaten som gett upp helt?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Har du ingen cirkulation är det garanterat v-pumpen. Testa att varva motorn,förslagsvis när bilen är skapligt varm så inte t-packningen ryker.
Hade en e34 får många år sen som pumpen va kass på. Då fick jag ligga på riktigt höga varv för att få tempen att gå ner. 5500rpm va det säkert för att hålla ner tempen. När jag sedan bytte pumpenva typ alla vingar av. Så köp från mekonomen,dem är inte i plast.

Märker du ingen skillnad från gång till gång den går upp i temp? Alltså hur fårt den går upp.
Kan ju iofs vara en termostat som är konstant stängd.
Jag hade bytt termostaten först IOM att den är billig.

Mvh
///
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Att en termostat inte öppnar är rätt så ovanligt, kan vara vattenpumpen
som skovelhjulet är nedslitet. Men det enklaste är att åka till en verkstad
och få kontrollerat att det inte är toppackningen som har gått sönder,
dom har instrument så att man kan kolla om det är avgaser i kylvattnet.

mvh stefan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter som en trasig impeller eller lossad från axeln på vattenpumpen.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Länk

Kolla i min länk. Du kanske kan få några tips på fel iaf.
Jag har haft/har liknande symptom som du.

Inte löst det till 100% än troligtvis.
Vad jag har gjort nu är att spola ur systemet. Tagit bort termostaten och köpt nytt expansionskärlslock!

Nu fungerar det, motorn blir ej för varm. Men så har jag inte heller åkt mer än 2 mil som längst så jag vet ej än till 100% hur det blir när jag sätter i en termostat.
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
@Mugellorot
Borde inte pumpen vara ok när det sprutade ut vatten från luftnippeln?
Jag ska börja med att byta termostat. Återkommer när det är gjort.
Ska snart ut och köra lite. Tänkte då testa att varva och se om tempen går ner.

@krika
Det är ju manligare att lösa problemet själv :)
Samtidigt är det helt värdelöst att börja byta ut prylar om toppen är pajj. Men motorn har bara gått 18000 mil. inga missljud.

@Stavros
Vi får bli kompanjoner tills våra problem är lösta :P Glöm inte att återkomma till om du får väck ditt problemet. :=)
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Inatt fick vi 0 gradigt.
När jag var ute och körde nyss kände jag följande:

Slang 1 = brännhet
Slang 2 = iskall
Slang 6 = ljummen
Länk

Låter de mer som att pumpen gått eller termostaten?

För övrigt så provade jag köra med höga varv. Men bilen blev varmare mycket snabbare då =/
Gr
30
Graeve
520i -90
Vet inte hur det är på din motorn, men min E34a hade två luftskruvar, varav en satt på termostathuset. Om det är så att du har en där, har du även öppnat upp den?

Hade exakt samma fenomen på min E34a, jag luftade ur och värmen såg ut att sköta sig, men helt plötsligt så sköt den iväg och motorn kokade. Kan tilläggas att jag låg i ca 100km/h på motorväg, så det var ingen buskörning i stadstrafik där det kan vara dålig kylning.

Iallafall så fick jag veta att om värmen börjar hoppa hit och dit är det ett tecken på att toppackningen är dålig. Så om du har möjlighet borde du kolla om det är den, annars kan det bli dyrt... som det blev för mig :p

Kolla även oljelocket på ventilkåpan, om du har en geggig sörja där så tar motorn in vatten = dålig toppackning.

Du kan även testa att klämma lite på slangarna som går ut från termostathuset under tiden som bilen står på tomgång, om det gurglar till kan det vara så att det är luft i systemet. Be en kompis eller familjemedlem hålla koll på motorvärmen så den inte sticker iväg, då ser dom även om temperaturen sjunker om du är och klämmer.

Kan även tillägga att det inte alls är garanterat att det är vattenpumpen, detta hände mig trots att jag bytt ut vattenpumpen 6 månader innan.

Hoppas det löser sig!

Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Kollade snabbt igår. Och då såg jag inte ventil vid Thuset. Det sitter en M50 motor i min bil.

Jag antog fel när jag skrev att det hoppade fram och tillbaka.
Tempmätaren gick tillbaka en gång. Sen dess har den bara gått åt det "varmare" hållet.

Oljelocket är som de ska. Och ingen sörja syns kring eller under det.

Jag har nyligen googla varför slangarna är varm och kalla.

Om man står framför bilen så är det den vänstra slangen som går ut från Thuset kyld vätska som ska in i motorn, menads den högre är varm vätska som kommer från motorn för att kylas.

Troligtvis har jag luft som fan i Thuset. Därför har termostaten problem att öppna sig.

Det är min teori. Ska nu ut med kärringen och lufta bilen tills hon blir less xD
Ska då testa att trycka på slangen som du tipsar om.

Håller tummar och tår att det ska gå vägen!

Återkommer...

- Får jag inte köra Bmw så rider jag hellre på en åsna.
Gr
30
Graeve
520i -90
Om kvinnan din blir less så kan du säga att hon får välja mellan två alternativ:

Sitta kvar tills det är löst och få en kväll ute, eller så får hon leva på nudlar och du köper en ny motor! Då kanske hon hittar orken igen ;)

Men som sagt, låt inte värmen dra iväg för högt, tänk på att tempen inte sjunker till 0 direkt du stänger av bilen!
Du bör låta den vila ett tag om den kommer upp mellan övre strecket och det röda området.

Lycka till!
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
@graeve
haha jo hon stod ut en bra stund :)
Låter alrig värmen komma in på röda fältet. Då stänger jag av och väntar timmar innan jag startar igen.

Nu har jag iaf varit och luftat en del.

Första försöket blev total fail! (vet inte ens om jag gör rätt.)

Dessa steg tar jag:

1: Bilen är avstängd.
2: Öppnar och tar bort luftnippel och kylarlocket.
3: Sätter en slang mellan luftnippelhålet och expansionskärlet.
4: Startar bilen
5: sätter på full värme och full fläkt

Men ser att det pumpas ut kylvätska och luftbubblor från luftningshålet till expansionskärlet.

Bad kärringen sätta sig vid ratten, hon gasa ca 2000 rpm och höll där i ca 5 min.

Allt såg ut att gå bra. Men sen när hon sluta gasa och motorn gick ner till tomgång. Ja då SPRUTADE det kylvätska och luft ur expansionskärlet och lufthålet. Efter några sek minskade effekten och jag kunde sätta på kylarlocket och luftnippeln.

Vad i H-VETE tänkte jag och blev helt j*vla överraskad.

Fick åkte till macken och köpa mer kylvätska.
Sen till en parkering för att göra ett nytt försök.

Det gång luftade jag bara på tomgång. Och när det var absolut inga luftbubblor som passerade i slangen. Då tog jag bort slangen och satt snabbt på luftnippeln och kylarlocket.

Kolla på denna film så ser nu hur slangen sitter mellan lufthålet och expansionskärlet: Länk

OBS. efter första misslyckade försöket kunde jag bara köra 1 km innan tempen började gå upp.

Och efter det andra mer lyckade försöket så kunde jag köra ca 4 km men tempj*veln gick upp igen!!!! :(

Tog fram mobilen och filmade hur tempen beter sig vid tomgång med avstäng och påslagen fläkt: Länk

Precis efter jag stängde av bilen (i filmen) så gick jag fram om kände på slangarna till kylarn.

Slangen längst upp närmast luftnippeln var het som bara den. I den slangen antar jag att het kylarvätska från motorn kommer in till kylarn.

Slangen på andra sidan längst ner var kall. Antar att i den slangen ska nedkyld vätska pumpas in i motorn.

Och slangen längst ner under expansionskärlet var het den med.

JAG BER PÅ KNÄ OM ERAN HJÄLP!!!

Blir så sjukt less när problemet kvarstår.

Jag börjar stark misstänka termostat, alt. vattenpumpen.

Gr
30
Graeve
520i -90
Jag vet precis vad du går igen, man blir tokig!

men det ser ju inte ut att vara så fruktansvärt mycket luft i systemet om man får tro din lilla koppling mellan lufthålet och expansionskärlet.

Blåser det varmluft i kupén eller kommer det bara kallt?

Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Det kommer så varm luft att den nästan blir obehagligt att ha handen vid luftutblåset för länge.

Antar att varm kylarvätska pumpas ner genom slangen längst ned under expansionskärlet för att på så sätt återge varm luft till kupéfläkten.

Gr
30
Graeve
520i -90
Hmm, okej.
För mig blåste det iskallt i kupén hela tiden.

Du vet inte om det försvinner mer vatten än det som sprutar vid lufthålet?
Håll handen vid ljuddämparen , om avgaserna smakar sött så tar motorn in vatten och då är det packningen som är dålig.

Är den kalla slangen kall eller ljummen?
Om den är ljummen tyder det på att termostaten öppnar som den ska.
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Nej. kylarsystemet är tätt som bara den.
Jag parkerade en dag bilen i garaget och lät den stå där över 12 H.

morgonen efter öppnade jag kylarlocket och det pös ut luft. Vilken innebär att det hållit tätt hela natten.

Det ska jag testa. Antar att du menar "om avgaserna luktar sött?"
Jag vill helst inte smaka på dem xD

Den kalla slangen var kall och inte ett dugg ljummen.

Kanske har termostaten då gett upp?

Gr
30
Graeve
520i -90
okej.

Haha jag brukar smaka på det, jag lever..än så länge!

Det är riktigt lurigt med kylsystemet, kan vara termostaten som inte riktigt vill vara med längre, kan vara pumpen, kan vara packningen.

Men tecken på luft i kylsystemet är att det blåser iskallt i kupén trots att motorvärmen går upp.

Om du inte känner av någon söt lukt (eller smak om du vågar ;) ) , så BORDE inte motorn ta in vatten och i.o.m det så BORDE packningen vara hel.

Då är ju ett alternativ att kolla upp pumpen och se så att den inte är kaputt.

Toppen borde det dock inte vara något fel på eftersom att din kylarvätska inte är missfärgad. Efter det att min kokat och toppen spruckit så såg min kylarvätska ut precis som lera, både i färg och konsistens.
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Haha ok. då ska jag testa det där med handflatan och nudda tungan.

På min förra 325a fick jag ingen varmluft i kupén. och då räckte det med att lufta så var problemet löst.

men nu har jag mycket bra värme och ändå går den upp i temp.

Många tror att toppen kan ha gått.. men den verkar må bra enligt min åsikt.

Efter allt stök jag gjort än så länge så måste det vara termostaten.

Ska ta lös den och testa med en kastrull full med vatten på spisen :)

håller tummarna för de!!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lämna in den på felsök, innan toppen går. Det är dagens stalltips :D
Gr
30
Graeve
520i -90
Har det löst sig?

Märker du om temperaturen håller sig på normal under tiden du är ute och kör eller går den varm även då?

För att när jag höll på så kunde värmen sjunka till normal temperatur när jag var ute och körde, för att sedan stiga vid tomgång.
Detta fenomen fick jag även efter det att toppen spruckit (ja jag körde bilen till garaget trots att toppen var sprucken för jag orkade inte bry mig längre :p )

Om det är så att det är likadant för dig så kan det ju även vara viskon som är dålig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.