AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.275

Köp råd e60-61

Sida 1 av 2
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej jag skulle behöva er hjälp. E30:n har slängt in handuken och jaken på en ny BMW har börjat. Jag vill ha en E60-61 men jag vet inte riktigt vad jag ska välja:

Ska jag har en kombi eller sedan? (Vi är bara två i hushållet)

Bensin eller Diesel?

Facelift eller inte?

Vilken Motor?

Vilken utrustning är ett måste?

Jag vill ha en rolig bil, jag kör inte långt (300-400 km i månaden). Budgeten är på 200 000 - 250 000. Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick höra era funderingar, jag har beslutångest just nu och behöver köpa en bil omgående.

Tack på förhand//
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kombi eller sedan är ju en fråga om behov samt tycke och smak.
Personligen föredrar jag en sedan.

Bensin eller Diesel? Hur mycket kör du, vilken karaktär gillar du?
Diesel går ju billigare men har en högre skatt.

Jag hade tittat på 530i 545i 550i, eller 530d - 535d.

Utrustning enl mig som man måste ha är: M-Sport, Komfortstolar, Navi Professional, Taklucka och Logic7.
Men det är ju också personligt. Vad vill du själv ha?

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Jag gillar dieseln karaktär och det är alltid kul att kunna trimma om man vill, däremot låter bensinaren bättre : ) Jag vet inte om jag kommer att tjäna på att ha en diesel då jag inte kör så mycket.

Jag tycker själv mer om sedan också men kombin är inte heller ful och kanske håller andrahandsvärdet bättre än en sedan.

Jag håller med om utrustning men det är väldigt svårt att hitta en som har allt detta.

Ska man sats på en facelift eller inte? är det vårt 50 000 för en nyare 5-serie eller ska man satsa på en gammal?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag håller med Herr Gaspedal i det mesta, dock så föredrar jag Touring då jag har dom behoven. Kör du enbart ca. 500 mil om året så är det väl en bensinare som gäller. 530i är väl en bra kompromiss mellan prestanda och ekonomi. Vill du har något utöver det vanliga så är det i så fall 545i eller 550i som gäller.

Ett exempel på en klart hyffsat utrustad 530iA Touring facelift inom din budget Länk
Går du ner till en 06:a pre face lift så bör liknande ligga kring 200'

___
//Ulf
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Jag upplever att det finns fler modellspecifika fel på E61; kompressor, microbrytare, kablar i bakluckan m.m som kan trilskas. Behöver du inte nödvändigtvis en kombi skulle jag därför välja en sedan. Du får även "mer" för dina 250' om du inte väljer en kombi.

mvh lloydan
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Den är jättefin synd att det är en import. Hade den varit svensk-såld skulle den vara perfekt.

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Vad tror ni om denna: Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det är en fin bil med en mellanmotor och manuell, manuell e60 går helt bort för mig.
Jag personligen hade satsat på facelift.

Om det är en fin och ärlig importbil så ser jag ingen nackdel med att den är importerad.

Länk

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Den var bra, tack.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Vad tycker ni om dessa:

Länk

den

Länk

eller 525:an jag länkade till tidigare?
Länk

Länk

Länk

Mvh :)
Hej, personligen tror jag en e60 med v8 är det mest roliga och det som ger mest valuta för pengarna. Dessutom kan man säkerligen hänga på en o annan porsche på autobahn :) :)

Mvh,
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den sista av de tre som det länkas till är helt klart attraktiv. Facelift, massor med utrustning samt att den säljs av en aukt BMW-handlare. Hamnar ju något över budgettaket men 550 är en bil utöver det vanliga...Prestanda nästan identisk med M5 E39 men samtidigt en komfortabel glidare...

___
//Ulf
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack för alla tips. Men på jag måste ha en bil innan nästa fredag, är tyvärr inte import ett alternativ.

Dessa två är de mest aktuella just nu, vad tycker in om dem? Vilken skulle ni välja?

Länk

Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
De nyare dieslarna har inte så farlig skatt. Speciellt inte från -08 och med den nya automatlådan. Det blir ju en annan känsla och vrid med turbo så jag skulle nog valt en diesel.
Tänk bara på att om du kör diesel så behöver den köras lite längre sträckor emellanåt för att "bränna ur" partikelfiltret. Annars riskerar det att sättas igen.

Jag skulle inte välja en 523 om du vill ha en rolig bil. Den har nog lite för klen motor för en så stor bil för att det ska bli roligt. Definitift ska du inte köpa den gamla 523an med 177hk.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker båda bilarna ser fina ut men du har verkligen hittat två motsatser...

1. Touring, dielsel, automat
2. Sedan, bensin, manuell

Personligen hade jag valt alternativ 1 då jag behöver kombi och min fru inte kör manuell men det betyder ju inte att det är bästa valet för dig...

Jag kan i all fall känna att alt 2 (sedanen) är något för högt prissatt. Sen är det väl så att det ganska enkelt och billigt går att gå ut rejält mycket mer hästkrafter från 525d.

___
//Ulf
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag skulle inte köpa en BMW utan automat
Sen tror jag att i framtiden så är det nog lättare att sälja en diesel och touring
Men vad vet jag

Ha deT
k3
51
k3
X3 20i 19
Hej mitt enda råd till dig köp en bil som du verkligen vill ha, och inte en du kan tänka dig.för mig låter det som ren nöjeskörning.

k3
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack k3. jag håller med dig. Därför kommer jag nog köpa en sedan till att börja med förmodligen en 525D med automat, M-paket måste som alltid. Fortsätt gärna komma med tips.

Tack för alla svar så länge!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... som en försäljare sade till mig ett tag sedan; nybilsköpare köper undantagsvis diesel idag, begagnadköpare vill helst ha bensin (de kör oftast mindre och då blir den högre dieselskatten relativt sett en högre ägarkostnad).

Om framtiden kan vi bara sia; köp den bil som känns rätt för dig!

----
BMW CS #6212
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej på er tack för all hjälp så länge. Nu behöver jag lite mer hjälp snabbt. Jag ska åka och titta på denna bilen imorgon:

Länk

Vad tycker ni och vad ska jag titta efter när jag är på plats?

Tack på förhand//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.