AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.276

Köp råd e60-61

Sida 2 av 2
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Kanske spelar mindre roll men det är väl ingen -08, då den är tillverkad i aug -07?

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Nej det splar ingen större roll, det viktiga är att det är en facelift samt den nya snålare motor.

Är det bra att ta en blocket begagnatförsäkring på den eller täcker den samma som motorförsäkringen up till 10 000 mil?

Hur mycket drar en 530 i "verkligenheten" och hur mycket mindre drar en 525d alt. 530d i jämförelse?
k3
51
k3
X3 20i 19
Hej nu kan det troligen vara försent,men det känns inte relevant att du jämför en 530i med en 530d alt 525d det ar helt olika segment.En bensinare är snabbare och lite explosivare men en diesel finns det mer styrkai, jag vet inte hur jag ska förklara men jag har kört diesel i flertalet år och jag e såld på det.Bensinare är för mig kort och gott, sen inge mer men ska du mappa en bil ta en rejäl funderare om inte diesel hade varit något.provkör en 530d vet jag för mig var det rejäl hästspark i arslet lite mappad mycke trevlig bil, och du motorn håller!. du blev väl inte så mycke klokare av det här kop det du vill ha.

k3
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej.

Jag var och körde bilen, det var en massa hästar men jag fick ingen kick av bilen. Jag vet inte hur jag ska förklara det. Den gick fort men det kändes inte alls att det gick fort.

Får jag mer fart känsla i en diesel då det är mer kraft från början och turbo eller måste man köpa en större bensin (vilket jag inte vill ha) för att få mer fartkänsla?

Jag vill alltså inte köra fortare utan få mer kick av bilen.
Eller får man inte den känslan i en 5 serie måste man köpa en 3:a?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
E6x ger ingen fartkänsla att tala om, inte ens i en 535d så känns accelerationen så intensiv. Visst, det suger till rejält i nacken men trots det så tittar man ner på mätaren och får en chock: Det går ofta rejält mycket fortare än man "uppskattat" hastigheten till.

Även dubbelturbodieseln har dessutom ett litet lagg/en reaktionstid på typiskt turbodieselvis som kan upplevas irriterande. En stor bensinmotor reagerar mer intensivt, men dricker också mer...

5-serie är idag en komfortvagn som också går att kasta genom kurvor i vårdslös hastighet, men är det känsla du söker så är 3-serie bättre; Men den riktiga känslan av att man "är" bilen och att bilen inte är något man släpar med sig( som din E30 bjuder på). Den får du idag köpa en 1-serie för att uppleva. :)

//Bjersér
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med Bjerser - med den beskrivningen av vad du är ute efter så skall du nog hoppa över 5:an. 3:an ger mer närvaro och en 1:a är rent oförskämt rolig att köra!

----
BMW CS #6212
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
2007 kom direktinsprutningsmotorerna och dom för en massa dyra problem med sig. Enligt mig är motorversionen innan bättre. Skillnad i förbrukning är minimal och blir helt ointressant om man räknar på vad det kostar att äga bilen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller delvis med kamel2 - motorversionen innan var kvalitetsmässigt klart överlägsen, men skillnaden i förbrukning är avsevärd. Du kan snålköra direktinsprutningsmotorerna på ett sätt du bara kan drömma om om du har en icke-direktinsprutad.

----
BMW CS #6212
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack för alla tips, jag har börjat titta lite på 3-serie också. Trots att jag tycker e60:n är mycket snyggare. Jag har suttit och räknat lite och det verka som om jag inte kommer att spara något på en diesel då jag kör så lite. JAg har räknad med att dieseln (525d alt 530d) drar 0,8 och 530 (272hk) drar 1,0 inne i stan. Är detta rimligt i förbrukning?

Sen är frågan kommer turbon i dieseln kännas mer och därför vara värt extra kostnaden?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
När jag kör 50% motorväg och 50% stadskörning med min 530i (272 hk) ligger jag ganska konstant på 9,5.

Snålkörning på skånska landsvägar renderar rätt trevliga värden; lyckades snitta 7,9 i helgen, trots fullt bagage och fem personer (dock tre barn, men ändå!)

----
BMW CS #6212
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
0.8L/mil för en diesel tror jag är rimligt, det klarar jag av med min E61 åtminstone utan problem. :)

//Bjersér
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Vad tror ni då vilken ger mest fartkänsla (dock en liten sån), 3 liter bensin eller 3 liter diesel?

Det finns många fina 530 ute nu men inga diesel ska jag slå till eller vänta är trött på att åka buss : )
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... förstår inte vad du menar - motortypen ger inte fartkänsla. Du menar antagligen när effektkurvan kommer i förhållande till det varvområde du oftast ligger i?

----
BMW CS #6212
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Jag menar inte fartkänsla utan accelerations känsla.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Daddycool:

Du skulle prova en lätt trimmad 335, original är de helt ok - men med trim + större intercooler blir de galet roliga!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Accelerationskänsla: 530d vinner från tomgång till 3500 varv, 530i vinner däröver. Vad du föredrar är upp till dig!

----
BMW CS #6212
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Accelerationskänsla och körglädje är för mig den direkta responsen och att motorn drar på hela vägen som du hittar i en 530i, turbolagget och den korta karaktären i en 530d är inte direkt tråkig men inte lika rolig som en så fin bensinmotor som BMW´s sexor. :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.